Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

johojo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2007 00:38

johojo 14 apr 2019 11:46

Balaya schreef: 20 mar 2015 22:18 Beste liefhebbers,

Graag had ik eens een aantal meningen gehoord over de mid-compact crankstellen die Canyon nu standaard levert op zijn racefietsen. Ik ben er echt niet voor te vinden... Misschien dat de mening van andere mensen mij helpt om het idee achter de mid-compact beter te begrijpen.

Men zegt vaak dat de dit soort crankstellen de voordelen van een compact en dubbel combineren. Mijn inziens combineert het vooral de nadelen van een compact en dubbel. Laat mij eerst even mijn eigen situatie uit de doeken doen. Ik rijd met een Ultimate AL 9.0 met compact crankstel waarbij ik het binnenblad vervangen heb door een 39t om in de vlakke polders een deftige kettinglijn te behouden. De 34t gebruik ik als ik de Ardennen of bergen in ga. Het buitenblad met 50t is voor mij en veel andere wielertoeristen ruim groot genoeg om snelheid te maken, te sprinten e.d. Dus ik kocht een compact met een extra binnenblad van 39t en zo kan ik perfect uit de voeten op het vlakke en (hoog)gebergte.
Nu gooit men die mid-compact crankstellen standaard op de racefietsen bij Canyon met 52t en 36t. Die 36t is naar mijn mening te klein voor het vlakke polderland en te groot voor het hooggebergte. Het buitenblad met 52t is ook te veel van het goede voor mij. Als ik een mid-compact kocht dan zou ik twee of drie extra bladen moeten bijkopen, namelijk een 34t, 39t en 50t.

Samengevat. Waar een compact nog geschikt is voor het hooggebergte en mits uitbreiding van een groter binnenblad perfect is voor het vlakke, moetje op een mid-compact al snel twee binnenbladen extra aanschaffen en misschien zelfs een kleiner buitenblad.

Tijdens het schrijven van deze post realiseerde ik me dat ik misschien wat aan het 'ouwehoeren' ben, maar het is echt iets waar ik al redelijk wat gedachten in gestoken heb.

En ok, het is een simpel klusje om kettingbladen te wisselen en die kettingbladen kosten de wereld niet, maar het irriteert me dat ze bij Shimano en Canyon crankstellen maken die naar mijn mening totaal geen steek houden, want zo'n mid-compact is nog op het vlakke en nog in het gebergte een goede oplossing.
Even een oude koe uit de sloot halen, maar nog steeds relevant. Na lang wikken en wegen wilde ik een Canyon CF SL Disc 8.0 kopen. Nou blijkt deze te zijn gemonteerd met een 52-36 en 11-30 combinatie. Mijn huidige fiets heeft een 50-34 en 12-32 combi. Daar kom ik eigenlijk overal mee omhoog.

Elders las ik de tip om de 105 variant te kopen, dit er af te draaien. En ultegra te monteren. Dat is me teveel van het goede. Iemand nog andere tips?

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 14 apr 2019 12:10

Wat wil je horen? Koop een ander fietsenmerk dat wel je “favoriete” verzet erop heeft.
Zonder aanpassingen ga je dat op de canyon niet realiseren

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 14 apr 2019 12:52

johojo schreef: 14 apr 2019 11:46
Even een oude koe uit de sloot halen, maar nog steeds relevant. Na lang wikken en wegen wilde ik een Canyon CF SL Disc 8.0 kopen. Nou blijkt deze te zijn gemonteerd met een 52-36 en 11-30 combinatie. Mijn huidige fiets heeft een 50-34 en 12-32 combi. Daar kom ik eigenlijk overal mee omhoog.

Elders las ik de tip om de 105 variant te kopen, dit er af te draaien. En ultegra te monteren. Dat is me teveel van het goede. Iemand nog andere tips?
Je kan natuurlijk ook voor 130 euro (snel bij mantel gekeken in Duitsland vast goedkoper) 50+34 bladen monteren. En dan de 52+36 op marktplaats voor euro of 60. Of achter naar 32 gaan.

johojo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2007 00:38

johojo 14 apr 2019 13:10

Dank voor de tip, Ik zat net verder te puzzelen in die richting: op Rose.nl koop je voor 313 euro een nieuwe cranckset (was ongeveer even duur als losse bladen) casette en derailleur. De korte kooi die er nu opzit gaat tot max. 30 dus volgens mij is een andere derailleur noodzakelijk.

De 130 euro is denk ik voor de 6800.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1173
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 14 apr 2019 13:10

Of gewoon nog wat extra training en op de 36x30 omhoog 😀

johojo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2007 00:38

johojo 14 apr 2019 13:30

meuk schreef: 14 apr 2019 13:10 Of gewoon nog wat extra training en op de 36x30 omhoog 😀
En een paar kilo afvallen :)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 14 apr 2019 13:52

Ik heb in Duitsland bij R2-bike een 50 Ultegra kettingblad besteld voor €77,-, een 34 blad kost je zo'n €11,-.
Dan ben je voor ong. €100,- klaar incl. verzenden...

JanWillem90
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mei 2006 22:40

JanWillem90 14 apr 2019 18:00

johojo schreef: 14 apr 2019 13:10 Dank voor de tip, Ik zat net verder te puzzelen in die richting: op Rose.nl koop je voor 313 euro een nieuwe cranckset (was ongeveer even duur als losse bladen) casette en derailleur. De korte kooi die er nu opzit gaat tot max. 30 dus volgens mij is een andere derailleur noodzakelijk.

De 130 euro is denk ik voor de 6800.
Zoals Scott hier boven zegt kost veel minder zeker in Duitsland. Hier had ik mijn prijs van :
https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... ettingblad
140...

Een volledig nieuwe crank kan ook goedkoper... Eens de Facebook van Wim de Vos uit Oosterhout in de gaten houden ;)

johojo
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 aug 2007 00:38

johojo 14 apr 2019 18:48

ja precies, dat komt wel goed

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 14 apr 2019 20:35

Persoonlijk zou ik eerst eens met die semi compact proberen te fietsen. Het verschil is niet zo heel groot.

Zelf ben ik onlangs ook overgestapt omdat de compact net niet op voorraad was en ik de groep voor een mooie prijs kon kopen. Nog geen seconde spijt van gehad.

Mocht het echt te zwaar worden, op mijn Ultimate past zonder problemen een 11-32, met de korte kooi. 11-34 past denk ik ook nog wel, maar heb ik nog niet getest. Dat zal voor de meesten hier ook licht zat zijn. Zeker in Nederland.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 apr 2019 20:38

Bij Wim De Vos stond een R8000 50/34 crankset voor 149 Euro.
Geen idee waarom mensen de aankoop, of net niet, van een fiets laten afhangen van de gemonteerde tandwielen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 14 apr 2019 20:41

Kan je dit jaar niet naar Duitsland komen voor het Pure Cycling Festival? Geen nood, we brengen onze beste aanbiedingen gewoon tot bij jou. Van 13 tot 16 april 2019 kan je meer dan 20% besparen op een brede selectie van bikes en accessoires, online en in onze showroom - maar haast je, de aanbiedingen lopen tot 16 april, middernacht (CET).
https://www.canyon.com/nl-be/specials/pcf2019/sale/
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie