Mooi ,krijg er zin in en ga het aanpakken zodra het weer slecht gaat worden (regen).
Frame zit best nog wel goed in de lak maar ga eerst maar eens schuren en zie dan wel wat te doen.
Hoe zit het met de l transfers/logo's . Waar kan ik die het beste laten maken, en aan wat voor eisen moeten deze stickers voldoen ?
Projectje: Cerv�lo SLC klaar!
-
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09
[quote="danny1407"]Op verzoek een omschrijving van de werkzaamheden.....
VOORBEREIDING
Uiteraard begin je met je frame kaal te maken.
Alles wat los kan gaat eraf.
Goed schoonmaken, ontvetten met thinner zodat alle vettigheid en restjes vet weg zijn.
De eerste schuurgang heb ik met korrel 320 gedaan.
Vooral omdat de aanwezige decals flinke verdikkingen gaven in de blank lak.
Waar de lak nog intact was en er geen decals onder zaten, gewoon licht opschuren met dezelfde korrel.
Gelijk eventuele beschadigingen plamuren.
GRONDLAK
Nogmaals ontvetten voordat je de primer op gaat zetten.
Liefst ontvetten in het standaard of hangend waar je hem gaat spuiten.
Zodoende hoef je er niet meer met de handjes aan te zitten.
Primer spuiten komt niet zo nauw.
Rustig baantjes trekken en afhankelijk van de kwaliteit van je ondergrond kan je met 2 laagjes volstaan.
Het gaat voornamelijk om de hechting van je kleurlak.
Na het opzetten van de primer kan je ook goed zien of je goed geplamuurd hebt.
Mocht je nog een keer moeten plamuren, zet er dan nog wat primer overheen want dit gaat anders aftekenen in je kleurlak.
Het schuren van de primer is slechts een kwestie van aftoppen met een korrel 600 oid.
KLEURLAK
Voordat je kleur gaat spuiten moet je frame stofvrij zijn.
Je kan hem afspoelen met water, laten drogen en daarna (als ie weer op zijn spuitplek hangt) voorzichtig afnemen met een statische doek.
Spuitbusje schudden, eventueel een paar minuten in heet water leggen.
Vlak voor je gaat spuiten neem je nog een keer je frame af.
Heb je een compressor, dan is dat natuurlijk de oplossing om stof van je frame te krijgen.
Rustig baantjes maken, goed opletten op kruisingen van buizen waar je vaker langs komt dan de buizen zelf.
Probeer van onder naar boven een dun laagje op te zetten.
Nevel die van boven komt, lost dan op in de natte lak.
Eerste laag even laten aandrogen en dan lekker vol in de lak zetten.
DECALS
Na het drogen van de kleur decals en striping aanbrengen.
Meten, hulp tape plakken voor de maatvoering en ervoor zorgen dat alle lucht onder je folie vandaan is!
Het is verstandig om een speciaal rolletje afplaktape te scoren wat geen lijmresten achter laat.
Hiermee kan je als hulp maatlijntjes op je frame plakken, waarlangs je je decals of striping plakt.
Volgens mij hebben ze dit ook gewoon bij de Gamma etc.
Folie een dagje laten zitten zodat de lijm kan uitharden.
BLANKE LAK
Je frame is nu weer aan alle kanten vettig omdat je er met je handen aangezeten hebt.
Water en Dreft met een zachte spons!
Daarna drogen met een theedoek of uit zichzelf laten drogen.
Let er wel op dat er geen water meer uit je frame kan druppelen.
(en maak je geen zorgen over eventuele watervlekjes)
Ophangen, afnemen met je statische doekje en blank opbrengen op dezelfde manier als kleur.
1e laag dun, 2e en volgende lagen vol.
De 3e en volgende lagen moet je spuiten met een wat langere pauze.
Blanke lak moet uitgassen en als je een laag te snel opsluit met een volgende, krijg je miniscule gasbelletjes in de lak wat zich laat zien als een melkachtige waas in je lak.
En dat willen we niet!
Als je je frame goed vol weet te spuiten en alles goed geraakt hebt, kan je volstaan met 3 lagen.
