verzet om te gaan klimmen
Ik heb een soortgelijke vraag. Ik heb op mijn fiets voor 50-39 en achter 32 erop zitten. Toen ik de fiets kocht zat er 50-34 op echter gaf de verkoper (5311cc) aan dat ik achter beter een 32 kon hebben en voor 39. Nu lees ik volgens mij dat de combi 50-39 geen juiste is. Mijn probleem is namelijk dat als ik van de 50 naar de 39 wil schakelen ik 'm eerst achter in ieder geval op de 2 of 3 meest linker tandwielen moet leggen voordat ik naar de 39 schakel. Als ik dat niet doe valt de ketting tussen de 2 voorbladen met als gevolg dat deze bijna altijd vast komt te zitten. Verre van ideaal dus. Iemand van jullie tips en ervaring hiermee?
Als dat idd een probleem is zou ik toch eens een ander kettingblad proberen.
Misschien moet je eens heel duidelijk stellen welke combi je gebruikt (op welke crank, welke bladen?). Zeker dat 39t een zuiver 11 speed is blad is?
Eventueel de derailleur kooi wat verplaatsen om dat tussenvallen te vermeiden (beetje meer naar binnen zetten op kleinste stand?). Al ken ik geen fabrikant die bij dit probleem instructies geeft (want in hun setup gebeurt dat natuurlijk niet).
Ertussen vallen heb ik nog niet geweten; wel dat de ketting niet goed valt op bv 39t; ze lijkt er een beetje boven te zweten...
Walter
Misschien moet je eens heel duidelijk stellen welke combi je gebruikt (op welke crank, welke bladen?). Zeker dat 39t een zuiver 11 speed is blad is?
Eventueel de derailleur kooi wat verplaatsen om dat tussenvallen te vermeiden (beetje meer naar binnen zetten op kleinste stand?). Al ken ik geen fabrikant die bij dit probleem instructies geeft (want in hun setup gebeurt dat natuurlijk niet).
Ertussen vallen heb ik nog niet geweten; wel dat de ketting niet goed valt op bv 39t; ze lijkt er een beetje boven te zweten...
Walter
De beweging nodig voor het schakelen van 34 naar 50t is een steile beweging. Van 39t naar 50t is veel minder steil, maar de derailleur maakt toch die steile beweging. Dat zit nu eenmaal in de construktie. Dat kun je simuleren door de derailleur iets hoger (±2mm) te plaatsen.
Het gaat om het afschakelen van de 50 naar de 39 niet om het opschakelen. Niemand anders problemen hiermee? Het 39 blad is wel een 11-speed (39-MD) staat als toevoeging erachter.
Laatst gewijzigd door ab1959 op 16 mar 2019 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi,
Is al even geleden, maar wellicht wel zo netjes om even te melden en wellicht heeft iemand anders er ook iets aan. Ik had dus een 105 5800 GS derrie en een 11-28T cassette. Inmiddels ligt er een 11-34T cassette icm een Wolftooth Roadlink. Schakelt prima, zelfs groot - groot / klein - klein kan (maar dat doe je normaliter niet), Wolftooth raad het overigens niet aan (zal wel vanwege claims zijn, is immers Amerikaans). Ik heb het al uitvoerig in de Eiffel kunnen testen en heb geen problemen ondervonden. De steile Limburgse klimmetjes worden er overigens niet lichter van is mijn ervaring, je gaat gewoon minder hard omhoog. Maar ik heb het idee dat ik ook later (of niet) 'stuk' ga. 34T nog maar weinig gebruikt, maar wel vaker de 27 en 30T.
Is al even geleden, maar wellicht wel zo netjes om even te melden en wellicht heeft iemand anders er ook iets aan. Ik had dus een 105 5800 GS derrie en een 11-28T cassette. Inmiddels ligt er een 11-34T cassette icm een Wolftooth Roadlink. Schakelt prima, zelfs groot - groot / klein - klein kan (maar dat doe je normaliter niet), Wolftooth raad het overigens niet aan (zal wel vanwege claims zijn, is immers Amerikaans). Ik heb het al uitvoerig in de Eiffel kunnen testen en heb geen problemen ondervonden. De steile Limburgse klimmetjes worden er overigens niet lichter van is mijn ervaring, je gaat gewoon minder hard omhoog. Maar ik heb het idee dat ik ook later (of niet) 'stuk' ga. 34T nog maar weinig gebruikt, maar wel vaker de 27 en 30T.
