Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2019 12:56

fiedoo schreef: 05 mar 2019 12:47
Enzzo schreef: 05 mar 2019 12:26 Erik 1.0; bedankt voor die waardevolle bijdrage. Echt een verademing tussen alle aannames en veroordelingen op voorhand!
Het is natuurlijk nog geen garantie voor uitblijven van individuele uitgleiders van hun renners maar het geeft wel hoop. Hoop dat de mentaliteit binnen de sport toch wat aan het keren is.
liefst geen voorbarige conclusies trekken of veronderstellingen maken. Omdat er iemand in de fout gaat moeten de anderen van zijn (ex-) ploeg daar niet zwart voor gemaakt worden. Dat niet iedereen zuiver rijdt weet je zo maar gaan denken dat er weer zoals voorheen op grote schaal en georganiseerd bedrogen wordt denk ik echt niet. Ik blijf duimen voor Tom Dumoulin tot nader order.
Ik zou zeggen lees mijn bericht nog een keer door voordat je reageert ;)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 13:36

Interessant kijkvoer:
https://www.youtube.com/watch?v=703oK0SyGOc
Sowieso staan op de site van ARD Sportschau een aantal interessante artikelen over het gedoe in Oostenrijk
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 05 mar 2019 23:11, 4 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 05 mar 2019 15:25

Enzzo schreef: 05 mar 2019 12:56
fiedoo schreef: 05 mar 2019 12:47
Enzzo schreef: 05 mar 2019 12:26 Erik 1.0; bedankt voor die waardevolle bijdrage. Echt een verademing tussen alle aannames en veroordelingen op voorhand!
Het is natuurlijk nog geen garantie voor uitblijven van individuele uitgleiders van hun renners maar het geeft wel hoop. Hoop dat de mentaliteit binnen de sport toch wat aan het keren is.
liefst geen voorbarige conclusies trekken of veronderstellingen maken. Omdat er iemand in de fout gaat moeten de anderen van zijn (ex-) ploeg daar niet zwart voor gemaakt worden. Dat niet iedereen zuiver rijdt weet je zo maar gaan denken dat er weer zoals voorheen op grote schaal en georganiseerd bedrogen wordt denk ik echt niet. Ik blijf duimen voor Tom Dumoulin tot nader order.
Ik zou zeggen lees mijn bericht nog een keer door voordat je reageert ;)
't was eigenlijk niet echt een antwoord op uw bericht, mijn fout dus. 'k Had het apart moeten plaatsen! Ik kan uw bericht beamen, en da was eigenlijk de bedoeling. Of ben ik weer fout? :( ;) :winkthumb:
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Ernsto Rudolfo
Forum-lid

Ernsto Rudolfo 05 mar 2019 16:25

Een reactie op het betoog van Erik01. Sympathiek verhaal. Aantal opmerkingen, een hele boel eigenlijk..Dit oa. op basis van ervaring, jarenlang, met begeleiding van prestatie- en topsporters. Altijd vrij gebleven van doping gedoe. Dit uit volle overtuiging dat je ook clean tot hele grote prestaties kunt komen. Ik ben altijd groot tegenstander geweest van welk medicinaal- of mechanisch dopingmiddel. Als er zich een sporter bij mij meldde met vragen op dit gebied maakte ik hem/haar duidelijk aan het verkeerde adres te zijn, tenzij.....
Bij inkeer ok. ,'' kom nog maar eens terug" . Zo niet: ga maar elders(brrr). Als arts in de reguliere gezondheidszorg ook nooit afhankelijk geweest van neven inkomsten!
Termen op het gebied van doping in de sport miz.: hypocrisie, naiviteit, onwetendheid, corruptie, commerciele belangen en ego-tripperij.
Ik ben er dan ook volledig van overtuigd dat doping in de sport(maar ook in andere maatschappelijke activiteiten)nooit is uit te bannen. Wel kan men pogen dit zoveel als mogelijk uit te bannen.
Wat betreft het Sunweb verhaal. Ik heb in het verleden ook wel eens orienterende gesprekken gevoerd met een professionele wielerploeg. Jaja ambitie, ego,etc.Conclusie destijds op basis van verstand en gevoel: niet aan beginnen! Immers : je wordt een medische politieagent die een twintigtal renners van diverse nationaliteit, een aantal ploegleiders en trainingsbegeleiders in het gareel moet houden op medisch terrein.
Dit is miz. ondanks uitgebreide afspraken niet mogelijk.
Denk alleen maar eens aan het feit dat in veel landen geldt: vrije artsenkeuze(miz, terecht!) Sunweb heeft ongetwijfeld goede bedoelingen om de ploeg clean te houden, dit alleen al op verstandelijke gronden. Maar het blijft vreemd dat een ploeg met een Duitse licentie(en NL roots) ervoor kiest een contract aan gaat met de NDA.en niet met de Duitse evenknie. Dit moet haast wel op juridische gronden zijn.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 mar 2019 19:57

