cervelo maten
Moet ik weer door het stof.......Wat als ik het conische spacertje meereken (1,5cm) kom ik uiteindelijk op een zadelhoogte van ........73,2cm (54 frame+1,5 conische spacer + 5 pen (bij 4cm hoogte pen, 12cm lang en -8graden hoek)+9=69,5 verticaal is dus het voorgenoemde onder een hoek van 73 graden). Tel daar nog 4mm bij op en ziedaar ongeveer 74. Waar ik me op verkeek is dus de spacertjes en vooral het (grotere dan ik dacht) verschil tussen verticaal en via de buis meten van bijna 4 cm. Een meer dan oprechte Sorry dus.
heeft niet meteen iets met deze discussie te maken, of toch niet direct.
Maar ik zit met het omgekeerde probleem.
Korte benen voor een lang bovenlijf.
Ik zit op een Trek 56 en zou graag wat langer zitten, maar een nog langere stuurpen steken lijkt me niks.
Ik zoek dus een andere fiets. Zal dus wel een 58 worden, maar die net als trek een redelijk "lang" frame heeft.
Ik meende dat net ook cervelo lange bovenbuizen heeft tov de staande buis. Zo heeft een 58 cervelo RS een bovenbuis van 58. Of mis ik me hier in en kan ik toch beter naar de andere merken gaan zien?
Maar ik zit met het omgekeerde probleem.
Korte benen voor een lang bovenlijf.
Ik zit op een Trek 56 en zou graag wat langer zitten, maar een nog langere stuurpen steken lijkt me niks.
Ik zoek dus een andere fiets. Zal dus wel een 58 worden, maar die net als trek een redelijk "lang" frame heeft.
Ik meende dat net ook cervelo lange bovenbuizen heeft tov de staande buis. Zo heeft een 58 cervelo RS een bovenbuis van 58. Of mis ik me hier in en kan ik toch beter naar de andere merken gaan zien?
@fransoos Amerikaanse merken zitten al lang, dus Trek Cannondale zou je goed moeten passen, ik ben zelf voor een 56cm Koga teamfiets gegaan maar zit nu met een 14cm stuurpen, geen centje pijn zit goed en stuur gedrag is iets anders maar rustiger dan met een kortere pen op mijn 58cm Gazelle.
Ik denk dus dat je gewoon eerst eens een langere pen moet proberen, een andere fiets kan altijd nog...
Richard
Ik denk dus dat je gewoon eerst eens een langere pen moet proberen, een andere fiets kan altijd nog...
Richard
@ Rihodi: heb eens een ganse namiddag met mijn trekje (frame 56) bij de lokale fietsenmaker gezeten (niet degene waar ik de trek kocht, dat was een sukkel die meer wist van naaimachines, maar wist ik veel), die zowat alles heeft zitten verdraaien en vijzen wat er te vijzen viel om tot de constatatie te komen dat hij mij niet correct op mijn trekje kreeg. De mens heeft me die uren nooit durven aanrekenen. Ik had gezegd dat het hem niet ging lukken en hij wou me niet geloven.
Korte tijd later kocht mijn broer een cannondale en die zijn fietsenmaker (die hem wel eerst had gemeten) heeft hem op een 58 gezet met de mededeling. Qua binnenbeenlengte kon de 56, maar hij zou te kort uitvallen...
En daarbij... verandering van spijs doet eten... heb bovenal ook zin in ietsje meer dan mijn trekje. Had gerust terug een trek mogen zijn, maar die vind ik hier niet
Korte tijd later kocht mijn broer een cannondale en die zijn fietsenmaker (die hem wel eerst had gemeten) heeft hem op een 58 gezet met de mededeling. Qua binnenbeenlengte kon de 56, maar hij zou te kort uitvallen...
En daarbij... verandering van spijs doet eten... heb bovenal ook zin in ietsje meer dan mijn trekje. Had gerust terug een trek mogen zijn, maar die vind ik hier niet
Ook enigzins OT maar dit draadje is voor mij super interessant: denk al enige tijd over een Cervelo na. Zelf 176cm lang, been 84cm. Mijn oude Koga is framemaat 56, bovenbuis 56,5cm, stuurpen 8,5cm, reach stuur 11cm, balhoofd 12,5cm. Zadel CB 74cm, zadel 8cm boven bovenkant stuur, 12cm boven bovenkant remgrepen. Rij 90% op bovenkant remgrepen.
Precies dezelfde geometrie krijg ik nooit meer, de huidige sturen zitten op een reach van 7..9cm. Een 56er Cervelo zou net kunnen, zonder spacers stuurpen 8..10cm, of een 54er met 2cm spacers stuurpen 10..12cm. Keuze nog steeds niet gemaakt (help)... beide kan...
