Ja dat is precies wat ik bedoel. Wanneer hartslag bovenkant D1 is en vermogen halverwege of laag D1 dan is dat allemaal niet zo spannend. Maar wat als vermogen onder D1 zit maar hartslag halverwege of laag D1. Wat doe je dan?
Bonusvraag: mijn hartslag omslagpunt is 185. Daarmee komt mijn D1 op hartslag: 127-154, Daarbij voelt 135-140 gewoon lekker rustig D1, ik kan in principe door mijn neus ademen (mits niet verkoud
). Maar hf 150 voelt alweer heel anders, is dat dan nog steeds D1?
[/quote]
Over de eerste vraag. Als je halverwege D1 in herstelvermogens terecht komt, dan zou ik inderdaad iets hoger in D1 gaan zitten en zorgen dat je in de beoogde zone komt qua vermogen. Want bij een normale duurtraining heb je inderdaad qua trainings zwaarte bar weinig aan herstelvermogens.
Wel zou ik zelf eens nagaan hoe je hartslagbereik en zones overeenkomen met beoogde wattages.
H = x BPM = Gem. X watt
D1 = x BPM = Gem. X watt
Je snapt het wel.
Je hebt tenslotte al een tijd met powermeter gereden en dit zou actueel heel anders kunnen zijn dan vijf jaar geleden.
Laatste punt blijft voor mij. Duurtraining is de training van het cardiovasculaire onderdeel van je lichaam. Dit is afhankelijk van de prestaties van je hart, het verhogen/bewaren van het omslagpunt. Als je dan toch hogere wattages wil gaan rijden ben je bezig met de spieropbouw, en dat is nou net waarvoor we de interval trainingen hebben.
[/quote]
Je ik zal dat eens nagaan. Het valt mij altijd op dat hoe hoger het vermogen, hoe minder hard de hartslag stijgt.
Bijvoorbeeld 130W = HF 135 = Efficiency factor (EF) 0,96
155W = HF 145 = EF 1.06
Zegt dat nog iets?