Beste fietsers,
Mijn zoontje zit sinds 1,5 jaar bij een wielervereniging en vind het nog steeds fantastisch! Hij rijdt categorie 4 wedstrijden en we zijn nu aan het kijken voor een nieuwe fiets.
Nu zijn we een Giant Defy Advanced 2 (https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-2) tegen gekomen, echter in maat S.
Hij is zelf 1,49 meter en zou nu dus beter op een XS passen. Maar aangezien meneer uiteraard nog niet is uitgegroeid zou ik toch een S willen aanschaffen.
Vraag voor de experts, kan ik een S kopen en het zadel gewoon goed laag zetten (eventueel ook kortere stuurpen)? Bedoeling is dat hij er een paar jaar mee gaat rijden, ben bang dat hij met een XS er over een jaar is uitgegroeid.
Hoor graag jullie mening!
Giant Defy Advanced 2
De 20mm kortere bovenbuis van de "XS" is kunstmatig verkregen door een slappere stuurhoek (71º ipv 72º) en een steilere zithoek (74,5º ipv 74º). Geen ideale geometrie voor een racefiets. Immers een steilere zithoek vraagt om het naar achteren verplaatsen van het zadel, ca. 5-10mm, zodat je toch onder de juiste hoek de pedalen kunt raken.