SRAM ETAP
Dat crankstel met de kleinere bladen, ik snap de logica niet. Ja, we hebben nu een 10 kransje dus we kunnen met kleinere kettingbladen rijden. We willen helemaal geen 10 kransje, die 11 is klein zat.
In de marketingbullshit vond ik ook dat ze er nogal trots op zijn dat ze nu 1 cassette hebben met wél 7 kransjes met maar 1 tandje verschil. Dat klopt, wat ze vergeten te vermelden is dat, dat ene tandje verschil tussen die belachelijk kleine kransjes echt wel aanzienlijk is. En die stappen zijn relatief nog groter doordat ze die kettingbladen kleiner maken. Het zijn maar kleine dingetjes, maar als je kleine dingetjes verbeterd, moeten we ons ook realiseren wat er minder goed aan is.
Het grotere bereik. Ik wil helemaal geen groter bereik. Het bereik is inmiddels groot zat. En ik wil er al helemaal geen nieuwe freehub voor hoeven kopen. Voor een groter bereik bestond er al iets waar we inmiddels met zijn allen vanaf zijn gestapt: de triple.
Wat ik wel graag gezien had, is een Force 11 speed Etap, voor een prijs die met Ultegra kan concurreren. Die had ik direct aangeschaft. Ben nu zeer benieuwd wat het antwoord uit Japan gaat zijn.
In de marketingbullshit vond ik ook dat ze er nogal trots op zijn dat ze nu 1 cassette hebben met wél 7 kransjes met maar 1 tandje verschil. Dat klopt, wat ze vergeten te vermelden is dat, dat ene tandje verschil tussen die belachelijk kleine kransjes echt wel aanzienlijk is. En die stappen zijn relatief nog groter doordat ze die kettingbladen kleiner maken. Het zijn maar kleine dingetjes, maar als je kleine dingetjes verbeterd, moeten we ons ook realiseren wat er minder goed aan is.
Het grotere bereik. Ik wil helemaal geen groter bereik. Het bereik is inmiddels groot zat. En ik wil er al helemaal geen nieuwe freehub voor hoeven kopen. Voor een groter bereik bestond er al iets waar we inmiddels met zijn allen vanaf zijn gestapt: de triple.
Wat ik wel graag gezien had, is een Force 11 speed Etap, voor een prijs die met Ultegra kan concurreren. Die had ik direct aangeschaft. Ben nu zeer benieuwd wat het antwoord uit Japan gaat zijn.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het is enkel een kwestie van marketing en anders zijn om maar anders te zijn. Als je de podcast van Fiets luistert dan blijkt dat het verhaal werkt voor Rodrick, dus ze bereiken er wel een groep mee.
Maar als je een Excelletje maakt dan prik je direct door het marketing geblaat heen.
Maar als je een Excelletje maakt dan prik je direct door het marketing geblaat heen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Probleem is dat velen daar niet doorheen prikken of er bewust voor kiezen om het nieuwste te hebben; zo krijgt de AXS kransjesflauwekul nog bestaansrecht ook.
Ben bang dat ook Shimano naar 12 zal gaan. En dan op zo’n manier dat er zeer weinig compatibiliteit zal zijn .
Ben bang dat ook Shimano naar 12 zal gaan. En dan op zo’n manier dat er zeer weinig compatibiliteit zal zijn .
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1daniel1975 schreef: ↑03 apr 2019 17:38 Zullen ongetwijfeld veel mensen heel enthousiast over zijn....
Ik blijf er bij dat ze beter 11sp hadden kunnen optimaliseren.
11 speed vind ik eigenlijk ook al overkill. Kettingen gaan merkbaar korter mee en afstellen is een precisie werkje geworden waardoor je sneller aan elektronisch gaat denken.
Het bereik hoeft ook niet groter, zeker niet als je daarvoor een 10t kransje met een kleiner voorblad voor terug krijgt (= meer slijtage).
Je ziet het bij de auto's van tegenwoordig ook. Niemand wil anno 2019 nog een auto bouwen die een leven lang mee gaat (beetje overdreven), maar de trend dat alles maar 4 jaar meegaat (leasecontract) en veel regelmatiger onderhoud nodig heeft (verplicht dealer onderhoud in de garantietermijn of simpelweg omdat het specialisten werk geworden is). Slijtagedelen worden ook nog eens duurder (cassettes, of in het geval van auto's turbo's e.a) en er worden nieuwe onderdelen verzonnen die het geheel te complex maken om er zelf nog wat mee te kunnen (particle filters, EGR systemen of in dit geval elektronische shifters).
Het verdienmodel is zo pijnlijk duidelijk, maar lijkt de massa nauwelijks te beïnvloeden (integendeel, verkopen van auto's, motoren, fietsen neemt ieder jaar toe). Ben echt niet tegen innovatie of verbetering, maar daar valt dit niet onder.
Ps. Heb sinds deze week eindelijk al mijn fietsen op 11s (3 stuks), wat betekend geen dubbele reserve onderdelen meer. Nu komen ze weer met 12 en zelfs 13 speed
Vanuit de fabrikant is dat natuurlijk heel fijn bekeken, want dan neem je dus ook meteen sneller de nóg duurdere elektronische groep. Ka$hing!
