Gisteren mijn fiets aan het kuisen en mijn achterwiel er even uitgehaald, verder nergens aan geprutst. Na de kuisbeurt valt me op dat de ketting nogal tegen de voorderailleur sleept (zie foto) vanaf de 2 buitenste kroontjes achteraan. Is dat normaal ? (wiel zit er goed in achteraan) Het slepen gebeurt ook als ik op het middenblad zit (shimano 105 triple) met de buitenste kroontjes maar dat stoort niet echt want dan zit de ketting toch te scheef.
[img=http://img10.imageshack.us/img10/3233/derailleur.jpg]
domme vraag
Niks geks en ook geen domme vraag. Waarschijnlijk heb je door het draaien van de QR van je achterwiel het wiel anders gecentreerd. Kijk even hoe het wiel staat ten opzichte van je achtervork. Staat het achterwiel recht dan kan je de voor derailleur afstellen. Shimano heeft vast wel handleiding staan en anders staat hier een goede uitleg.
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
-
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
- Locatie: Breda
- Contact
Ligt het niet aan de fijnafstelling van je voorderailleur? Die kent namelijk tussen het grote en middenblad nog een soort tussenstand, welke je kan bereiken d.m.v. een kleinere beweging van de hendels. Je hoort dan nauwelijks een klikje. Normaal gesproken gebruik je dat voor midden-voor en klein-achter of groot-voor en groot-achter, zodat de ketting dus niet tegen de derailleur komt. Misschien is dat het?
In principe kan je wiel er maar op één manier goed in: helemaal tot in het hoekje van de patten. Dat gaat meestal ook wel goed.
In principe kan je wiel er maar op één manier goed in: helemaal tot in het hoekje van de patten. Dat gaat meestal ook wel goed.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
haaldoor schreef:Niks geks en ook geen domme vraag. Waarschijnlijk heb je door het draaien van de QR van je achterwiel het wiel anders gecentreerd.
Een QR doet niet anders dan je wiel in je frame klemmen en heeft niets met centreren van je wielen te maken. Je mag je QR draaien zoveel je wil, dat heeft geen enkele invloed op je positie van je wiel in je frame want die wordt bepaald door de 'aanslag' van je lager/as opbouw. Is een klein beetje anders bij een wiel met vaste lagers of met losse kogel/cup/cone maar het komt er steeds op neer dat je wiel links en recht een aanslag heeft waar de QR je frame eigenlijk tegen klemt. Het gaat trouwens over de voorderaileur dus moet je het niet bij het achterwiel gaan zoeken.
Het lijkt er zeer sterk op dat je het stelschroefje dat je bereik naar het buitenblad toe begrenst een beetje gaat moeten uitdraaien. Als je dan met je shifter je deraileur naar buiten trekt gaat je deraileur net dat tikkeltje verder kunnen en gaat de kooi niet meer aanlopen.
Update: ik herlees je post nog eens en je hebt ook problemen op het middenblad. Dan is het zo goed als zeker dat je je deraileur een beetje gaat moeten bijregelen.
Dat kan je doen op je frame waar je buitenkabel voor de voorderaileur op je frame toekomt. Dat komt (zo goed als altijd) toe op zo een regelschroef, die moet je wat verder uitdraaien tot je probleem opgelost is. Is het bereik niet groot genoeg dan ga je je kabeltje iets meer moeten spannen waar het toekomt op je voorderaileur.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Een QR is niet bedoeld om het wiel te richten maar kan wel degelijk invloed hebben. Draai maar eens de dop(gedeelte zonder klem) heel ver naar binnen zonder dat je het andere gedeelte draait. Daarmee veranderd toch wel degelijk de stand van je wiel. Helemaal bij sommige versies snelspanners waar je de as door de doppen aan weers uit einde kan draaien.
Ik kijk dus altijd eerst of een wiel goed gecentreerd staat alvorens aan de afstelling van een derrailleur te gaan zitten.
Ik kijk dus altijd eerst of een wiel goed gecentreerd staat alvorens aan de afstelling van een derrailleur te gaan zitten.
Ijzeren Briek schreef:haaldoor schreef:Niks geks en ook geen domme vraag. Waarschijnlijk heb je door het draaien van de QR van je achterwiel het wiel anders gecentreerd.
Een QR doet niet anders dan je wiel in je frame klemmen en heeft niets met centreren van je wielen te maken. Je mag je QR draaien zoveel je wil, dat heeft geen enkele invloed op je positie van je wiel in je frame want die wordt bepaald door de 'aanslag' van je lager/as opbouw. Is een klein beetje anders bij een wiel met vaste lagers of met losse kogel/cup/cone maar het komt er steeds op neer dat je wiel links en recht een aanslag heeft waar de QR je frame eigenlijk tegen klemt. Het gaat trouwens over de voorderaileur dus moet je het niet bij het achterwiel gaan zoeken.
Het lijkt er zeer sterk op dat je het stelschroefje dat je bereik naar het buitenblad toe begrenst een beetje gaat moeten uitdraaien. Als je dan met je shifter je deraileur naar buiten trekt gaat je deraileur net dat tikkeltje verder kunnen en gaat de kooi niet meer aanlopen.
Update: ik herlees je post nog eens en je hebt ook problemen op het middenblad. Dan is het zo goed als zeker dat je je deraileur een beetje gaat moeten bijregelen.
Dat kan je doen op je frame waar je buitenkabel voor de voorderaileur op je frame toekomt. Dat komt (zo goed als altijd) toe op zo een regelschroef, die moet je wat verder uitdraaien tot je probleem opgelost is. Is het bereik niet groot genoeg dan ga je je kabeltje iets meer moeten spannen waar het toekomt op je voorderaileur.
haaldoor schreef:Een QR is niet bedoeld om het wiel te richten maar kan wel degelijk invloed hebben. Draai maar eens de dop(gedeelte zonder klem) heel ver naar binnen zonder dat je het andere gedeelte draait. Daarmee veranderd toch wel degelijk de stand van je wiel. Helemaal bij sommige versies snelspanners waar je de as door de doppen aan weers uit einde kan draaien.
Ik kijk dus altijd eerst of een wiel goed gecentreerd staat alvorens aan de afstelling van een derrailleur te gaan zitten.
Met de QR i.c.m verticale uitvalpatten valt niets te richten. Het is puur de as die exact symetrisch in de patten leunt, niets aan te veranderen.
Wat jij hoogts waarschijnlijk bedoelt is dat de as d.m.v. de gripribbels op de QR een heel klein beetje gaat klimmen/dalen in het pat wanneer eraan gedraait word.
Simpele oplossing is om gewoon bij montage het wiel op de grond te laten leunen, de qr hendel goed op spanning brengen, en voor het sluiten wat pressie op de voor/achter-kant van de fiets te geven. Zo zit je wiel gegarandeerd kaarsrecht.
Het wordt een ander verhaal als je met horizontale patten of beschadigde patten werkt..
Uiteindelijk opgelost na nazicht bij de fietsenmaker : aangezien het een nieuwe fiets is willen de kabels blijkbaar nog al eens even uitzetten na het eerste gebruik. Gewoon aanspannen door enkele schroefjes met de hand aan te draaien aan de onderbuis. Bedankt voor alle info !
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Voila, wat had ik gezegd?
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.