Dat doet mij denken aan een domme actie van mij heel lang geleden ...
Mijn vrouw en dochter wilden winkelen in Deventer. Ik zei: "Ik breng jullie wel met de auto en dan ga ik daar in de buurt fietsen, Ik ga een rondje Deventer-Zwolle fietsen langs de Ijseldijk."
Nu moet je weten dat ik tot die tijd al jaren niet meer dan 200km PER JAAR had gefietst, hoofdzakelijk stadsritje en dus volstrekt ongetraind was. Bovendien had ik geen racefiets of een anderszins sportieve fiets maar slechte een gewone stadsfiets.
Ik was amper 20 km onderweg, in de buurt van Heerde toen ik zadelpijn kreeg. En dan te bedenken dat je dan nog 60km moet In Zwolle even gerust maar daarna verder in zuidelijke richting. Ik kon niet meer op het zadel zitten. Uiteindelijk half zittend en hangend de eindstreep gehaald. Nee, het was beslist geen pretje die laatste 10 km.
Pluspunt … ik heb er wel van geleerd dat het geen kwaad kan je voor te bereiden op een rit als je een route neemt die je nog nooit eerder hebt gefietst want dan had ik geweten dan dat de afstand Deventer-Zwolle-Deventer niet 40 maar bijna 80km is.
Inmiddels ben ik wat meer 'getraind' en heb verschillende ritten van 100+ km gefietst. En allemaal zonder zadelpijn Een volgende mijlpaal zal dus een rit van 150km zijn.