Hier vindt je b.v. een 56er geometrie in hoge resolutie makkelijk uit te printen op A3 of A4, even verder zoeken of fotoshoppen maak je er een 54er frame van.
Precies dezelfde geometrie krijg ik nooit meer, de huidige sturen zitten op een reach van 7..9cm. Een 56er Cervelo zou net kunnen, zonder spacers stuurpen 8..10cm, of een 54er met 2cm spacers stuurpen 10..12cm. Keuze nog steeds niet gemaakt (help)... beide kan...
Hier vindt je b.v. een 56er geometrie in hoge resolutie makkelijk uit te printen op A3 of A4, even verder zoeken of fotoshoppen maak je er een 54er frame van.
Bij het Cervelo testteam kun je de framemaat van alle profrijders zien, en dus ook zo'n beetje de range van lengte en overeenkomende framemaat.: http://www.cervelo.com/en_us/testteam/riders/
Een andere mogelijkheid is om naar een dealer te gaan en daar beide maten klaar te laten zetten. Bijvoorbeeld bij Hopmans, heeft alle maten op voorraad en ze zijn niet te beroerd en andere zadelpen of stuurpen te monteren voor de juiste passing.
Stuur mij evt. een PM, dan help ik je verder.
Een andere mogelijkheid is om naar een dealer te gaan en daar beide maten klaar te laten zetten. Bijvoorbeeld bij Hopmans, heeft alle maten op voorraad en ze zijn niet te beroerd en andere zadelpen of stuurpen te monteren voor de juiste passing.
Stuur mij evt. een PM, dan help ik je verder.
christijn schreef:even een vraagje ik ga een cervelo r3sl aanschaffen. maar ik zit een beetje over de maat. Mijn hoogte is 76,3 en mijn lengte van hart zadel tot en met stuur is 74,1. moet ik dan een maat 54 of maat 56 nemen???
Wat zijn de overige maten(bovenbuis/balhoofd/evt spacers ect) van je huidige fiets? En zit je daar goed op?
-Cervelo R2 2015
-Cervelo RS 2010
-Cervelo RS 2010
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Loos schreef:Bij het Cervelo testteam kun je de framemaat van alle profrijders zien, en dus ook zo'n beetje de range van lengte en overeenkomende framemaat.: http://www.cervelo.com/en_us/testteam/riders/
Echt een heel goed idee om jezelf aan profrenners te spiegelen qua houding, klachten dan gegarandeerd binnen no-time.
Amclassic-fan schreef:Loos schreef:Bij het Cervelo testteam kun je de framemaat van alle profrijders zien, en dus ook zo'n beetje de range van lengte en overeenkomende framemaat.: http://www.cervelo.com/en_us/testteam/riders/
Echt een heel goed idee om jezelf aan profrenners te spiegelen qua houding, klachten dan gegarandeerd binnen no-time.
Het gaat in dit topic niet om de houding, maar om de framemaat. De framemaat moet je keizen op lichaamsbouw, en gewenste zitdiepte (=lengte balhoofdsbuis). De overige vermelde zaken, zoals drop, stuurpenlengte/hoek moet je natuurlijk op je eigen maat kiezen. Hiervoor had ik een Kuota 58 cm, met een balhoofdbuis van 21 cm en 3 cm spacers. Nu een Cervelo 58 cm met 18 cm balhoofdbuis en 1 cm spacer. Mijn zithouding is beter, en heb geen klachten in nek en rug, ondanks dat ik soms de hele dag op mijn fietsje zit.
Het geheim zit volgens mij in de bovenbuislengte, waarop je de framemaat moet kiezen (en niet primair de framehoogte!); wanneer je een diepe zit niet wenst of aankunt, kies dan een Cervelo RS (+3 cm balhoofdbuis of bijvoorbeeld een Specialized S-works Tarmac SL3; bij Specialized hebben de verkochte fietsjes een 3 cm langere balhoofdsbuis t.o.v. de prof. exemplaren.
P.S.:Overigens hebben veel mensen vorig jaar bij de Cervelo RS/R3(sl) een andere zadelpen moeten kopen. Werd in het verleden geleverd met FSA SLK pen met 25 mm setback, vorig seizoen (i.v.m. sponsoring testteam) met 3T doric zonder setback; dit seizoen met 3T dorico, ook met 25 mm setback; echter, er is her en der nog wel stock met de doric pen; let hier dus op bij aankoop, en laat je niet naar een grotere framemaat praten!