Ik zie het probleem van tegenwind eigenlijk niet. Weken achter mekaar EN in de ochtend EN in de avond tegenwind is natuurlijk onzin. Ik fiets elke dag tussen de 60 en 100 km woon-werk-woon en ik heb of in de ochtend tegenwind of in de avond. Voor mij zal het altijd een nogo blijven om electrisch te fietsen.bikerke schreef: ↑11 mar 2019 09:59 Elke woon/werk fietser die meer dan 20km enkel fietst zal ooit wel in de verleiding komen om een elektrische fiets te kopen. En zal hoogst waarschijnlijk ooit overstag gaan.
Zelf ben ik al bezweken, net als veel van mijn colega's of die plannen het wel....
Bij mij is de wind de factor geweest om overstag te gaan.
Als je weken aan een stuk s'morgens én s'avonds 25km (strakke) wind op moet fietsen en dan kom je ook nog eens alsmaar meer E-fietsers tegen die daar geen last van hebben......
Ik plooide....
Het E-Bike topic
Principekwestie
Je weet natuurlijk nooit of dat principe nog geldt als je de 70 gepasseerd bent en zo stram en stijf geworden bent dat gewoon fietsen steeds moeilijker wordt. Maar ik maak me niet echt zorgen dat je al in 2024 overstag bent gegaan
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Ben nu 47.. zie op Strava fitte 70 plussers wekelijks en zelfs dagelijks rondjes maken op de racer...
Overigens ging ik van de week een 60 plusser voorbij die op een oude aangepaste MTB alleen zijn linker been aan het ronddraaien was. Zijn rechterbeen draaide niet. Net alsof de crank loszat. De man was overduidelijk invalide. Maar hij had de gang er nog goed in.
Mijn vrouw heeft overigens al 20 jaar reuma (best heftig) ze is 2 jaar geleden ook gaan fietsen op de MTB en racefiets. Zonder motortje.
Wat ik bedoel te zeggen dat het ook grotendeels een mindset is. Er is altijd wel een valide excuus te bedenken om te gaan fietsen met een motortje. En in deze tijd is het ook compleet (sociaal) aanvaard om een fiets te kopen met een motor. Maar onder de streep zijn er maar heel weinig mensen die ook een motortje echt NODIG hebben. Dit geld voor de e Bikes en voor de speedpedelec. Maar nogmaals zoals ik al eerder schreef iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik veroordeel niemand
Overigens ging ik van de week een 60 plusser voorbij die op een oude aangepaste MTB alleen zijn linker been aan het ronddraaien was. Zijn rechterbeen draaide niet. Net alsof de crank loszat. De man was overduidelijk invalide. Maar hij had de gang er nog goed in.
Mijn vrouw heeft overigens al 20 jaar reuma (best heftig) ze is 2 jaar geleden ook gaan fietsen op de MTB en racefiets. Zonder motortje.
Wat ik bedoel te zeggen dat het ook grotendeels een mindset is. Er is altijd wel een valide excuus te bedenken om te gaan fietsen met een motortje. En in deze tijd is het ook compleet (sociaal) aanvaard om een fiets te kopen met een motor. Maar onder de streep zijn er maar heel weinig mensen die ook een motortje echt NODIG hebben. Dit geld voor de e Bikes en voor de speedpedelec. Maar nogmaals zoals ik al eerder schreef iedereen moet zelf weten wat hij doet. Ik veroordeel niemand
De automobilist zal ook ruimte moeten hebben om in te halen, en die is er niet altijd op hele drukke doorgaande wegen. Ik denk echter dat een brommer met 45 km/uur ook te langzaam bevonden wordt. Want ja, als ik op die wegen 50 rijdt met mijn auto heb je er toch al snel een sliert auto's achter.daniel1975 schreef: ↑11 mar 2019 10:28 Het is zeker niet raar dat een SP niet volgas over het fietspad mag knallen. Terecht zelfs!
Echter, de huidige situatie is ook niet wenselijk. Inderdaad onwetendheid, maar ook op sommige stukken ronduit gevaarlijk. Hier in de stad hebben we meerdere 50km wegen van superstrak mooi asfalt en lange rechte stukken. Geen auto rijdt daar 50.... Ik rij daar bewust volgas om snelheidsverschil te beperken, maar als je bijv gewoon normale kleding aan hebt en serieuze tegenwind haal je zelfs met een Stromer ST3 niet de 40km/u. Met wielerkleding en als geoefend fietser is dan 42-43 haalbaar, maar zit je serieus mee te trappen.
Het lijkt mij gezond als gemeentes tijdens een volgende herinrichtingsronden een soort van bromfietspadsuggestiestrook (hoeveel woordwaarde?) meeneemt in het ontwerp. Op het gevaar af dat er extreem krap ingehaald gaat worden....
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Niemand heeft een speedbike echt nodig.
