Trek
Ik heb totaal geen spijt van de aanschaf van mijn trek emonda
Ik heb de arl6 2018.
Ik heb deze gekocht omdat ik een fiets zocht om lange tochten mee te fietsen,rij normaal op een Colnago C59 maar moet eerlijk bekennen dat de Emonda met langere tochten toch iets fijner zit.
Zit houding is goed,ook als je onder in de beugel wilt rijden.
Het aluminium frame doet niks onder voor carbon.
Succes met je keuze.
Ik heb de arl6 2018.
Ik heb deze gekocht omdat ik een fiets zocht om lange tochten mee te fietsen,rij normaal op een Colnago C59 maar moet eerlijk bekennen dat de Emonda met langere tochten toch iets fijner zit.
Zit houding is goed,ook als je onder in de beugel wilt rijden.
Het aluminium frame doet niks onder voor carbon.
Succes met je keuze.
Ik heb vanaf de introductie een Emonda SL6 (velgrem) en de fiets bevalt mij erg goed. Deze winter voorzien van een nieuwe groep, wielen en stuur/stuurpen.
Ik fiets zo'n 12.000 km per jaar met regelmatig lange ritten in NL en trips naar de alpen etc. Wat mij betreft comfortabel genoeg.
Ik fiets zo'n 12.000 km per jaar met regelmatig lange ritten in NL en trips naar de alpen etc. Wat mij betreft comfortabel genoeg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 10 aug 2016 16:08
Ik betwijfel niet dat er veel krachten opkomen , maar 25g is zelfs voor de meest getrainde mens onder ons dodelijk. 15g is echt het maximale wat een mens aankanTheUnexpected schreef: ↑20 mar 2019 10:57 Daarop inhakend. Kijk eens naar het HANS-systeem wat tegenwoordig in de serieuzere (pro) raceklassen verplicht is.
Max Verstappen kreeg bij de GP van Monaco in 2015 ruim meer dan 25G te verdragen. Dit is de equivalent van een gewicht van 225kg dat in een keer aan een nek trekt. Dit zou dodelijk zijn geweest zonder het HANS-systeem.
De ontwikkeling van veiligheidsattributen in de pro sport, gaat ons amateurs op termijn helpen veiliger onze sport te beoefenen. Denk dan ook aan de HR band om je borst die gezondheids risico's opmerkt.
Dat hangt ook af van de duur, richting en oppervlak e.d. Het zou misschien een hele korte piek van 25G kunnen zijn. Het gaat bij dit soort feitjes meestal vooral om het zo extreem mogelijk te laten lijken denk ik, is leuk voor het publiek.Seppeloris schreef: ↑30 mar 2019 15:31 Ik betwijfel niet dat er veel krachten opkomen , maar 25g is zelfs voor de meest getrainde mens onder ons dodelijk. 15g is echt het maximale wat een mens aankan
Volgens wikipedia kan een ongetraind persoon bijvoorbeeld al enkele minuten 17G aan zonder het bewustzijn te verliezen (eyeballs-in): https://en.wikipedia.org/wiki/High-G_training
Strava
Ik rijd nu op een Emonda komende van een Domane. De Domane is absoluut comfortabeler op écht slechte paden. Betonplaten, putten, kasseien. De vraag is hoe vaak je die slechte omstandigheden opzoekt? Op normale wegen filtert een 28mm band al heel veel weg. Wat mij betreft hebben 28mm banden de Isospeed wat overbodig gemaakt voor niet Ronde van Vlaanderen-toestanden.
De Emonda is ook wel een vinnigere racer, stuurt een stuk strakker. Ik rijd ook met 28mm banden en kan zeker niet klagen qua comfort. Ik vind de huidige Domane ook wel érg prijzig. Zeker als je ziet wat je voor 250 euro minder krijgt op de Emonda SL 6 Pro.
De Emonda is ook wel een vinnigere racer, stuurt een stuk strakker. Ik rijd ook met 28mm banden en kan zeker niet klagen qua comfort. Ik vind de huidige Domane ook wel érg prijzig. Zeker als je ziet wat je voor 250 euro minder krijgt op de Emonda SL 6 Pro.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
Bedankt voor alle reactie.
Gister proef gereden op de emonda sl6 en de domane sl6 en vond de emonda toch wat sportiever rijden.
Echter zit ik met 1 twijfel.
Ik ben 1,80 en heb op zowel de 56 en de 58 gereden.
Ik twijfel enorm welke maar frame ik moet nemen.
Vond de verschillen wat lastig merkbaar.
Mensen hier wat advies over welke frame maat het beste zou passen bij iemand van 180 / 181cm?
Gister proef gereden op de emonda sl6 en de domane sl6 en vond de emonda toch wat sportiever rijden.
Echter zit ik met 1 twijfel.
Ik ben 1,80 en heb op zowel de 56 en de 58 gereden.
Ik twijfel enorm welke maar frame ik moet nemen.
Vond de verschillen wat lastig merkbaar.
Mensen hier wat advies over welke frame maat het beste zou passen bij iemand van 180 / 181cm?
Champignon33 schreef: ↑31 mar 2019 10:33 Bedankt voor alle reactie.
Gister proef gereden op de emonda sl6 en de domane sl6 en vond de emonda toch wat sportiever rijden.
Echter zit ik met 1 twijfel.
Ik ben 1,80 en heb op zowel de 56 en de 58 gereden.
Ik twijfel enorm welke maar frame ik moet nemen.
Vond de verschillen wat lastig merkbaar.
Mensen hier wat advies over welke frame maat het beste zou passen bij iemand van 180 / 181cm?
Wat is je binnenbeenlengte?
Er is mij 2 jaar geleden een Emonda SL 6 Pro in maat 56 verkocht door een erkende Trek dealer (= Vandenhauwe, BE), ook gespecialiseerd in bikefittingen. Ik ben 1m84 en BBL 90cm. Daardoor moest mijn zadel verschrikkelijk hoog staan (is ook al slooping frame) en vond ik de fiets niet meer mooi. Die 56 is inmiddels verkocht met flinke minderwaarde, bedankt https://vandenhauwe.be/! Eigenlijk moest ik dus een 58 hebben.
Dus als je geen lange benen hebt, zou ik zeggen een 56!
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
@KristofVS
Bedankt voor uw reactie.
Mijn BBL 86,5 cm.
Bedankt voor uw reactie.
Mijn BBL 86,5 cm.
Hier 182 cm lengte met binnenbeenlengte van 87 cm; ik zit prima op een 56cm Emonda, maar vergeet ook niet te kijken naar lengte bovenlichaam/armlengte.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34
184cm
bbl 88/89
maat 58.
Ik zou zeker niet kleiner willen. Heb de stem met 1cm verlengd naar 110 voor wat meer 'ruimte'. De reach is daarmee wel aan de lange kant.
bbl 88/89
maat 58.
Ik zou zeker niet kleiner willen. Heb de stem met 1cm verlengd naar 110 voor wat meer 'ruimte'. De reach is daarmee wel aan de lange kant.