Zannata Z80 versleten?
Beste fietsliefhebbers
Ik heb onlangs een full carbon Zannata z80 aangeschaft. Ik heb deze fiets jammergenoeg niet goed genoeg gecontroleerd op mankementen. (ondertussen al heel wat bijgeleerd )
Het carbonframe heeft redelijk wat gebruikssporen.
De remkabels hebben ter hoogte van de voorvork lelijk huisgehouden. Nu is mijn vraag of dit frame nu kapot is ofniet?
Ik heb ondertussen ook een massini synergy (met carbon voorvork) en kan de ultegragroep van mijn zannata op mijn massini zetten. Ik twijfel om dit te doen omdat carbon 'beter' rijdt dan aluminium (heb ik mij laten wijsmaken ) Zelf rijd ik ritjes van max 100 kilometer aan max 28 gemiddeld (en dit één keer per week), en nog een kleiner ritje van 50 k in de week.
Dus mijn vraag is of dat ik mijn massini upgrade (en dan de zannata downgrade). Of gewoon de twee fietsen houdt omdat de slijtage aan het carbon frame van de zannata niet zo erg is.
Groetjes
Ik heb onlangs een full carbon Zannata z80 aangeschaft. Ik heb deze fiets jammergenoeg niet goed genoeg gecontroleerd op mankementen. (ondertussen al heel wat bijgeleerd )
Het carbonframe heeft redelijk wat gebruikssporen.
De remkabels hebben ter hoogte van de voorvork lelijk huisgehouden. Nu is mijn vraag of dit frame nu kapot is ofniet?
Ik heb ondertussen ook een massini synergy (met carbon voorvork) en kan de ultegragroep van mijn zannata op mijn massini zetten. Ik twijfel om dit te doen omdat carbon 'beter' rijdt dan aluminium (heb ik mij laten wijsmaken ) Zelf rijd ik ritjes van max 100 kilometer aan max 28 gemiddeld (en dit één keer per week), en nog een kleiner ritje van 50 k in de week.
Dus mijn vraag is of dat ik mijn massini upgrade (en dan de zannata downgrade). Of gewoon de twee fietsen houdt omdat de slijtage aan het carbon frame van de zannata niet zo erg is.
Groetjes
Ik vind het er niet best uit zien, mn de binnenzijde balhoofdbuis.
Al denk ik niet dat het frame “constructief” kapot of versleten. Je zou de foto’s naar een Carbon hersteller kunnen sturen met de vraag of dit te herstellen is / hersteld moet worden.
Al denk ik niet dat het frame “constructief” kapot of versleten. Je zou de foto’s naar een Carbon hersteller kunnen sturen met de vraag of dit te herstellen is / hersteld moet worden.
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug
Die binnenkant zal bij originele aanschaf net zo lelijk geweest zijn neem ik aan? Vooral afwerking en epoxy.
Voor de rest vooral veel lakschade. Mogelijk niet van beste kwaliteit lak, of gewoon een zwaar leven gehad als fiets. Kan je altijd wat aan doen maar is niet echt verborgen geweest bij aanschaf natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd naar die vorkbuis... Die loopt niet in 1 lijn door. Heb ik persoonlijk nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook weinig ervaringen met het zien van volledige blote aluminium vorkbuizen .
Voor de rest vooral veel lakschade. Mogelijk niet van beste kwaliteit lak, of gewoon een zwaar leven gehad als fiets. Kan je altijd wat aan doen maar is niet echt verborgen geweest bij aanschaf natuurlijk.
Ik ben wel benieuwd naar die vorkbuis... Die loopt niet in 1 lijn door. Heb ik persoonlijk nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook weinig ervaringen met het zien van volledige blote aluminium vorkbuizen .
De eerste foto is niet de vorkbuis , maar de balhoofdbuis van het frame....
@TS, verwijder eens alle troep uit dat balhoofd, maak de lagerzittingen en vorkconus goed schoon en kijk dan of er scheurvorming o.i.d. is te zien en meld je dan hier weer.
Over de slijtsporen aan het carbon zou ik me niet druk maken, kan je met de goeie kleur bijwerken en > okee.
Nieuwe balhoofdlagers lijkt me niet overbodig...
@TS, verwijder eens alle troep uit dat balhoofd, maak de lagerzittingen en vorkconus goed schoon en kijk dan of er scheurvorming o.i.d. is te zien en meld je dan hier weer.
Over de slijtsporen aan het carbon zou ik me niet druk maken, kan je met de goeie kleur bijwerken en > okee.
Nieuwe balhoofdlagers lijkt me niet overbodig...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Carbon frames worden vaak gevacumeerd met een soort zak in het frame die ze op blazen. Daar kunnen nog weleens resten van achter blijven.
Binnen in de balhoofdbuis zie je volgens mij vooral een spoor van roest door de zwaar veroeste lagers.
Het slijtspoor van de kabels aan de buitenkant is niet iets om je zorgen over te maken. Wel zou ik de lak bijwerken, het is een kwestie van tijd voordat de eerste carbon laag aan de beurt is.
Het slijtspoor van de kabels aan de buitenkant is niet iets om je zorgen over te maken. Wel zou ik de lak bijwerken, het is een kwestie van tijd voordat de eerste carbon laag aan de beurt is.
Dat is een zeer gebruikelijke constructie voor een alu vorkbuis, die is dan via een laag kunststof gekoppeld aan de alu kroon.
De kroon is gegoten, de buis getrokken, vandaar.
Heb eigenlijk nooit iets anders gezien , kennelijk een goede, betrouwbare constructie,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Eerste foto, binnenzijde balhoofdbuis, ziet er niet heel gek uit. Het gele is de (overtollige) epoxy. Ik heb ze wel eens 'schoner' gezien maar niks om je zorgen te maken.
Onderzijde balhoofdbuis waar je kabels hebben ingesleten lijk ik toch meer te zien dan alleen lakschade. Maar als er nog geen scheuren zijn geen reden om zorgen te maken. Kaal carbon kan niet bijzonder goed tegen UV-straling (de epoxy in de vezels veroudert onder invloed daarvan), dus het verdient wel de voorkeur de plek af te werken met lak.
Onderzijde balhoofdbuis waar je kabels hebben ingesleten lijk ik toch meer te zien dan alleen lakschade. Maar als er nog geen scheuren zijn geen reden om zorgen te maken. Kaal carbon kan niet bijzonder goed tegen UV-straling (de epoxy in de vezels veroudert onder invloed daarvan), dus het verdient wel de voorkeur de plek af te werken met lak.