-
- Forum-lid
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25
Ik weet mijn volgende fiets al...nieuw model Specialized Roubaix met nieuwe Force Axs en Hunt wielen..
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40199
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Wel consequent; zowel een groep als een fiets met onnodige ‘innovatie’ (vering).
Less is bore
Ok, tof. Zou je ook willen delen waarom je voor deze groep hebt gekozen?Liketoride schreef: ↑03 apr 2019 23:37 Ik weet mijn volgende fiets al...nieuw model Specialized Roubaix met nieuwe Force Axs en Hunt wielen..
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Berichten: 1767
- Lid geworden op: 11 jul 2009 14:16
- Locatie: Soest
- Contact
Ik had die stap van Force 11 speed Etap idd ook verwacht. Die zal denk ik nu overgeslagen worden omdat ze heel vlot de 12 speed in 2 groepen hebben verwerkt.
Verder weet ik dat mijn volgende bike met de nieuwe 12 speed Red Etap uitgerust zal worden. Omdat het beter is? Misschien, maar ik vindt het "Etappen" geweldig en dat telt ook
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Op hetzelfde prijspunt als Ultegra DI2 zou ik het overwogen hebben, voor de huidige prijs zit je al op Dura-Ace DI2 niveau (bijna) en dan zou ik die toch eerder nemen.
Dat de kettingbladen nu los zijn, is al veel beter dan bij RED, de andere body gaat ook nog (DT-Swiss heeft die beschikbaar en kosten niet zo heel erg veel) het wordt alleen veel te duur (vind ik)
Dat de kettingbladen nu los zijn, is al veel beter dan bij RED, de andere body gaat ook nog (DT-Swiss heeft die beschikbaar en kosten niet zo heel erg veel) het wordt alleen veel te duur (vind ik)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Er is voor velen van ons best wat voor een 48/35 crankset iets te zeggen. Met mijn niveau zou ik er prima en misschien wel beter mee af zijn. Hier in de polder kom ik in 99% van de gevallen niet van de 48 af en je hoeft voor een ritje ardennen alleen een cassette te vervangen.
maarja dan mis je dus een mooie poldercassette en die 10 is voor mij dan ook niet nodig. Het had zo mooi kunnen zijn lever een 11/26 met een 18.
Hoe zouden we tegen de groep aankijken als de cassettes met een 11 beginnen en bv een 11/26 beschikbaar is met 18??
De groep is ook nog eens zwaarder, dat is ook niet echt lekker gezien een di2 al 120gram lichter is. Het zou mij niet tegenhouden als de rest op orde is, maar lekker vind ik dat ook niet, we hebben het wel over het topsegment.
Nou vraag ik me ook wel af hoelang shimano nog een cassette met een 18 blijft maken. Ik hoop dat is hier geen gelijk in ga krijgen, maar ook dat lijkt een uitstervend ras.
Daarna heb je nog het prijsniveau, maar dat is dan weer een andere discussie. 6/7 jaar geleden vond iedereen 1200 euro voor een da groepje al de max en nu betalen we er 1500 voor een ultegra, dus dat is wennen. Voor velen hier zal gelden dat zijn fiets van 10 jaar geleden de helft of minder koste dan die van nu.
maarja dan mis je dus een mooie poldercassette en die 10 is voor mij dan ook niet nodig. Het had zo mooi kunnen zijn lever een 11/26 met een 18.
Hoe zouden we tegen de groep aankijken als de cassettes met een 11 beginnen en bv een 11/26 beschikbaar is met 18??
De groep is ook nog eens zwaarder, dat is ook niet echt lekker gezien een di2 al 120gram lichter is. Het zou mij niet tegenhouden als de rest op orde is, maar lekker vind ik dat ook niet, we hebben het wel over het topsegment.
Nou vraag ik me ook wel af hoelang shimano nog een cassette met een 18 blijft maken. Ik hoop dat is hier geen gelijk in ga krijgen, maar ook dat lijkt een uitstervend ras.
Daarna heb je nog het prijsniveau, maar dat is dan weer een andere discussie. 6/7 jaar geleden vond iedereen 1200 euro voor een da groepje al de max en nu betalen we er 1500 voor een ultegra, dus dat is wennen. Voor velen hier zal gelden dat zijn fiets van 10 jaar geleden de helft of minder koste dan die van nu.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
De body is niet het probleem volgens mij, bij MTB's zijn die XD cassettes 2x zo duur. Een goedkope 105 cassette van 3 tientjes zit er niet meer in.
Kortom je blijft cassettes wisselen en hebt ipv een 52/11 nu 48/10 en het is nog zwaarder ook. Ik moet de meerwaarde nog zien te vinden, behalve dat de boel weer sneller slijt (minder tandjes en smallere kettingen) en de 10t cassettes een stuk duurder maakt.wasbeer2006 schreef: ↑04 apr 2019 09:00 Er is voor velen van ons best wat voor een 48/35 crankset iets te zeggen. Met mijn niveau zou ik er prima en misschien wel beter mee af zijn. Hier in de polder kom ik in 99% van de gevallen niet van de 48 af en je hoeft voor een ritje ardennen alleen een cassette te vervangen.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 04 apr 2019 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.