Elke volgende laag is meer risico mbt stof, zakkers etc, maar geeft wel een diepere glans.
Maak je geen zorgen over nevel of zelfs een zakkertje.
Geen paniek, gewoon aan je schema vasthouden.
Nevel en zakkertjes zijn later simpel weg te poetsen, maar dan moet je lak wel eerst goed hard zijn dus wacht daar minimaal 48 uur mee. (afhankelijk van het aantal lagen wat je opgezet hebt)
Een zakkertje moet je overigens wel eerst schuren met een korrel 1500 of hoger.
Ook onverhoopte stofjes kan je er op deze manier nog uit krijgen.
Wat meer info over decals plakken staat in het mat zwarte Cervelo topic.
Klikkerdeklik
[/quote]
Nog een paar vragen van een leek nav bovenstaande ivm mijn Concorde Singlespeed projectje:
- ontvetten met thinner: is wasbenzine of terpetine ook mogelijk of bij voorkeur thinner?
- na de grondverf met korrel 600 (niet te grof) met watervast schuurpapier en veel water neem ik aan?
- aflakken eerste laag aan laten drogen en daarna in de volle lak: hoeveel tijd laat je hier tusen?
- 2 lagen kleurlak moet normaal voldoende zijn?
- moet er tussentijds nog geschuurd worden?
- blanke lak:1e laag dun, daarna vol: hoeveel tijd laat je hier tussen?
- tussentijds schuren?
[quote="danny1407"]
@Redalert: Spuitbussen!
Vergt wel wat polijstwerk naderhand omdat je simpelweg niet hetzelfde spuitbeeld kan krijgen als met een bovenbeker.
Daarnaast is het lastiger nat houden en doseren, dus nevel is bijna onvermijdelijk zonder dat de lak gaat zakken.
Maar ook het polijsten en poetsen was in een klein uurtje gebeurd. (heel voorzichtig als de lak nog niet compleet is doorgehard)
[/quote]
Hoe lang moet je wachten met polijsten en waarmee is dat het beste te doen?
VOORBEREIDING
Uiteraard begin je met je frame kaal te maken.
Alles wat los kan gaat eraf.
Goed schoonmaken, ontvetten met thinner zodat alle vettigheid en restjes vet weg zijn.
De eerste schuurgang heb ik met korrel 320 gedaan.
Vooral omdat de aanwezige decals flinke verdikkingen gaven in de blank lak.
Waar de lak nog intact was en er geen decals onder zaten, gewoon licht opschuren met dezelfde korrel.
Gelijk eventuele beschadigingen plamuren.
GRONDLAK
Nogmaals ontvetten voordat je de primer op gaat zetten.
Liefst ontvetten in het standaard of hangend waar je hem gaat spuiten.
Zodoende hoef je er niet meer met de handjes aan te zitten.
Primer spuiten komt niet zo nauw.
Rustig baantjes trekken en afhankelijk van de kwaliteit van je ondergrond kan je met 2 laagjes volstaan.
Het gaat voornamelijk om de hechting van je kleurlak.
Na het opzetten van de primer kan je ook goed zien of je goed geplamuurd hebt.
Mocht je nog een keer moeten plamuren, zet er dan nog wat primer overheen want dit gaat anders aftekenen in je kleurlak.
Het schuren van de primer is slechts een kwestie van aftoppen met een korrel 600 oid.
KLEURLAK
Voordat je kleur gaat spuiten moet je frame stofvrij zijn.
Je kan hem afspoelen met water, laten drogen en daarna (als ie weer op zijn spuitplek hangt) voorzichtig afnemen met een statische doek.
Spuitbusje schudden, eventueel een paar minuten in heet water leggen.
Vlak voor je gaat spuiten neem je nog een keer je frame af.
Heb je een compressor, dan is dat natuurlijk de oplossing om stof van je frame te krijgen.
Rustig baantjes maken, goed opletten op kruisingen van buizen waar je vaker langs komt dan de buizen zelf.
Probeer van onder naar boven een dun laagje op te zetten.
