Beginnen met wielrennen, hulp/ advies gevraagd!
Goedemiddag allemaal,
Mijn naam is Bart, ben 29 jaar, 190 cm en kom uit de buurt van Arnhem/ Nijmegen.
Na lang teamsport te hebben gedaan wil ik wat anders en heb ik besloten om te gaan beginnen met wielrennen. Een paar van mijn vrienden doen dit al een aantal jaar met veel plezier en nu wil ik graag zelf ook ermee gaan beginnen. Echter loop ik tegen een aantal dingen aan en hopelijk kan iemand (of meer personen uiteraard) mij helpen/ adviseren. In speciaalzaken heb ik namelijk al een aantal keer het gevoel gehad dat ze je vooral het beste van het beste willen aansmeren en dat lijkt me niet nodig.
Waar ben ik naar opzoek?:
Een complete wielrenfiets. Dit hoeft echt geen ''top-off-the-bill'' model te zijn, maar ook zeker geen rommel. Tweedehands mag maar dan liever wel via een winkel die hierin handelt en niet via marktplaats. (lees: teveel kans op troep te kopen en slechte ervaring mee). Ik zie online en in winkels fietsen van €300,- maar ook van €5000,-. Waar moet ik op letten bij de aanschaf (als beginner dus)? onder het motto: Goed is goed. En zouden jullie een aantal modellen kunnen adviseren?
Ik ben van plan minimaal 1 maar bij voorkeur vaker per week te gaan fietsen uiteraard conform een fatsoenlijk opbouwschema die ik al heb.
Wat is mijn budget?
Dit vind ik last nu te zeggen, maar compleet met een kledingset, helm, schoenen, handschoenen etc. zit ik te denken aan ca € 1000. Als dit niet reëel is hoor ik het ook graag uiteraard.
Wat zijn goede apps om te gebruiken en gebruikt iemand een Apple watch toevallig i.c.m. zijn/ haar wielren hobby?
Hopelijk vindt iemand hier de tijd/ zin om mij te helpen/ adviseren.
Alvast bedankt.
Groet,
Bart
Mijn naam is Bart, ben 29 jaar, 190 cm en kom uit de buurt van Arnhem/ Nijmegen.
Na lang teamsport te hebben gedaan wil ik wat anders en heb ik besloten om te gaan beginnen met wielrennen. Een paar van mijn vrienden doen dit al een aantal jaar met veel plezier en nu wil ik graag zelf ook ermee gaan beginnen. Echter loop ik tegen een aantal dingen aan en hopelijk kan iemand (of meer personen uiteraard) mij helpen/ adviseren. In speciaalzaken heb ik namelijk al een aantal keer het gevoel gehad dat ze je vooral het beste van het beste willen aansmeren en dat lijkt me niet nodig.
Waar ben ik naar opzoek?:
Een complete wielrenfiets. Dit hoeft echt geen ''top-off-the-bill'' model te zijn, maar ook zeker geen rommel. Tweedehands mag maar dan liever wel via een winkel die hierin handelt en niet via marktplaats. (lees: teveel kans op troep te kopen en slechte ervaring mee). Ik zie online en in winkels fietsen van €300,- maar ook van €5000,-. Waar moet ik op letten bij de aanschaf (als beginner dus)? onder het motto: Goed is goed. En zouden jullie een aantal modellen kunnen adviseren?
Ik ben van plan minimaal 1 maar bij voorkeur vaker per week te gaan fietsen uiteraard conform een fatsoenlijk opbouwschema die ik al heb.
Wat is mijn budget?
Dit vind ik last nu te zeggen, maar compleet met een kledingset, helm, schoenen, handschoenen etc. zit ik te denken aan ca € 1000. Als dit niet reëel is hoor ik het ook graag uiteraard.
Wat zijn goede apps om te gebruiken en gebruikt iemand een Apple watch toevallig i.c.m. zijn/ haar wielren hobby?
Hopelijk vindt iemand hier de tijd/ zin om mij te helpen/ adviseren.
Alvast bedankt.
