Nu is het onderhand al april, maar helemaal vergeten om hier even te melden hoe het gegaan is:
- Westcord Hotel in Leeuwarden als slaapplek, ligt vlak naast de startlokatie dus erg makkelijk. Fiets mocht op de kamer en er zaterdags naar toe gereden, en rond een uur of 18 naar buiten gelopen en een pizza gescored.
- Zondagochtend vroeg het wekkertje, waterkoker aangezet en ontbijten. 2x Bidon met thee vullen aangevuld met wat suikerklontjes, nog een bak koffie en in de fietskleren gehesen. Vervolgens met fiets en koffer de lift in en de koffer achtergelaten in het hotel. Vervolgens naar de start gefietst en het startbordje en stempel kaartje opgehaald.
De start:
Best geinig om is in een schaatshal te staan met je fiets, altijd mensen die koste wat het kost vooraan moeten staan en zich een weg banen door de menigte. Uiteraard een Fries volkslied en daarna kon er gestart worden. Lampjes aan en fietsen. Eerst nog een beetje voorzichtig (was her en der nog een beetje gladjes) en daarna tempo. Eerste stuk wind mee dus dat ging erg vlot, paar keer stempelen en bij 107km gestopt voor koffie, appelgebak en cola.
Terug omhoog was het wind tegen en heb ik een aantal peletonnetjes opgezocht om in te fietsen, bij de laatste stempelpost dacht ik dat het nog een kilometer of 20 zou zijn (ik had ergens voor mezelf vastgesteld dat de complete tocht 215~220km zou zijn. Toen de finish in beeld kwam was het eigenlijk een verrassing dat ik er al was.
Onderweg was het nog best modderig en er was ook een gedeelte waar een giertank overheen gereden was, fiets zag er niet uit..
Bij de finish was het nog even zoeken (zoals bij zoveel stempelposten) waar er precies gestempeld kon worden maar uiteindelijk is het kruisje binnen
Wat me tegen viel:
- Voor het inschrijfgeld had ik eigenlijk wel verwacht dat je op diverse sportdrank had kunnen bijvullen, of een kop koffie kunnen scoren voor nop, bouillon had ook gemogen.
- Stempelposten, vaak midden in een cafe/restaurant zonder duidelijke herkenning waar ze precies zaten. Op goed geluk de meute volgen was de truck.
- Volgsysteem voor achterblijvers, ik denk dat ze hier wat mee moeten doen als organisatie.
- Controle op verlichting, deze was total afwezig en heb er genoeg gezien die in de vroege donkere ochtend zonder verlichting (of met te weinig verlichting) rondreden.
- Er had af en toe wel een pijltje extra mogen staan.
- Bewaakte fietsenstalling, voor zover ik had begrepen had die er moeten zijn..Ik heb hem niet gezien.
Lessons learned:
- Meer gevarieerdere reepjes mee, ze begonnen me op een gegeven moment tegen te staan.
- SiS gelletjes bevallen goed.
- American Pancakes zijn koud best vies.
- Beter ontbijten.
- Als voorbereiding meer ritjes buiten toen in November, December en Januari. (Ik had er maar een paar, vooral binnen getrained)
- Kortere stops maken.
- Meer los geld bij me hebben.
Afgelopen week bedacht ik me in de auto dat ik hem misschien volgend jaar toch wel weer wil doen, maar dan een stuk sneller, kortere stops.
Heb in het evaluatie formulier ook gemeld dat die van mijn part langer mag worden, richting de 250~275 Km, mijn inziens maak je hem dan een stuk uitdagender.