Beste forumleden, over het volgende zou ik graag wat adviezen hebben; komende zomer ga ik met een klein groepje vrienden fietsen in de Italiaanse alpen. Ik ben 24 jaar jong, weeg 85 kg en heb sinds januari dit jaar 2000 km in de benen. Mijn Garmin heeft automatisch gedetecteerd dat mijn FTP 271 Watt is (heb nog maar net een PM, nog geen officiële FTP-test gedaan). Op het vlakke rijdt ik prima een ritje van 60 km met een gemiddelde snelheid >32 km/u of soms 100 km met gemiddeld >30 km/uur. Ik heb echter nog geen enkele ervaring met klimmen.
Ik heb wel mijn fiets uitgekozen met de bedoeling om ooit in de bergen te gaan fietsen; deze is uitgerust met een 10-speed 6700 Ultegra groepsset met 52-39-30 triple crankstel. Normaal gesproken fiets ik met een 12-25 cassette op het vlakke, maar dat lijkt mij niet geschikt voor in de bergen.
Dan nu de vraag; zouden jullie mij een 11-28 of een 12-30 cassette adviseren?
Als ik voor de 12-30 ga, heb ik als lichtste verzet 30:30 (= 1:1, kom je altijd wel boven lees ik in dit topic ) maar met de 12 als grootste zou ik minder mee kunnen trappen bergaf? Of is meetrappen naar beneden overrated?
Met de 11:28 heb ik net wat minder reserve, maar is ook beschikbaar als 105 ipv Ultegra en zou de kosten ietsje drukken.
Ik heb wel mijn fiets uitgekozen met de bedoeling om ooit in de bergen te gaan fietsen; deze is uitgerust met een 10-speed 6700 Ultegra groepsset met 52-39-30 triple crankstel. Normaal gesproken fiets ik met een 12-25 cassette op het vlakke, maar dat lijkt mij niet geschikt voor in de bergen.
Dan nu de vraag; zouden jullie mij een 11-28 of een 12-30 cassette adviseren?
Als ik voor de 12-30 ga, heb ik als lichtste verzet 30:30 (= 1:1, kom je altijd wel boven lees ik in dit topic ) maar met de 12 als grootste zou ik minder mee kunnen trappen bergaf? Of is meetrappen naar beneden overrated?
Met de 11:28 heb ik net wat minder reserve, maar is ook beschikbaar als 105 ipv Ultegra en zou de kosten ietsje drukken.
Laatst gewijzigd door Chefske op 07 jun 2020 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 11s - DT RR511/DT350
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Echt jij komt met een 12-25 en een 30 voorblad makkelijk boven. En zo niet? Dan ligt het aan de benen.
1:1 verzet rijden is ook niet efficient tenzij je constant 20% klimmen omhoog rijdt. De alpen zijn meestal vrij constant, niet verschrikkelijk steil. Dus het verzet is niet zozeer een probleem.
1:1 verzet rijden is ook niet efficient tenzij je constant 20% klimmen omhoog rijdt. De alpen zijn meestal vrij constant, niet verschrikkelijk steil. Dus het verzet is niet zozeer een probleem.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Hier alvast een verzettentabel.
Gezien je bericht ga ik er vanuit dat je basisconditie wel redelijk in orde is, al vind ik 2000KM sinds begin dit jaar niet bijzonder veel fietsuren.
Gezien je een granny gear op je crankstel hebt (30) hoef je volgens mij echt niet kleiner dan een 28 te steken.
Dat is ongeveer gelijk aan een 34/32 verhouding en daar moet volgens mij iedereen mee bovenkomen.
Gezien je bericht ga ik er vanuit dat je basisconditie wel redelijk in orde is, al vind ik 2000KM sinds begin dit jaar niet bijzonder veel fietsuren.
Gezien je een granny gear op je crankstel hebt (30) hoef je volgens mij echt niet kleiner dan een 28 te steken.
Dat is ongeveer gelijk aan een 34/32 verhouding en daar moet volgens mij iedereen mee bovenkomen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Met deze calculator kan je een beetje spelen en dingen vergelijken. Meetrappen naar beneden is in ieder geval overrated.
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=30 ... 8&UF2=2135
https://ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB=30 ... 8&UF2=2135
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!