SRAM derailleur wil niet naar kleinste kransje
Hallo,
Ik heb een SRAM X9 -derailleur die ik op mijn ligfiets heb gemonteerd. Het probleem is nu dat hij niet naar het kleinste kransje wil schakelen.
Ik heb de kabel verwijderd om te er zeker van te zijn dat die het niet beperkt.
De derailleur wil gewoon niet uit zichzelf naar de uiterste positie. Ik moet hem met de hand het laatste zetje geven. Kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=aqLYsGZILkA
Wat is het probleem? Kan dit komen doordat de ketting van mijn fiets (ligfiets) drie keer zo lang is dan die van een gewone fiets?
De derailleur is nagenoeg nieuw (hooguit 300 km mee gereden)
Ik heb een SRAM X9 -derailleur die ik op mijn ligfiets heb gemonteerd. Het probleem is nu dat hij niet naar het kleinste kransje wil schakelen.
Ik heb de kabel verwijderd om te er zeker van te zijn dat die het niet beperkt.
De derailleur wil gewoon niet uit zichzelf naar de uiterste positie. Ik moet hem met de hand het laatste zetje geven. Kijk maar:
https://www.youtube.com/watch?v=aqLYsGZILkA
Wat is het probleem? Kan dit komen doordat de ketting van mijn fiets (ligfiets) drie keer zo lang is dan die van een gewone fiets?
De derailleur is nagenoeg nieuw (hooguit 300 km mee gereden)
Ik zie geen verband met de veel langere ketting. SRAM derailleurs hebben een veel hogere veerspanning dan Shimano en daardoor heeft de langere ketting ook minder invloed op het schakelgedrag. Twee mogelijke oorzaken zijn: de kabelspanning is iets te hoog (met de kabel los speelt dat dus niet) en dan nog het H-stelschroefje: iets uitdraaien, linksom dus.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Maar als het aan de instelling van het H-stelschroefje zou liggen, dan zou je 'm toch ook niet met de hand moeten kunnen verplaatsen zoals in het filmpje...?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13772
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb zoiets gelijks met een xx derrie op mijn MTB.
Heel vaag, hij haalt het vaak net, maar ik kan hem dus ook nog een paar mm verder duwen, maar de veer doet dit niet zelf. Nadat ik het pad iets verbogen hebt heb ik er geen last meer van, maar het blijft raar.
Heel vaag, hij haalt het vaak net, maar ik kan hem dus ook nog een paar mm verder duwen, maar de veer doet dit niet zelf. Nadat ik het pad iets verbogen hebt heb ik er geen last meer van, maar het blijft raar.
Klopt, H-stelschroefje is dusdanig ver uitgedraaid dat hij geen rol speelt. In inderdaad, anders zou die verplaatsing in het filmpje ook niet kunnen.
Ik zou de b-schroef wat dieper induwen om wat leer afstand te krijgen tussen deraillerwieltjes en cassette.
Op filmpje kan ik wel niet besluiten.
Ik zou de derailleur eens willen zien vanachter en zonder ketting.
Zeker dat de pad redelijk recht staat?
Walter
Op filmpje kan ik wel niet besluiten.
Ik zou de derailleur eens willen zien vanachter en zonder ketting.
Zeker dat de pad redelijk recht staat?
Walter
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13772
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik merk dat sram derrie,s vaak net iets beter lopen als je het pad iets schuin naar buiten zet, al diverse fietsen waar dit beter gaat. Zo ook op mijn F29, waar dit probleem speelde.
Maar los daarvan blijft ik het raar vinden dat de derrie niet helemaal terugvalt net zoals bij de TS.
Maar los daarvan blijft ik het raar vinden dat de derrie niet helemaal terugvalt net zoals bij de TS.
Ps: met kabel verbonden kan het zijn dat hij niet op laagste stand komt omdat de kabel door wrijving in de kabelgeleiding niet helemaal lost komt.
Zonder kabel heb ik het al gezien omdat derailleurwieltje niet laag genoeg komen (bv met cassette met 14 of 18t als kleinste krans)
Walter
Zonder kabel heb ik het al gezien omdat derailleurwieltje niet laag genoeg komen (bv met cassette met 14 of 18t als kleinste krans)
Walter
Een ligfiets heeft beslist geen 14t als kleinste krans.
Maar ik kan me wel voorstellen dat de geometry wat speciaal is; op het filmpje lijkt me bovenste derailleurwieltje toch dicht bij de kransjes te komen. Hoe dicht het echt is moeilijk te zien. En eigenlijk kan je dat maar zien zonder de ketting gemonteerd.
Ps bis; en ik heb eens een X9 derailleur gehad die na een paar maanden niet meer goed schakelde en bij het eerste gratis onderhoud van de fiets vervangen is. Maar dat is nog uit de tijd dat ik helemaal niets van fietsen snapte (nu een beetje). Ik denk dat het iets met de veer was....
Walter, zo op het oog staat de achterpad netjes recht.
Ik heb inmiddels een ringetje tussen derailleur en frame geplaatst en daarmee schakelt hij iets beter. Tijdens het fietsen wil hij nu toch op het kleinste kransje komen door al het geschud en getril van de fiets. Maar soms ook niet. Ik durf er ook niet een extra ring onder te leggen want dan houd je wel erg weinig draad over waarmee de derailleur in de framepad geschroefd zit. De precieze oplossing weet ik dus nog niet.
De pad iets schuin naar buiten zetten.. Daarmee bedoel je dat het gewoon verbogen moet worden? Dat zou ik echt als laatste redmiddel gebruiken, de fiets is net een half jaar oud en het zou me zeer doen om nu aan het frame iets te verbuigen.wasbeer2006 schreef: ↑18 mar 2019 10:48 Ik merk dat sram derrie,s vaak net iets beter lopen als je het pad iets schuin naar buiten zet, al diverse fietsen waar dit beter gaat. Zo ook op mijn F29, waar dit probleem speelde.
Maar los daarvan blijft ik het raar vinden dat de derrie niet helemaal terugvalt net zoals bij de TS.
Ik heb inmiddels een ringetje tussen derailleur en frame geplaatst en daarmee schakelt hij iets beter. Tijdens het fietsen wil hij nu toch op het kleinste kransje komen door al het geschud en getril van de fiets. Maar soms ook niet. Ik durf er ook niet een extra ring onder te leggen want dan houd je wel erg weinig draad over waarmee de derailleur in de framepad geschroefd zit. De precieze oplossing weet ik dus nog niet.