Nevel die van boven komt, lost dan op in de natte lak.
Eerste laag even laten aandrogen en dan lekker vol in de lak zetten.
DECALS
Na het drogen van de kleur decals en striping aanbrengen.
Meten, hulp tape plakken voor de maatvoering en ervoor zorgen dat alle lucht onder je folie vandaan is!
Het is verstandig om een speciaal rolletje afplaktape te scoren wat geen lijmresten achter laat.
Hiermee kan je als hulp maatlijntjes op je frame plakken, waarlangs je je decals of striping plakt.
Volgens mij hebben ze dit ook gewoon bij de Gamma etc.
Folie een dagje laten zitten zodat de lijm kan uitharden.
BLANKE LAK
Je frame is nu weer aan alle kanten vettig omdat je er met je handen aangezeten hebt.
Water en Dreft met een zachte spons!
Daarna drogen met een theedoek of uit zichzelf laten drogen.
Let er wel op dat er geen water meer uit je frame kan druppelen.
(en maak je geen zorgen over eventuele watervlekjes)
Ophangen, afnemen met je statische doekje en blank opbrengen op dezelfde manier als kleur.
1e laag dun, 2e en volgende lagen vol.
De 3e en volgende lagen moet je spuiten met een wat langere pauze.
Blanke lak moet uitgassen en als je een laag te snel opsluit met een volgende, krijg je miniscule gasbelletjes in de lak wat zich laat zien als een melkachtige waas in je lak.
En dat willen we niet!
Als je je frame goed vol weet te spuiten en alles goed geraakt hebt, kan je volstaan met 3 lagen.
Elke volgende laag is meer risico mbt stof, zakkers etc, maar geeft wel een diepere glans.
Maak je geen zorgen over nevel of zelfs een zakkertje.
Geen paniek, gewoon aan je schema vasthouden.
Nevel en zakkertjes zijn later simpel weg te poetsen, maar dan moet je lak wel eerst goed hard zijn dus wacht daar minimaal 48 uur mee. (afhankelijk van het aantal lagen wat je opgezet hebt)
Een zakkertje moet je overigens wel eerst schuren met een korrel 1500 of hoger.
Ook onverhoopte stofjes kan je er op deze manier nog uit krijgen.
Wat meer info over decals plakken staat in het mat zwarte Cervelo topic.
Klikkerdeklik
[/quote]
Nog een paar vragen van een leek nav bovenstaande ivm mijn Concorde Singlespeed projectje:
- ontvetten met thinner: is wasbenzine of terpetine ook mogelijk of bij voorkeur thinner?
- na de grondverf met korrel 600 (niet te grof) met watervast schuurpapier en veel water neem ik aan?
- aflakken eerste laag aan laten drogen en daarna in de volle lak: hoeveel tijd laat je hier tusen?
- 2 lagen kleurlak moet normaal voldoende zijn?
- moet er tussentijds nog geschuurd worden?
- blanke lak:1e laag dun, daarna vol: hoeveel tijd laat je hier tussen?
- tussentijds schuren?
[quote="danny1407"]
@Redalert: Spuitbussen!
Vergt wel wat polijstwerk naderhand omdat je simpelweg niet hetzelfde spuitbeeld kan krijgen als met een bovenbeker.
Daarnaast is het lastiger nat houden en doseren, dus nevel is bijna onvermijdelijk zonder dat de lak gaat zakken.
Maar ook het polijsten en poetsen was in een klein uurtje gebeurd. (heel voorzichtig als de lak nog niet compleet is doorgehard)
[/quote]
Hoe lang moet je wachten met polijsten en waarmee is dat het beste te doen?
Jeetje......ik ben weer hard toe aan een volgend project.
Van boven naar beneden..
Ontvetten kan met wasbenzine of terpentine, maar thinner is wat agressiever en dus doelkrachtiger.
Het gaat erom dat alle vettigheden weg zijn, welke je met het schuren erna uiteraard ook voor een groot deel verwijderd.
Waterproof is niet noodzakelijk, wel makkelijker.
