Fiets voor de lange man
Niet echt on topic maar een beetje wel. Als je groot bent, ga je dan langzamer dan bvb iemand die maar 1m80 is? Ik vermoed van wel aangezien alles zwaarder is + je nog eens meer wind vangt.. Maar is dit een groot verschil of eerder verwaarloosbaar?
Het is maar net wat je randvoorwaarden zijn.
Bij gelijk vermogen zul je inderdaad langzamer gaan, om precies de redenen die je hierboven noemt (al is op de vlakke weg het wind vangen dominant).
Bij gelijk vermogen-per-kilo-lichaamsgewicht zal een zwaardere renner (op de vlakke weg) juist sneller gaan, omdat (spier)massa sneller toeneemt dan (lichaams)oppervlak. (Als een wielrenner een kubus was, de massa met de derde macht van zijn lengte, en het oppervlak met de tweede macht van zijn lengte).
Bij gelijk vermogen zul je inderdaad langzamer gaan, om precies de redenen die je hierboven noemt (al is op de vlakke weg het wind vangen dominant).
Bij gelijk vermogen-per-kilo-lichaamsgewicht zal een zwaardere renner (op de vlakke weg) juist sneller gaan, omdat (spier)massa sneller toeneemt dan (lichaams)oppervlak. (Als een wielrenner een kubus was, de massa met de derde macht van zijn lengte, en het oppervlak met de tweede macht van zijn lengte).
Ik heb vergelijkbare maten en ervaring met verschillende klanten van die afmetingen (en zelfs nog langer/zwaarder).
In het algemeen zijn confectieframes in dit soort maten 'opgerekte' versies van de gemiddelde maten. De FIT is vaak nog wel passend te krijgen (dus posities zadel <> stuur <> pedalen) maar met rest van de geometrie wordt nog wel eens wat geschipperd (hoe minder frame-variabelen veranderen per maat hoe efficiënter) met als gevolg een 'sub-optimale' balans en rijgedrag.
Mooi voorbeeld is een klant die op zijn oude confectieframe zoveel gewicht op zijn achterwiel had zitten dat hij bergop bijna spontaan wheelies maakte.
Mooiste oplossing is natuurlijk een frame op maat. Zie ook http://windcycleworks.nl/fietsen-voor-l ... are-mensen
In het algemeen zijn confectieframes in dit soort maten 'opgerekte' versies van de gemiddelde maten. De FIT is vaak nog wel passend te krijgen (dus posities zadel <> stuur <> pedalen) maar met rest van de geometrie wordt nog wel eens wat geschipperd (hoe minder frame-variabelen veranderen per maat hoe efficiënter) met als gevolg een 'sub-optimale' balans en rijgedrag.
Mooi voorbeeld is een klant die op zijn oude confectieframe zoveel gewicht op zijn achterwiel had zitten dat hij bergop bijna spontaan wheelies maakte.
Mooiste oplossing is natuurlijk een frame op maat. Zie ook http://windcycleworks.nl/fietsen-voor-l ... are-mensen
-
- Forum-lid
Als 2.02 lange rijder geloof ik dat mijn houding bij draagt aan de drag coëfficiënt (hoeveel wind ik vang). Daarnaast zijn de spieren van een rijder met 101 cm bbl wel groter dan die van iemand met een bbl van 80. Als je Engels vaardig bent, niet bang voor wat natuurkunde theorieen de tijd hebt. Voor de tijdrit is dit in de onderstaande video netjes uitgelegd.
https://youtu.be/upsn5-fGa0s
Bergop zijn 'wij' lange mensen zeker in t nadeel.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
-
- Forum-lid
Ik heb dit mee gemaakt zelf. Uiteindelijk andere stem (extra lang) en een beetje minder setback deed worderen, hierdoor kwam mijn zwaartepunt net iets meer op de voorkant van de fiets te zitten. Dit was op m'n mountainbike hetzelfde. Maar daar deed ik uiteindelijk lange en steile klimmetjes meer uit het zadel uit 'wheelie-angst'.bartv schreef: ↑01 mar 2019 12:31 Mooi voorbeeld is een klant die op zijn oude confectieframe zoveel gewicht op zijn achterwiel had zitten dat hij bergop bijna spontaan wheelies maakte.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..
Juist de fietsen van Canyon, Storck en de Emonda in maat 64 zijn ook nog relatief lang en niet alleen maar hoog. Vandaar dat het de betere opties zijn voor lange mensen. Uiteraard gaat er niks boven custom maar de gemiddelde klant wil een carbon, aero, disc racer en dan heb je al niet zoveel keuze meer.
Campagnolo Ultra Dork
Hier een 2,01 lange fietser. Ik heb zelf een Canyon Ultimate in 2XL en een Storck Visioner CSL in framemaat 63. Beide passen me prima. Voor mij zijn stack & reach de belangrijkste waarden om naar te kijken: voldoende opbouwhoogte voorkomt te diep zitten voor ons lange fietsers en de reach geeft een beeld van de 'lengte van de zit'. Heb bij de aankoop van de Storck (frame gekocht in 2017 en zelf op gebouwd) ook gekeken naar Specialized Roubaix, Trek Domane en Emonda (de frames zijn iets korter).
Ik fiets met mijn 1,96m op een Ridley en dat gaat ook prima. Ik vermoed dat als je je vraag neerlegd bij een goede fietsenmaker hij je echt wel een prima fiets kan leveren op jouw postuur afgestemd.
(Als mbt heb ik een canyon en dat is ook een lekker fietsje maar m.i. iets minder maatgevoelig dan een racer.)
(Als mbt heb ik een canyon en dat is ook een lekker fietsje maar m.i. iets minder maatgevoelig dan een racer.)
- Supergrover
- Forum-lid HC