Het E-Bike topic
Ja hoor, ik veroordeel je ook niet. Maar het was wel grappig om te lezen.
Maar inderdaad de “status” van zo’n ding op de openbare weg is wel een punt. Zeker het verhaal automobilisten. Die zien “gewoon” een fietser die met zijn eigenwijze gedrag tussen de auto’ s moet rijden. Daarnaast lijkt mij dat het heel erg uitkijken is omdat de gemiddelde automobilist een snelheidsperceptie heeft bij fietsers van rond de 15 km/h. Dus trekken ze overal de auto er wel even voor want die fietser is nog ver weg in hun beleving. Op een racefiets zie je er tenminste nog snel uit. Op zo’n speed pedelec lijk je op een gemiddelde fietser op een stadsfiets.
Het blijft ook jammer dat iedere janlul zonder enige fietservaring op zo’n speedpedelec kn stappen. 40 tot 45 km/h fietsen zonder dat ooit van te voren op een racefiets te hebben ondervonden is eigenlijk gewoon bloedlink als het ook anticiperen aankomt. Wielrenners die op een speedpedelec stappen zullen hier dan weer geen last van hebben.
Verder blijft het mij verbazen dat mensen zo makkelijk duizenden euro’s uitgeven aan speedpedelec. Een racefiets van 4000 a 5000 euro is eigenlijk al totale overkill om fietsplezier te hebben. Voor 1500 tot 2500 euro koop je een perfecte racefiets waar je voor je plezier rondjes van 100 km of meer kan fietsen.
Speedpedelecs lijken vooral bedoeld om zo snel mogelijk de kortste afstand tussen woon werk te fietsen. Ik geloof eigenlijk niet zo dat mensen met een speedpedelec 20 km omfietsen op weg van hun werk naar huis. Terwijl iemand die zelf fietst op eigen kracht dit juist als een extraatje ziet (zeker bij mooi weer).
Ik denk ook dat de meeste speedpedelec rijders ook maar weinig affiniteit hebben met fietsplezier.
Maar inderdaad de “status” van zo’n ding op de openbare weg is wel een punt. Zeker het verhaal automobilisten. Die zien “gewoon” een fietser die met zijn eigenwijze gedrag tussen de auto’ s moet rijden. Daarnaast lijkt mij dat het heel erg uitkijken is omdat de gemiddelde automobilist een snelheidsperceptie heeft bij fietsers van rond de 15 km/h. Dus trekken ze overal de auto er wel even voor want die fietser is nog ver weg in hun beleving. Op een racefiets zie je er tenminste nog snel uit. Op zo’n speed pedelec lijk je op een gemiddelde fietser op een stadsfiets.
Het blijft ook jammer dat iedere janlul zonder enige fietservaring op zo’n speedpedelec kn stappen. 40 tot 45 km/h fietsen zonder dat ooit van te voren op een racefiets te hebben ondervonden is eigenlijk gewoon bloedlink als het ook anticiperen aankomt. Wielrenners die op een speedpedelec stappen zullen hier dan weer geen last van hebben.
Verder blijft het mij verbazen dat mensen zo makkelijk duizenden euro’s uitgeven aan speedpedelec. Een racefiets van 4000 a 5000 euro is eigenlijk al totale overkill om fietsplezier te hebben. Voor 1500 tot 2500 euro koop je een perfecte racefiets waar je voor je plezier rondjes van 100 km of meer kan fietsen.
Speedpedelecs lijken vooral bedoeld om zo snel mogelijk de kortste afstand tussen woon werk te fietsen. Ik geloof eigenlijk niet zo dat mensen met een speedpedelec 20 km omfietsen op weg van hun werk naar huis. Terwijl iemand die zelf fietst op eigen kracht dit juist als een extraatje ziet (zeker bij mooi weer).
Ik denk ook dat de meeste speedpedelec rijders ook maar weinig affiniteit hebben met fietsplezier.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kan wel tegen stootje hoor. Als je uitdeelt moet je soms ook incasseren
Ik rij af en toe een extra stukje extra, maar praktijk sjees ik meestal plankgas naar huis omdat er een klein dametje van bijna 3 opgehaald moet worden of die ik graag nog wil zien rond etenstijd.