Je ziet beter wat je afneemt aan materiaal en hebt minder kans op krassen door bijvoorbeeld een vuiltje wat in je papiertje kan gaan zitten.
Waterproof is wel wat sneller vol, dus wat meer papier gebruiken.
Veel water is niet nodig, je komt er vanzelf achter wat een juiste hoeveelheid is.
Even je papiertje in water dopen moet al voldoende zijn. (anders druipt alles langs je armen)
Het laten (aan) drogen is een beetje een gevoelskwestie.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid zal je lak sneller of langzamer drogen.
Niet te droog zodat je volgende laag niet mooi vloeit, niet te nat zodat je volgende laag gaat zakken.
Voel aan je standaard, haak of stukje tape waar je iets mee afgeplakt hebt of de lak nog wel plakt, maar niet volledig aan je vinger gaat zitten.
2 lagen kleur moet normaal gesproken voldoende zijn voor een dekkende kleur.
Spuit je metallic of een "transparantere" kleur als geel of rood, dan kan een 3e of zelfs 4e laag nodig zijn.
Denk er in ieder geval aan dat je rustig moet opbouwen, niet dekken betekend niet voller spuiten.
Gewoon een extra laagje pakken.
Tussentijds niet meer schuren!
Blanke lak is hetzelfde verhaal als de kleurlak.
Deze lak droogt doorgaans wel wat sneller als kleurlak, maar gaat steed langzamer naarmate je er meer lagen op zet.
1e laag na 5 minuten aangedroogd betekend dus niet dat je volgende lagen ook na 5 minuten droog zullen zijn.
Daarnaast moet blanke lak goed kunnen uitgassen om hem goed helder te houden.
Ook niet tussentijds schuren!
Zit er een stofje of vuiltje in je blank, dan gewoon doorgaan.
Niet gaan pulken of wroeten als je het er niet zo af kan pakken.
Als alles goed uitgehard is kan je met polijsten en poetsen dit er weer uit krijgen.
Succes!
Van boven naar beneden..
Ontvetten kan met wasbenzine of terpentine, maar thinner is wat agressiever en dus doelkrachtiger.
Het gaat erom dat alle vettigheden weg zijn, welke je met het schuren erna uiteraard ook voor een groot deel verwijderd.
Waterproof is niet noodzakelijk, wel makkelijker.
Je ziet beter wat je afneemt aan materiaal en hebt minder kans op krassen door bijvoorbeeld een vuiltje wat in je papiertje kan gaan zitten.
Waterproof is wel wat sneller vol, dus wat meer papier gebruiken.
Veel water is niet nodig, je komt er vanzelf achter wat een juiste hoeveelheid is.
Even je papiertje in water dopen moet al voldoende zijn. (anders druipt alles langs je armen)
Het laten (aan) drogen is een beetje een gevoelskwestie.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid zal je lak sneller of langzamer drogen.
Niet te droog zodat je volgende laag niet mooi vloeit, niet te nat zodat je volgende laag gaat zakken.
Voel aan je standaard, haak of stukje tape waar je iets mee afgeplakt hebt of de lak nog wel plakt, maar niet volledig aan je vinger gaat zitten.
2 lagen kleur moet normaal gesproken voldoende zijn voor een dekkende kleur.
Spuit je metallic of een "transparantere" kleur als geel of rood, dan kan een 3e of zelfs 4e laag nodig zijn.
Denk er in ieder geval aan dat je rustig moet opbouwen, niet dekken betekend niet voller spuiten.
Gewoon een extra laagje pakken.
Tussentijds niet meer schuren!
Blanke lak is hetzelfde verhaal als de kleurlak.
Deze lak droogt doorgaans wel wat sneller als kleurlak, maar gaat steed langzamer naarmate je er meer lagen op zet.
1e laag na 5 minuten aangedroogd betekend dus niet dat je volgende lagen ook na 5 minuten droog zullen zijn.
Daarnaast moet blanke lak goed kunnen uitgassen om hem goed helder te houden.
Ook niet tussentijds schuren!
Zit er een stofje of vuiltje in je blank, dan gewoon doorgaan.