Hoe bedoel je de laatste zin? Wat is verschil NL/DLD dan qua dopingautoriteit?
Less is bore

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 05 mar 2019 20:22

Ze hebben alles gevestigd in Nederland, inclusief hun campus in Limburg. Ik vraag mij af in hoeverre de Duitse dopingautoriteit in Nederland mag werken.

Ernsto Rudolfo
Forum-lid

Ernsto Rudolfo 05 mar 2019 21:34

Goede opmerking van EmPeHa! Tip: artikel in Trouw: trouw.nl/home/celstraffen-bij-doping-in-duitsland-af661491/

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 05 mar 2019 22:11

Die celstraf dreiging lijkt inderdaad wel een flinke stok achter de deur te zijn als het om bekennen gaat, Ik vraag me alleen af of een celstraf voor dopinggebruik past in een rechtssysteem (NL of BE) waar veel ernstiger vergrijpen worden afgedaan met een taakstrafje. Dat doet wat mij betreft geen recht aan het rechtvaardigheidsgevoel, althans niet het mijne.
Bovendien wie moet je dan hebben? de atleet of de verstrekker die het gebruik ook nog eens begeleidt? ik zou denken de laatste maar daar lijken ze in Oostenrijk toch anders over te denken.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mar 2019 23:12

Ernie C. schreef: 05 mar 2019 13:36 Interessant kijkvoer:
https://www.youtube.com/watch?v=703oK0SyGOc
Sowieso staan op de site van ARD Sportschau een aantal interessante artikelen over het gedoe in Oostenrijk

En Durr is inmiddels ook opgepakt in deze zaak. Eigenlijk zijn die Hauke en cs. toch niet goed snik om die naald nog in hun arm te steken voor dat WK langlaufen terwijl er eind januari een documentaire is uitgezonden waar een andere klant van deze toko een bekentenis aflegt. Je weet dan toch dat ze heel dicht bij je zijn.
Campagnolo Ultra Dork

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mar 2019 23:23

Celstraf is echt totaal gestoord vind ik. Dan had ik allang levenslang kunnen gaan brommen omdat ik altijd vals speelde bij monopoly.

Verstrekkers die echte en soort maffia bende vormen, evt. Maar voor gebruikers gaat dat wel heel erg ver, ookal zijn er grote financiële belangen bij geweest.
Afbeelding

anderson99
Forum-lid

anderson99 05 mar 2019 23:41

Epo zijn medicijnen om levens mee te redden niet voor dr top sport. Een topsporter die wilt cheaten en AS gaat kopen doet dit illegaal en hoord dus een straf te krijgen en niet een schouderklopje niet meer doen.

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 06 mar 2019 09:10

Sieper schreef: 05 mar 2019 23:23 Celstraf is echt totaal gestoord vind ik. Dan had ik allang levenslang kunnen gaan brommen omdat ik altijd vals speelde bij monopoly.

Verstrekkers die echte en soort maffia bende vormen, evt. Maar voor gebruikers gaat dat wel heel erg ver, ookal zijn er grote financiële belangen bij geweest.
Ben je nu serieus een bordspelletje en de spelers daarvan aan het vergelijken met prof wielrennen en de renners?
:winkthumb:

Plaats reactie