Ik rij niet de kortste afstand, maar de veiligste die toevallig ook nog eens de mooiste is (door de weilanden, langs brasemermeer).
Plezier heb ik er 100% zeker wel in!
Verder is het heel defensief rijden; er vanuit gaan dat ze je niet zien of verkeer inschatten. Moet zeggen dat het mij tot op heden meevalt, maar heb het vermoeden dat dit komt door de zeer krachtige koplamp en schatten ze je in als brommer gok ik. Straks op zomerdag is dat voordeel weg.
Ik rij af en toe een extra stukje extra, maar praktijk sjees ik meestal plankgas naar huis omdat er een klein dametje van bijna 3 opgehaald moet worden of die ik graag nog wil zien rond etenstijd.
Ik rij niet de kortste afstand, maar de veiligste die toevallig ook nog eens de mooiste is (door de weilanden, langs brasemermeer).
Plezier heb ik er 100% zeker wel in!
Verder is het heel defensief rijden; er vanuit gaan dat ze je niet zien of verkeer inschatten. Moet zeggen dat het mij tot op heden meevalt, maar heb het vermoeden dat dit komt door de zeer krachtige koplamp en schatten ze je in als brommer gok ik. Straks op zomerdag is dat voordeel weg.
Less is bore
Ah ik doelde eigenlijk niet zozeer op jou qua fietsplezier omdat je ook op de racer zit. Meer in het algemeen.
Op Strava zie ik ook vaak van die speed pedelec ritten voorbij komen. Zeker als ik weer eens een KOM kwijt ben geraakt aan zo’n fietspiloot. Altijd in 1 streep recht naar huis.
Op Strava zie ik ook vaak van die speed pedelec ritten voorbij komen. Zeker als ik weer eens een KOM kwijt ben geraakt aan zo’n fietspiloot. Altijd in 1 streep recht naar huis.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
KOM en Stromer is natuurlijk een belachelijke combinatie. Echter, ik rij ook altijd met de Garmin. Ik doe ook op de racefiets helemaal niks met KOM’s, maar Garmin registreert wel. Zou zomaar kunnen dat ik er ook heb gedaan.
Less is bore
Je kunt ze toch op iets anders als racefiets zetten? (E-bike bijvoorbeeld )daniel1975 schreef: ↑10 mar 2019 19:48 KOM en Stromer is natuurlijk een belachelijke combinatie. Echter, ik rij ook altijd met de Garmin. Ik doe ook op de racefiets helemaal niks met KOM’s, maar Garmin registreert wel. Zou zomaar kunnen dat ik er ook heb gedaan.
Hehe. Leuke reacties sinds gisteren.
Als topicstarter heb ik me nagenoeg niet laten beïnvloeden en ben toch overstag gegaan.
Gebruik de spedelec zoals Daniel voor woon werk en zie dit als een extra kleine training
Regen, wind en de vroege ochtend van 5u houden me nu niet meer tegen om te trappen.
Garmin houdt alles netjes bij, maar deze ritten blijven privé voor Strava.
En voor de puristen : op de racefiets leg ik nog altijd meer dan dubbele kms af op jaarbasis
Als topicstarter heb ik me nagenoeg niet laten beïnvloeden en ben toch overstag gegaan.
Gebruik de spedelec zoals Daniel voor woon werk en zie dit als een extra kleine training
Regen, wind en de vroege ochtend van 5u houden me nu niet meer tegen om te trappen.
Garmin houdt alles netjes bij, maar deze ritten blijven privé voor Strava.
En voor de puristen : op de racefiets leg ik nog altijd meer dan dubbele kms af op jaarbasis
Sworks Venge
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hoe kan ik Stromer ritten dan anders of prive wegzetten in Strava?
