Die bestaat al: Tiagra.
Campagnolo naar 12-speed ?
Maar dat is dan weer zwaar en lelijk. Ik denk dan eerder aan iets dat vergelijkbaar is mer Record/Chorus 10 speed. Dan zich qua gewicht prima meten met de topgroepen van nu, laat zich eenvoudig afstellen en de duurzaamheid is beter dan 11 speed.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, want 11sp is ook gevoeliger dan 10sp.jer81 schreef: ↑15 apr 2018 10:59Dank je dat in de paar jaar dat dit in ontwikkeling is geweest dit mogelijke probleem niet naar boven is gekomen, uitvoerig is getest en verholpen/uitgesloten?daniel1975 schreef: ↑14 apr 2018 20:49 Deels eens.
Maar hier praten we imho ook over een ‘verbetering’ die gewoon technisch zijn beperkingen heeft.
Smallere kettingen (duurzaamheid?), gevoeliger voor afstellen en beperkingen op het grootste&kleinste kransje.
Imho kun je dit pas goed invoeren als je naar 135mm achteras gaat.
En als je met een 12 had kunnen starten en met een kleinere kon eindigen hadden ze wel zo’n cassette direct aangeboden lijkt mij.
Less is bore
Met de bestaande 130 mm stuiten we simpelweg op de grens van wat mogelijk en technisch zinvol is en qua beperkingen is het er eigenlijk al overheen, wat moet je met cassettes die alleen boven de 27 tanden nog uitgebreid zijn?jer81 schreef: ↑15 apr 2018 10:59Dank je dat in de paar jaar dat dit in ontwikkeling is geweest dit mogelijke probleem niet naar boven is gekomen, uitvoerig is getest en verholpen/uitgesloten?daniel1975 schreef: ↑14 apr 2018 20:49 Deels eens.
Maar hier praten we imho ook over een ‘verbetering’ die gewoon technisch zijn beperkingen heeft.
Smallere kettingen (duurzaamheid?), gevoeliger voor afstellen en beperkingen op het grootste&kleinste kransje.
Imho kun je dit pas goed invoeren als je naar 135mm achteras gaat.
Maar goed, de kopers van 12 speed gaan flink dokken en dat is IMO de belangrijkste vooruitgang.
350€ voor een cassette en ik las ook ergens absurde bedragen voor het crankstel.
Een crankstel van 900 € doet helemaal niks meer dan een crankstel van 30€.
ps,
Ik besef ook wel dat eigenzinnige, economisch en rationeel denkende types als ik niks bijdragen aan de "vooruitgang", alleen profiteren.
KOPEN DIE HAP!
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ben het met je eens. 11-speed is duurder en sneller gezeik. Van mij mag er ook een Ultegra 10 speed variant komen. En liefst ook weer een moderne triple.
Ik was laatst even in de weer met een een 13-14 jaar oude race-hybride van m'n vrouw met een 3x9 Tiagra groep. Ik kocht voor 11 euro een prima nieuwe ketting en voor minder dan 3 tientjes een nieuwe cassette. Je lacht je dood en het rijdt gewoon echt prima.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Mijn pekel fiets heeft ook nog 3x9 mtb met XO en xtr spullen (105 cassette en ketting)
Maar dat is gewoon de best schakelende mechanische groep die ik heb.
Beter dan xx 10sp, beter dan DA7900, beter dan red 10 sp en red 11sp.
De etap dan wel weer een stap voorruit.
Een triple hoef van mij niet, maar voor een grote groep een zeer geschikte configuratie.
Jammer dat die eruit is.
Maar dat is gewoon de best schakelende mechanische groep die ik heb.
Beter dan xx 10sp, beter dan DA7900, beter dan red 10 sp en red 11sp.
De etap dan wel weer een stap voorruit.
Een triple hoef van mij niet, maar voor een grote groep een zeer geschikte configuratie.
Jammer dat die eruit is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat crankstel is dan wel weer aardig bedacht.
Less is bore
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40187
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Zijn er ook nog ergens mensen wel volmondig enthousiast over 12sp?
Less is bore
Ja, @csteenbe maar die is ehhh niet geheel objectief
Ikdaniel1975 schreef: ↑25 mar 2019 09:12 Zijn er ook nog ergens mensen wel volmondig enthousiast over 12sp?
YFood !!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Wat us dat enorme apparaat boven de crank?