Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zannata Z80 versleten?

siegfried
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2014 19:53

siegfried 31 mar 2019 19:36

Beste fietsliefhebbers

Ik heb onlangs een full carbon Zannata z80 aangeschaft. Ik heb deze fiets jammergenoeg niet goed genoeg gecontroleerd op mankementen. (ondertussen al heel wat bijgeleerd :) )
Het carbonframe heeft redelijk wat gebruikssporen.
IMG_20190331_190115.jpg
IMG_20190331_182528.jpg
IMG_20190331_182500.jpg
IMG_20190331_182443.jpg


De remkabels hebben ter hoogte van de voorvork lelijk huisgehouden. Nu is mijn vraag of dit frame nu kapot is ofniet?
Ik heb ondertussen ook een massini synergy (met carbon voorvork) en kan de ultegragroep van mijn zannata op mijn massini zetten. Ik twijfel om dit te doen omdat carbon 'beter' rijdt dan aluminium (heb ik mij laten wijsmaken ;)) Zelf rijd ik ritjes van max 100 kilometer aan max 28 gemiddeld (en dit één keer per week), en nog een kleiner ritje van 50 k in de week.
Dus mijn vraag is of dat ik mijn massini upgrade (en dan de zannata downgrade). Of gewoon de twee fietsen houdt omdat de slijtage aan het carbon frame van de zannata niet zo erg is.

Groetjes

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 31 mar 2019 21:35

Die eerste foto, is dat de binnenzijde Vd balhoofdbuis?
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

siegfried
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 jun 2014 19:53

siegfried 31 mar 2019 21:47

Ja!

Gebruikersavatar
Leim 17
Forum-lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 dec 2015 21:07

Gebruikersavatar Leim 17 01 apr 2019 20:45

Ik vind het er niet best uit zien, mn de binnenzijde balhoofdbuis.
Al denk ik niet dat het frame “constructief” kapot of versleten. Je zou de foto’s naar een Carbon hersteller kunnen sturen met de vraag of dit te herstellen is / hersteld moet worden.
Die kerel fietst zo scherp als een mes; als je brood tegen hem gooit, krijg je het gesneden terug

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 20:54

Die binnenkant zal bij originele aanschaf net zo lelijk geweest zijn neem ik aan? Vooral afwerking en epoxy.

Voor de rest vooral veel lakschade. Mogelijk niet van beste kwaliteit lak, of gewoon een zwaar leven gehad als fiets. Kan je altijd wat aan doen maar is niet echt verborgen geweest bij aanschaf natuurlijk.

Ik ben wel benieuwd naar die vorkbuis... Die loopt niet in 1 lijn door. Heb ik persoonlijk nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook weinig ervaringen met het zien van volledige blote aluminium vorkbuizen ;).

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2019 21:20

De eerste foto is niet de vorkbuis , maar de balhoofdbuis van het frame....
@TS, verwijder eens alle troep uit dat balhoofd, maak de lagerzittingen en vorkconus goed schoon en kijk dan of er scheurvorming o.i.d. is te zien en meld je dan hier weer.
Over de slijtsporen aan het carbon zou ik me niet druk maken, kan je met de goeie kleur bijwerken en > okee.
Nieuwe balhoofdlagers lijkt me niet overbodig...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 21:23

Keezx schreef: 01 apr 2019 21:20 De eerste foto is niet de vorkbuis , maar de balhoofdbuis van het frame....
Feitelijk juist, maar wie corrigeer je? Ik ben de enige die het over vorkbuis heeft en ik bedoel duidelijk niet de eerste foto.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 01 apr 2019 21:25

Carbon frames worden vaak gevacumeerd met een soort zak in het frame die ze op blazen. Daar kunnen nog weleens resten van achter blijven.

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 01 apr 2019 21:49

Binnen in de balhoofdbuis zie je volgens mij vooral een spoor van roest door de zwaar veroeste lagers.

Het slijtspoor van de kabels aan de buitenkant is niet iets om je zorgen over te maken. Wel zou ik de lak bijwerken, het is een kwestie van tijd voordat de eerste carbon laag aan de beurt is.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2019 22:01

wouterf schreef: 01 apr 2019 20:54
Ik ben wel benieuwd naar die vorkbuis... Die loopt niet in 1 lijn door. Heb ik persoonlijk nog niet eerder gezien, maar ik heb dan ook weinig ervaringen met het zien van volledige blote aluminium vorkbuizen ;).
Dat is een zeer gebruikelijke constructie voor een alu vorkbuis, die is dan via een laag kunststof gekoppeld aan de alu kroon.
De kroon is gegoten, de buis getrokken, vandaar.
Heb eigenlijk nooit iets anders gezien , kennelijk een goede, betrouwbare constructie,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 01 apr 2019 23:40

Weer wat geleerd, thanks!

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 02 apr 2019 14:43

Eerste foto, binnenzijde balhoofdbuis, ziet er niet heel gek uit. Het gele is de (overtollige) epoxy. Ik heb ze wel eens 'schoner' gezien maar niks om je zorgen te maken.
Onderzijde balhoofdbuis waar je kabels hebben ingesleten lijk ik toch meer te zien dan alleen lakschade. Maar als er nog geen scheuren zijn geen reden om zorgen te maken. Kaal carbon kan niet bijzonder goed tegen UV-straling (de epoxy in de vezels veroudert onder invloed daarvan), dus het verdient wel de voorkeur de plek af te werken met lak.

Plaats reactie