Less is bore
Ik heb ingesteld dat elke rit default prive staat. Enkel de race en mtb ritten deel ik dan met strava connecties
Het is zelfs zo dat je op je garmin een ebike profiel kan kiezen. Die komen sowieso niet in de strava segmenten dacht ik
Het is zelfs zo dat je op je garmin een ebike profiel kan kiezen. Die komen sowieso niet in de strava segmenten dacht ik
Sworks Venge
Tijdens uploaden (of aanpassen als uploaden automatisch gaat) kun je bij 'sport' kiezen voor 'e-bike ride': Die categorie heeft z'n eigen segmenten en dan pak je dus als het goed is geen onterechte KOM's.daniel1975 schreef: ↑11 mar 2019 05:57 Hoe kan ik Stromer ritten dan anders of prive wegzetten in Strava?
Of je kunt je privacy instellingen niet op 'everyone' zetten: Dan komen je resultaten niet in de leaderboards terecht.
Strava
Op zich is het niet raar dat die speed-pedelec niet meer op het fietspad mag (dat ik daar wel met mijn velomobiel mag rijden is raar, maar ik heb daarin keuze), maar mogen wij als burger verwachten dat dit via postbus 51 spotjes en dergelijke wereldkundig gemaakt zou worden? Of mag je van een automobilist verwachten dat hij een 2-wieler met een gele nummerplaat ziet als een brommer?daniel1975 schreef: ↑10 mar 2019 15:47 - nadeel: je bent niets. Geen brommer, geen fietser, niks. Wet noemt je brommer, maar 45km/u rijden kost serieus inspanning en je wil niet met 30km/u tussen gefrustreerde automobilisten rijden. Maar op het fietspad is het snelheidsverschil te groot.
Ik heb vooral het idee dat de medeweggebruikers onwetend zijn gebleven, waardoor de agressie naar speed-pedelecs ontstaat. Daar zou de overheid iets aan kunnen doen.
Elke woon/werk fietser die meer dan 20km enkel fietst zal ooit wel in de verleiding komen om een elektrische fiets te kopen. En zal hoogst waarschijnlijk ooit overstag gaan.
Zelf ben ik al bezweken, net als veel van mijn colega's of die plannen het wel....
Bij mij is de wind de factor geweest om overstag te gaan.
Als je weken aan een stuk s'morgens én s'avonds 25km (strakke) wind op moet fietsen en dan kom je ook nog eens alsmaar meer E-fietsers tegen die daar geen last van hebben......
Ik plooide....
Zelf ben ik al bezweken, net als veel van mijn colega's of die plannen het wel....
Bij mij is de wind de factor geweest om overstag te gaan.
Als je weken aan een stuk s'morgens én s'avonds 25km (strakke) wind op moet fietsen en dan kom je ook nog eens alsmaar meer E-fietsers tegen die daar geen last van hebben......
Ik plooide....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Het is zeker niet raar dat een SP niet volgas over het fietspad mag knallen. Terecht zelfs!baron062 schreef: ↑11 mar 2019 09:52 Op zich is het niet raar dat die speed-pedelec niet meer op het fietspad mag (dat ik daar wel met mijn velomobiel mag rijden is raar, maar ik heb daarin keuze), maar mogen wij als burger verwachten dat dit via postbus 51 spotjes en dergelijke wereldkundig gemaakt zou worden? Of mag je van een automobilist verwachten dat hij een 2-wieler met een gele nummerplaat ziet als een brommer?
Ik heb vooral het idee dat de medeweggebruikers onwetend zijn gebleven, waardoor de agressie naar speed-pedelecs ontstaat. Daar zou de overheid iets aan kunnen doen.
Echter, de huidige situatie is ook niet wenselijk. Inderdaad onwetendheid, maar ook op sommige stukken ronduit gevaarlijk. Hier in de stad hebben we meerdere 50km wegen van superstrak mooi asfalt en lange rechte stukken. Geen auto rijdt daar 50.... Ik rij daar bewust volgas om snelheidsverschil te beperken, maar als je bijv gewoon normale kleding aan hebt en serieuze tegenwind haal je zelfs met een Stromer ST3 niet de 40km/u. Met wielerkleding en als geoefend fietser is dan 42-43 haalbaar, maar zit je serieus mee te trappen.
Less is bore