Niet gaan pulken of wroeten als je het er niet zo af kan pakken.
Als alles goed uitgehard is kan je met polijsten en poetsen dit er weer uit krijgen.
Succes!
-
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09
De grondverf heb ik gisteren gespoten en vandaag verder geen tijd gehad, maar dat lijkt me geen probleem aangezien er nog geschuurd moet worden (vanwege niet helemaal perfect spuiten) voor de 2e grondlaag.
De tijdsplanning voor de kleurlak komt preciezer zoals ik uit je verhaal begrijp.
Moet niet te droog zijn (leek me juist wel nodig dat het droog moet zijn) maar ook niet te nat (lijkt me logisch), maar mag nog wel een beetje plakkerig zijn (niet logisch, maar neem ik graag voor waar aan).
Dat laatste is natuulijk lastig als je 's avonds spuit, de volgende dag moet werken en de volgende avond pas weer tijd hebt.
Aan hoeveel tijd moet ik gemiddeld denken tussen de lagen (motip metallic blauw)
? Is dat op basis van je ervaring ongeveer aan te geven?
Als dit eerst maar eens klaar is, dan komt de blanke lak daarna wel.
Is wel aan te raden denk ik? (verdieping van de metallic kleur)
Dit kan gewoon de blanke lak van Motip zijn neem ik aan?
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 23 okt 2008 01:25
Tip : Zet de spuitbus eerst een tijdje in (hand)warm water. Dan word er meer druk opgebouwd en kun je de metallic kleur beter verspuiten. Probeer mooie egale lagen aan te brengen (niet te vet spuiten en niet te droog ) maar een mooie vloeiende laag. Laat de verf na de 1e laag een tijdje uitdampen tot dat deze egaal mat of eiglans is opgedroogd. Voel voorzichtig(na ongeveer 10-15 minuten met de bovenzijde van je hand langs het frame of voel aan een stukje plakband waarmee je misschien iets mee hebt afgeplakt. Als het niet meer plakt kun je de volgende kleurlaag aanbrengen. Is de kleur dan nog niet geheel dekkend,bovenstaand herhalen. Frame ongeveer na het spuiten van de kleurlaag even rustig een half uur laten "uitdampen". Want spuit je te snel blanke lak op het frame,dan kan het oplosmiddel wat in de metallic kleurlaag zit niet verdampen en dan drukt dit op korte termijn de blanke lak los van de kleurlaag en gaat het bladderen. Na het uitdampen kun je eventueel de deceals aanbrengen. Daarna blanke lak ook even een tijdje in (hand) warm water zetten, want dit heeft een betere vloeing als resultaat maar NIET TE HEET ! Net zoals de kleurlaag een mooie vloeiende laag aanbrengen en wederom laten aandrogen. Als je vinger net niet meer blijft plakken in de blanke lak of plakband de volgende laag aanbrengen. Mooie natte vloeiende laag,en dan lekker laten drogen. Maar let wel op dat je binnen 12 uur de blanke lak aanbrengt op de kleurlaag,want anders is de kleurlaag al zo ver doorgedroogd,dat de blanke lak geen optimale hechting meer heeft.
Wilier Izoard 2009
jagen als de brandweer !
jagen als de brandweer !
-
- Forum-lid
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 12 feb 2006 23:09
@Wili-ier67
Bedankt voor de tips, moet zo wel lukken denk ik.
Ik heb nog wel een andere vraag:
Bij de overgangen bij de achtervork naar het chroom, heb ik het afgeplakt met afplakband.
Kan ik dit het beste t/m de laatste blanke lak laag laten zitten?
Wordt deze overgang niet heel dik en moet je het zo laten of zijn er nog trucs om dit mooi en strak te maken?
Bedankt voor de tips, moet zo wel lukken denk ik.
Ik heb nog wel een andere vraag:
Bij de overgangen bij de achtervork naar het chroom, heb ik het afgeplakt met afplakband.
Kan ik dit het beste t/m de laatste blanke lak laag laten zitten?
Wordt deze overgang niet heel dik en moet je het zo laten of zijn er nog trucs om dit mooi en strak te maken?