Groet,
Bart
€1000,- is genoeg om te beginnen met een gebruikte fiets. Iedere wielerzaak heeft wel inruilfietsen staan. 11v is het laatste, maar niet nodig. Met 10v kom je er ook. Vooral letten dat de fiets je goed past. Laat je door de verkoper opmeten. En/of proefrit: wel wat langer dan een blokje om, nadat de fiets voor je afgesteld is. Je mag toch wel 3 mnd. garantie verwachten, denk aan slag in het wiel, slecht schakelen e.d. Een minitool hoort ook bij je uitrusting en goede fietspomp (SKS).
Check welke maat fiets je nodig hebt, en ga dan op zoek naar wat jij mooi vind. Zeker FM die in racers handelen hebben vaak vele goede 2de handse staan.
Er zit verschil in kwaliteit van frames en afmontage. Maar zeker voor een beginner maak het echt niet uit of je met shimano, scram of campagnolo rijd. Het draait allemaal. Evenals of het een colnago, caynon, rose, of giant is. Kijk vooral naar wat jij mooi vind. Een fiets koop je vooral op gevoel, want zoals ik het zie, is fietsen emotie. En de technische snufjes een leuke aanvulling.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Er zit verschil in kwaliteit van frames en afmontage. Maar zeker voor een beginner maak het echt niet uit of je met shimano, scram of campagnolo rijd. Het draait allemaal. Evenals of het een colnago, caynon, rose, of giant is. Kijk vooral naar wat jij mooi vind. Een fiets koop je vooral op gevoel, want zoals ik het zie, is fietsen emotie. En de technische snufjes een leuke aanvulling.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
1000 is net wat krap aan. Bijvoorbeeld een gekende beginnersfiets als een Bulls Harrier 1 doet 800 euro en dan houd je nog maar 200 euro over voor de rest en dat is wel heel krap.
Dus het is of tweedehands of je budget wat verhogen. Ik zou zeggen dat je met 1200 euro wel een heel eind moet komen. Je hebt toch nog best wat dingen nodig
- helm
- shirt
- armstukken
- beenstukken
- schoenen
- sokken
- hogedrukpomp
- CO2 of minipomp
- reservebandjes
- evt. zadeltasje o.i.d.
- bidons
- pedalen
- schoenplaatjes
- bidonhouders
- kilometerteller/fietscomputer (niet per se nodig)
- handschoenen
- multitool
Waarschijnlijk vergeet ik dan nog de helft...
Dus het is of tweedehands of je budget wat verhogen. Ik zou zeggen dat je met 1200 euro wel een heel eind moet komen. Je hebt toch nog best wat dingen nodig
- helm
- shirt
- armstukken
- beenstukken
- schoenen
- sokken
- hogedrukpomp
- CO2 of minipomp
- reservebandjes
- evt. zadeltasje o.i.d.
- bidons
- pedalen
- schoenplaatjes
- bidonhouders
- kilometerteller/fietscomputer (niet per se nodig)
- handschoenen
- multitool
Waarschijnlijk vergeet ik dan nog de helft...
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik ben gisteren bij Mantel in Arnhem geweest en heb daar op een 4 tal fietsen wat rondjes gereden. Overduidelijk zaten de volgende twee modellen het allerlekkerst:
1. Cube Attain Race voor € 899
2. Cube Attain SL voor € 1049
Beide incl. pedalen.
Enige verschil in deze 2 modellen is dat de Race een Shimano Tiagra heeft en de Attain SL de vernieuwe Shimano 105 groep.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat ik mijn budget, mede n.a.v. het bezoek aan Mantel, toch wat heb verhoogd.
De vraag die nu eigenlijk nog overblijft is heel simpel: Is het die € 150,00 meerprijs waard voor mij als beginner? Zoals gezegd ben ik lang en zwaar en wil ik er ook wel heuvels, voor zover die er zijn waar ik woon, mee kunnen beklimmen. En eventueel op vakantie een berg als ik verder geoefend ben.
Alvast bedankt weer!
1. Cube Attain Race voor € 899
2. Cube Attain SL voor € 1049
Beide incl. pedalen.
