Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SRAM ETAP

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 04 apr 2019 09:32

wasbeer2006 schreef: 04 apr 2019 09:00 maarja dan mis je dus een mooie poldercassette en die 10 is voor mij dan ook niet nodig. Het had zo mooi kunnen zijn lever een 11/26 met een 18.
Hoe zouden we tegen de groep aankijken als de cassettes met een 11 beginnen en bv een 11/26 beschikbaar is met 18??
Wat is er zo bijzonder aan een 18 dan?

Mijn trainingen rij ik altijd op de 42, wedstrijden rij ik op de 52. Als ik met een 48 moet gaan rijden kom ik alleen in de heuvels van het grote blad en rij ik de snellerre ritten heel erg snel op de 10 vermoed ik. Ik zie voorlopig het voordeel niet, of iemand moet mij het uit kunnen leggen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2019 12:15

@Wasbeer, rij je nu dan met een 11-23 of een 12-25 cassette?

Het probleem blijft gewoon in vlakke duurtrainingen zitten, ik rij meestal met een trapfrequentie van ong 100 rpm. Met 48-17 zit je dan al op 36 km/h, dat gaat mij niet lukken als extensieve duur in de winter.
48/17*(100/60)*2,1*3,6=35.6 km/h
Schakel je dan 1 tand terug dan ga je naar 31,8 km/h

Terwijl ik nu met een 39 rij en dan bij 39-14 35,1 km/h rij, 1 tandje terug naar de 15 en bij dezelfde trapfrequentie is de snelheid 32,8 km/h

En dan is er nog dit hilarische plaatje van de marketing afdeling:
Afbeelding

Ze zijn bij de marketing afdeling maar even voor het gemak vergeten wat de verhouding van hun eigen 11-28 11 speed cassette is: 11,12,13,14,15,16,17,19,22,25,28. Dat zijn dus ook 6 '1 tands' jumps.
Verder zijn ze geheel toevallig ook de eigen 11-36 cassette vergeten, want die heeft 327% bereik, even veel dus als de nieuwe 10-33 cassette. En als je de verhoudingen van de sprongen bekijkt dan is het anders, maar zeker niet per se slechter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2523
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 04 apr 2019 13:05

ze zijn ook nog de 11-23 cassette vergeten van de competitie, deze heeft ook 7 "1T jumps" :D

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13781
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 apr 2019 15:38

amclassic-fan schreef: 04 apr 2019 12:15 @Wasbeer, rij je nu dan met een 11-23 of een 12-25 cassette?

12/25 inderdaad met 50/38 vooraan.

Exact wat je verder schrijft op het grote blad is 19/18/17 een heel veel voorkomende combo. zowel bij duurtrainingen als bv een stevige training wind tegen.

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 04 apr 2019 20:41

daniel1975 schreef: 04 apr 2019 06:17 Wel consequent; zowel een groep als een fiets met onnodige ‘innovatie’ (vering).
:mrgreen:
Daniël, heb jij ervaring uit de eerste hand met de futureshock? Ik vind het juist extreem comfortabel rijden en merk dat ik frisser ben, terwijl het me geen extra energie/snelheid kost.

Ik heb nu mechanische Ultegra 50-34 en 11-32 achter en ik zie 12 speed AXS als een cassette die meer range geeft, met zeker in het midden minder grote sprongen. Daarnaast of je Di2 hebt of Etap, zoveel maakt het niet uit...maar wil je dan SRAM gewoon maar Shimano nadoet?

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 04 apr 2019 20:49

StefanJ schreef: 04 apr 2019 07:32
Liketoride schreef: 03 apr 2019 23:37 Ik weet mijn volgende fiets al...nieuw model Specialized Roubaix met nieuwe Force Axs en Hunt wielen..
Ok, tof. Zou je ook willen delen waarom je voor deze groep hebt gekozen?
Force Etap is ongeveer 1000 euro goedkoper en het feit dat je gewoon kettingbladen voor kan vervangen spreekt me meer aan dat dit hele geïntegreerde ding van Red. Daarnaast is de functionaliteit niet veel anders.

Roubaix omdat ik nu ook een Roubaix rijdt en dit echt met afstand de lekkerste fiets is waarop ik de afgelopen 10 jaar heb gereden.. en dan vergelijk ik met een Defy, Synapse en Domane. Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe Roubaix die dit jaar verwacht wordt. Zou dan wel voor de S works willen gaan.

