Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

SRAM eTap AXS cassette icm Eagle AXS?

dommelsch
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2017 23:43

dommelsch 02 mar 2019 10:59

Als techie heb ik sinds anderhalf jaar mijn Specialized Epic voorzien van een SRAM eTap WiFLi achterderailleur ism Edco 11 speed 11-32 race cassette (1x setup). Ik rij alleen in NL minus Zuid-Limburg met deze setup: ruim genoeg range en veel minder grote jumps tussen de verzetten. Deze setup werkt prima!
Nu SRAM AXS op de markt is wil ik graag daarop overstappen. Maar niet met die voor NL belachelijke 500% range (en de daarbij horende grote jumps tussen de verzetten). Nu lees ik dat eTap AXS en Eagle AXS onderling uitwisselbaar zijn. Dat biedt hoop: dan zou ik een eTap cassette op mijn MTB moeten kunnen zetten. Alleen: die heeft. Een boost naaf met XD, en XD heeft 1,8 mm minder ruimte dan de eTap AXS XDR cassette...
Iemand een idee hoe dit te rijmen valt?
Nieuwe boost naaf wellicht die XDR compatible is?
Laatst gewijzigd door dommelsch op 02 mar 2019 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 12:54

Ik ben zeker niet a-technisch, maar van Sram snap ik nu helemaal niks meer.
Sowiso ben ik van mening dat dit hele concept gewoon geboycot moet worden; volledig incompatible met wat dan ook, duur, het powermeter verhaal, cassettes die starten met een 10, etc.
Waardeloos ontwikkeld stuk techniek en hoop dat de gemiddelde consument dit keihard afstraft.

Hoe schakel je op je atb trouwens een etap derailleur? Zijn toch geen atb-shifters voor?
Less is bore

dommelsch
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2017 23:43

dommelsch 02 mar 2019 15:46

Nou ja, waardeloos. Het is iig wel apart. En die in de chainring geïntegreerde powermeter is ronduit idioot.
Maar ik kan dus uit eigen ervaring melden dat eTap echt super goed werkt. Zelfs op een mountainbike dus. Nooit verkeerde shifts of haperingen.
Ik schakel met blips: drukknoppen ter grootte van een duim. Twee aan elke kant. Rechts opschakelen en links afschakelen. Ze zitten zo dat ik zowel met mijn handen aan de handvatten prettig kan schakelen (met mijn duimen) als aan het uiteinde onderaan het stuur zodat ik met mijn ringvingers of wijsvingers kan schakelen als ik mijn handen aan de barends heb.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 16:51

Moeten die blibs niet aan een race-shifter zitten dan?
Less is bore

dommelsch
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2017 23:43

dommelsch 02 mar 2019 17:32

Nee, er is naast de shifters ook een controlkastje waar je de blips op aansluit. Deze setup is eigenlijk bedoeld voor tijdritfietsen met van die kleine remgrepen.
Ik heb zo'n kastje (6x4x2 cm) op de stuurpen zitten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40143
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2019 18:26

Ah, weer wat geleerd!
Less is bore

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 04 mar 2019 11:16

Dat van die powermeter is weer zo'n verhaal dat zijn eigen leven gaat leiden. Je kan er ook voor kiezen om niet-geïntegreerde kettingbladen te nemen en zelf een losse powermeter te installeren. Het is niet zo dat je voor een voldongen feit wordt gesteld. En Sram niet compatibel? Heel hun Eagle groep is onderling compatibel, van NX tot XX1. Kunnen sommigen nog iets van leren.

Dat ze met een XDR body afkomen is natuurlijk vervelend maar heeft een verklaring: de enige reden waarom een Eagle 12sp cassette op dezelfde body-breedte past als een 11sp cassette is omdat de grootste kransjes concaaf zijn en richting de spaken buigen. Dit is mogelijk op een Eagle cassette omdat de laatste kransjes zo groot zijn. Dit is eveneens de verklaring waarom er bv geen 10-38 Eagle cassette te vinden is. Op de XRD cassette is dit ook niet mogelijk en moet de body dus breder zijn. Vervelend voor jou want dat vereist inderdaad een nieuwe naaf en nieuwe body. Daarom zou ik als ik jou was gewoon voortrijden met de huidige setup. Als deze volstaat voor je dan zie ik niet in wat de AXS je zou bijbrengen, als je toch een kleine cassette wilt, buiten het 10T kransje.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mar 2019 11:29

dommelsch schreef: 02 mar 2019 10:59 (...)
Nu SRAM AXS op de markt is wil ik graag daarop overstappen. Maar niet met die voor NL belachelijke 500% range (en de daarbij horende grote jumps tussen de verzetten). (...)
Valt toch wel mee, met die grote jumps? Op de sprong van 10 naar 12 na zijn de relatieve verschillen tussen de kransjes vergelijkbaar met die van de good-old SRAM 11-36 10 speed cassettes, en daar klaagde niemand over de jumps.

Ben wel met je eens dat je van die 500% range maar een zeer beperkt deel gebruikt in Nederland. Om slijtageredenen zouden cassettes met een veel kleinere range dus best wel interessant zijn. Gelukkig lijken de Eagle cassettes van behoorlijk slijtvast materiaal gemaakt te zijn, want duur zijn ze wel!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mar 2019 13:24

Bepaalde merken gaan 1 XD(R) body uitbrengen en leveren daar een 1,85mm spacer bij, (goh waar kennen we die maat van :-))

Je zal moeten kijken of er op je naaf een XDR body past. of een universele body komt of al is.

Het blijft jammer dat er een gapend gat zit. Ik vind 10/50 ook vrij veel in NL. Je hebt de 10 niet nodig en de 50 ook niet als je die tussen de 12/45 zou gebruiken heb je een heerlijk lopende cassette voor nederland. Je kan wel een 38 voor gaan rijden, dat scheelt iig aanzienlijk in levensduur van je cassette en ketting.

De racecassette met 1 tand verschil is vaak in het terrein ook niet alles een. Ik rijd nog 2x10 en een 11/32 is dan een fijne cassette die heeft in het midden steeds 2 tanden verschil en daar rijd ik veel. De 10/33 die sram gaat leveren is ook gauw te klein of je gaat weer met een klein voorblad rijden waardoor de boel na 2000km de vuilbak in kan.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mar 2019 13:53

wasbeer2006 schreef: 04 mar 2019 13:24 (...)

Het blijft jammer dat er een gapend gat zit. Ik vind 10/50 ook vrij veel in NL. Je hebt de 10 niet nodig en de 50 ook niet als je die tussen de 12/45 zou gebruiken heb je een heerlijk lopende cassette voor nederland. Je kan wel een 38 voor gaan rijden, dat scheelt iig aanzienlijk in levensduur van je cassette en ketting.
(...)
Moet het wel passen. Op mijn huidige bike schraapt zelfs een 36 al de verf van mijn chainstay af :-(
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 05 mar 2019 12:06

De 10T is imho wel ontzettend nuttig icm een enkel kettingblad vooraan. En tja, klopt allemaal wel maar mountainbikes zijn nu niet bepaald ontworpen met een vlak polderland in het achterhoofd natuurlijk.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 mar 2019 17:05

Het type achterderailleur bepaalt in het AXS systeem welke cassette en welke ketting je moet gebruiken. Het 10t kransje zal extra weerstand kosten, maar op de weg gebruik je dat alleen bergaf of in de sprint.

Plaats reactie