Niet iedereen kan/wil +10 km in alle omstandigheden naar het werk rijden met de fiets.
Als een elektrische al dan niet speed fiets dan maakt dat meer mensen de auto in de garage of op de oprit laten staan dan wint iedereen daar mee.
Diegene die met de wagen naar het werk rijden hebben iets meer vrij baan en diegene op de fiets blijven er gezonder mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Waarom?
Als het goed is, zitten brommers (en dus speed pedelecs), met 45 km/u op wegen waar je maximaal 50 km/u mag. De grotere wegen zijn ze weer niet welkom.
Dan hoeft een automobilist echt niet per se in te kunnen halen. Ik zou op de speed pedelec (of brommert) ook dezelfde plek op de weg innemen als motorrijders, dus net links van de as van je rijstrook. Dat is voor jezelf de veiligste plek.
Volgens mij is het juist onderdeel geweest van het plan, toen brommers van het fietspad naar de weg moesten binnen de bebouwde kom, dat daarmee het doorgaande autoverkeer wat opgehouden kan worden.
Overigens kan je hier van alles van vinden. Opwekken van extra irritaties tussen verschillende groepen weggebruikers, dien ten gevolge juist onveiligere (inhaal-) acties in de hand werken etc. Brommers/fietsers die niet goed gezien of ingschat worden (iets wat voor motorrijders ook altijd een punt van aandacht is). Dus of de verkeersveiligheid, onder de streep, gebaad is bij hij het beleid, is maar zeer de vraag.
Als je het mij vraagt, is het prima om alles binnen de bebouwde kom op 50 km/u op de weg toe te laten. Zo min mogelijk wegen die hier vanaf wijken (Delft, met zijn kruithuisweg, deels 100km/u, deels 80 km/u .., met de beatrixlaan dwars door delft, op deels 70 km/u en deels 50 km/u. Zijn allemaal plekken waar de brommers en epedelecs dus niet mogen komen, maar daarvoor/daarna (of bij kruizende wegen), steeds moeten in- en uitvoegen bij fietspaden. Een ringweg van 70 of 80 km/u prima, snap ik nog. Maar al het andere, binnen de bebouwde kom, gewoon lekker op 50 zetten voor t overzicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Waarom?
Omdat die klote automobilisten niet op te voeden zijn EN de gemiddelde speedpedelec berijder geen 45 km/uur haalt. Iets met de tering naar de nering zetten, hoewel ik ook liever zou zien dat hier op gehandhaafd wordt. En dat lukt alleen als die SPer voor en achter een cameraatje monteert.....
Edit: in die eerste regel chargeer ik, een beetje...
Omdat die klote automobilisten niet op te voeden zijn EN de gemiddelde speedpedelec berijder geen 45 km/uur haalt. Iets met de tering naar de nering zetten, hoewel ik ook liever zou zien dat hier op gehandhaafd wordt. En dat lukt alleen als die SPer voor en achter een cameraatje monteert.....
Edit: in die eerste regel chargeer ik, een beetje...
S'morgens westenwind, s'avonds een noordwestenwindje...... Eerst rechtsvoor en bij terugrijden linksvoor.RVV schreef: ↑11 mar 2019 11:21
Ik zie het probleem van tegenwind eigenlijk niet. Weken achter mekaar EN in de ochtend EN in de avond tegenwind is natuurlijk onzin. Ik fiets elke dag tussen de 60 en 100 km woon-werk-woon en ik heb of in de ochtend tegenwind of in de avond. Voor mij zal het altijd een nogo blijven om electrisch te fietsen.
En telkens alleen 25km tegen de wind trappelen, geestig is anders.
En mensen met "principes", ik hoor ze graag bezig. Tot ze veranderen van gedacht.....
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40184
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
RVV heeft aardig bewezen zich aan zijn fietsprincipes te houden
Ik heb de knop omgezet en zie inmiddels de voordelen wel. Ik vind fietsen leuk, maar niet zooooooo leuk dat ik elke dag woon-werk met de racer wil doen.
33km op de racefiets (wat ik zomers best wel doe) vs. Stromeren scheelt mij 25min rijden, niet douchen op kantoor en minder/geen last van tegenwind.
Die tijd maal 2 is een uur per dag die ik ook nuttig kan besteden. Ieder zijn keuze, maar diep respect voor de ‘echte’ fietsers die zulke afstanden doen.
Ik heb de knop omgezet en zie inmiddels de voordelen wel. Ik vind fietsen leuk, maar niet zooooooo leuk dat ik elke dag woon-werk met de racer wil doen.
33km op de racefiets (wat ik zomers best wel doe) vs. Stromeren scheelt mij 25min rijden, niet douchen op kantoor en minder/geen last van tegenwind.
Die tijd maal 2 is een uur per dag die ik ook nuttig kan besteden. Ieder zijn keuze, maar diep respect voor de ‘echte’ fietsers die zulke afstanden doen.
Less is bore