De Hunt wielen heb ik al en daar ben ik na een klein jaar ook erg tevreden over.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 apr 2019 21:30

Zullen we een voorraadje van de 11 speed etap moeten aanleggen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40197
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 apr 2019 21:55

Ik heb 1 rondje met een Futureshock gereden: serieus aanzetten tegen een viaduct vond ik maar een raar gevoel. Zie het nut er ook niet van in.

AXS 12 speed ivm een goede range achter of een Di2 groep met twee cassettes (12-25 + 11-32): makkelijke keuze.
Dat goede range argument is natuurlijk gewoon een onzindingetje van Sram.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2019 22:30

Liketoride schreef: 04 apr 2019 20:49
StefanJ schreef: 04 apr 2019 07:32
Liketoride schreef: 03 apr 2019 23:37 Ik weet mijn volgende fiets al...nieuw model Specialized Roubaix met nieuwe Force Axs en Hunt wielen..
Ok, tof. Zou je ook willen delen waarom je voor deze groep hebt gekozen?
Force Etap is ongeveer 1000 euro goedkoper en het feit dat je gewoon kettingbladen voor kan vervangen spreekt me meer aan dat dit hele geïntegreerde ding van Red. Daarnaast is de functionaliteit niet veel anders.
Je bedoelt 2000 Euro duurder dan een 105 groep of Rival waar je net zo lekker en snel mee kunt fietsen?
Die redenatie van 1000 euro goedkoper slaat als een tang op een varken, je hebt het over de op 2 na duurste groep op de markt. Wees dan gewoon eerlijk en zeg waar het op staat en dat is dat je een nieuw speeltje wilt, maak je vrouw maar wijs dat het een koopje is omdat het 1000 Euro goedkoper is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Liketoride
Forum-lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 18 sep 2016 21:25

Liketoride 05 apr 2019 01:11

amclassic-fan schreef: 04 apr 2019 22:30
Liketoride schreef: 04 apr 2019 20:49
StefanJ schreef: 04 apr 2019 07:32

Ok, tof. Zou je ook willen delen waarom je voor deze groep hebt gekozen?
Force Etap is ongeveer 1000 euro goedkoper en het feit dat je gewoon kettingbladen voor kan vervangen spreekt me meer aan dat dit hele geïntegreerde ding van Red. Daarnaast is de functionaliteit niet veel anders.
Je bedoelt 2000 Euro duurder dan een 105 groep of Rival waar je net zo lekker en snel mee kunt fietsen?
Die redenatie van 1000 euro goedkoper slaat als een tang op een varken, je hebt het over de op 2 na duurste groep op de markt. Wees dan gewoon eerlijk en zeg waar het op staat en dat is dat je een nieuw speeltje wilt, maak je vrouw maar wijs dat het een koopje is omdat het 1000 Euro goedkoper is.
Ik heb nergens gezegd dat het een koopje is. Maar als ik een keuze maak voor een draadloos 12 speed schakelsysteem vind ik de prijs kwaliteit van Force relatief een stuk vriendelijker dan Red Etap AXS. Het mag jouw mening zijn dat 105 net zo lekker fietst als SRAM Etap 12 speed, ik vind dat er merkbaar verschil zit tussen kwaliteit van groepen. Of dat verschil een bepaald prijsverschil rechtvaardigt, is altijd nog een persoonlijke keuze. Vaak is het zo dat kwaliteit exponentieel duurder wordt. Een pak van Zegna van 1500 euro is echt niet 3x keer zo goed als een suitsupply pak van 500, toch vind ik het verschil in kwaliteit het prijsverschil waard.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40197
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 apr 2019 07:52

Als jij in dat segment pakken kunt en wilt shoppen snap ik dat je makkelijker geld uitgeeft aan een AXS groep dan sommige andere forumleden ;-).
Let op: dit is GEEN veroordeling!
Less is bore

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 apr 2019 09:18

SqueeZer schreef: 04 apr 2019 22:32 Hoe meer ik rondkijk ten tijde van die nieuwe Etap .... hoe meer ik de oude etap groep aan leukere prijsjes vind en ook Ultegra DI2 lijkt wat te zakken.

11 speed blijft lekker zat.
Mocht je nog zo'n aanbieding als die van 999e bij RCZ tegenkomen, let me know :D

Heb wel eens eerder iets bij RCZ besteld. De levertijd is extreem lang (10 weken ofzo), maar daar is de prijs ook naar. Volgens mij doen ze iets met bulk/restpartijen waardoor de levertijd zo lang is, maar wel betrouwbaar dus.

Plaats reactie