Enige verschil in deze 2 modellen is dat de Race een Shimano Tiagra heeft en de Attain SL de vernieuwe Shimano 105 groep.
Allereerst is het belangrijk om te weten dat ik mijn budget, mede n.a.v. het bezoek aan Mantel, toch wat heb verhoogd.
De vraag die nu eigenlijk nog overblijft is heel simpel: Is het die € 150,00 meerprijs waard voor mij als beginner? Zoals gezegd ben ik lang en zwaar en wil ik er ook wel heuvels, voor zover die er zijn waar ik woon, mee kunnen beklimmen. En eventueel op vakantie een berg als ik verder geoefend ben.
Alvast bedankt weer!
Vind ik wel. 105 is echt wel een heel stuk beter dan Tiagra. Brengt ook weer meer op als je 'm ooit wil verkopen.
Je zal als beginner niet het verschil merken tussen tiagra en 105. 105 schakeld sneller. Bij doorverkoop kun je beter een 105 hebben dan tiagra, 105 is populairder. Dus waarde vaster, en heeft meer aanzien. 105 word onder de fietsers serieuzer genomen dan tiagra. Dus persoonlijk zou ik 150 euro bij leggen en voor de 105 groep gaan.
Oke helder! Bedankt daarvoor.JoFa schreef: ↑30 mar 2019 23:13 Je zal als beginner niet het verschil merken tussen tiagra en 105. 105 schakeld sneller. Bij doorverkoop kun je beter een 105 hebben dan tiagra, 105 is populairder. Dus waarde vaster, en heeft meer aanzien. 105 word onder de fietsers serieuzer genomen dan tiagra. Dus persoonlijk zou ik 150 euro bij leggen en voor de 105 groep gaan.
Een andere FM bood mij de Cube Attain SL 2018 aan voor € 100 minder dan de 2019 versie. Het enige verschil is (behalve klaur) dat Shimano zijn 105 groep heeft vernieuwd blijkbaar en dus op de 2018 versie een Shimano 105 5800 zit en bij de 2019 versie is het inmiddels de 7000 versie.
Zit hier nog veel verschil in?
Sneller schakelen doe je door je vingers sneller te bewegen, dat heeft niks met de groep te maken.JoFa schreef: ↑30 mar 2019 23:13 Je zal als beginner niet het verschil merken tussen tiagra en 105. 105 schakeld sneller. Bij doorverkoop kun je beter een 105 hebben dan tiagra, 105 is populairder. Dus waarde vaster, en heeft meer aanzien. 105 word onder de fietsers serieuzer genomen dan tiagra. Dus persoonlijk zou ik 150 euro bij leggen en voor de 105 groep gaan.
Het verschil in tweedehands prijzen is niet zo groot als de het verschil in nieuwprijs. Daar hoef je niet naar te kijken. Tiagra is goedkoper in aanschaf en in onderhoud, dus onder de streep altijd de voordeligere keuze.
105 is interessant als je 11 speed wilt en een iets lichtere groep zoekt en vooral als je bang bent om een minderwaardigheidcomplex te krijgen van rijden met een te goedkope groep.
Campagnolo Ultra Dork
Ik heb gekozen voor de Cube Attain SL 2019 met SPD-SL Shimani R550 pedalen. Over 1,5 week moet hij binnen zijn! Kan niet wachten! Nu kan de zoektocht naar juiste kleding officieel beginnen.
Nog een paar dingetjes: Welke broek adviseren jullie? En mijn vriendin is ook enthousiast geworden en overweegt de Sensa Emilia aan te schaffen. Is dat wat? En hoe bevalt jullie fietsen samen met je partner, is er niet te snel een klasse/snelheids verschil?
Alvast bedankt!
Nog een paar dingetjes: Welke broek adviseren jullie? En mijn vriendin is ook enthousiast geworden en overweegt de Sensa Emilia aan te schaffen. Is dat wat? En hoe bevalt jullie fietsen samen met je partner, is er niet te snel een klasse/snelheids verschil?
Alvast bedankt!