Beste forumleden,
Ik heb vorig jaar nieuwe wielen aangeschaft: DT Swiss r32 spline. Zie deze link voor het exacte type:
Ik heb momenteel Schwalbe one banden. Deze banden gaan zeer moeilijk om de velg, waardoor ik eigenlijk altijd een bandenknecht mee moet nemen. Heeft iemand hier toevallig ervaring met deze wielen? En weet je of er banden zijn die beter om deze wielen te leggen zijn?
Alle trucjes als oprekken, band naar midden velgbed duwen etc. bieden helaas geen soelaas.
Ik ben benieuwd!
Band velg combinatie
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Schwalbe one staat er juist bekend om dat ze relatief eenvoudig om de velg te leggen zijn, maar misschien geldt dit voor de nieuwere versies niet meer. Misschien is iets met het velglint. Te dik of te strak zodat het band niet mooi diep in het gootje ligt bij het monteren.
Hans
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
Deze wielen lagen ook onder mijn nieuwe JGuillem Major. Met Vredestein Fortezza banden. Erop weet ik niet (heb de wielen verkocht), maar die bandjes gingen er in elk geval soepel af.
Ik dacht inderdaad ook dat de Schwalbe's ruim vielen. Niet ruim genoeg voor deze wielen blijkbaar. De wielen zijn tubeless ready. Mogelijk dat hiervoor inderdaad een dik velglint gebruikt is. Zou er met het vervangen van het velglint nog iets te winnen zijn? Op deze foto is het huidige velglint te zien.Maatwielen schreef: ↑27 feb 2019 13:03 Schwalbe one staat er juist bekend om dat ze relatief eenvoudig om de velg te leggen zijn, maar misschien geldt dit voor de nieuwere versies niet meer. Misschien is iets met het velglint. Te dik of te strak zodat het band niet mooi diep in het gootje ligt bij het monteren.
Hans
Tubeless ready is altijd heel krap bemeten. Ik zou een smaller en dun velglint proberen dat een smal strookje vrijlaat voor de draad van de band.
Het getoonde 'tubeless ready' velglint heeft waarschijnlijk een dikte van 0,1 mm, veel dunner zal je m.i. niet vinden aangezien het dunste tubeless velglint dat ik ben tegengekomen, die van Schwalbe, n.l. ook 0,1 mm dik is. Dit is zeker vééél dunner dan een traditioneel velglint welke bij gewone draadbanden gewoon is.
Een voordeel van een tubeless ready velg is n.l. dat het een verdiept velgbed heeft waardoor o.a. het monteren van banden op traditionele wijze kan geschieden door te zorgen dat de draad van de band in het verdiepte deel blijft totdat het laatste stukje over de velgrand kan worden geduwd. Dat dit soms moeilijk gaat heeft ook met de band-velg combinatie te maken en ontkom je er niet aan om eventueel kunststof bandenlichters te gebruiken, helaas.
Een voordeel van een tubeless ready velg is n.l. dat het een verdiept velgbed heeft waardoor o.a. het monteren van banden op traditionele wijze kan geschieden door te zorgen dat de draad van de band in het verdiepte deel blijft totdat het laatste stukje over de velgrand kan worden geduwd. Dat dit soms moeilijk gaat heeft ook met de band-velg combinatie te maken en ontkom je er niet aan om eventueel kunststof bandenlichters te gebruiken, helaas.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Je moet het laatste stuk met je handpalmen erop duwen, en hij moet heel goed in het midden van het velgbed. Als die boven er niet op wilt, vanaf onder opnieuw naar het midden velgbed duwen. Dit een paar keer doen, dan moet hij er over floepen.
Ik heb nu schwale ONE TL 25mm gekocht, wil ze op mijn dt swiss arc 1400 dicut leggen, amaai wat is dat! In al die jaren nog nooit zo moeilijk gehad om een band te leggen...
Ik heb ook de schwalbe PRO one TL 28mm icm bontrager aeolus 51, fluitje van een cent...
Versta het niet...
Ik heb ook de schwalbe PRO one TL 28mm icm bontrager aeolus 51, fluitje van een cent...
Versta het niet...
Tja, het kan verkeren maar soms wil het gebruik van een bandenknecht ook wel eens helpen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Schwalbe banden liggen er zo om in tegenstelling dat mijn huidige Vittoria’s.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.