Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Vaseline lijkt me geen goed plan, het risico is er dat de band eraf knalt omdat je het heel glad hebt gemaakt. Vloeistof dicht ook gewoon de rand af en plakt ook nog
Ik zou mijn oude mtb (26") met ZTR Crest-velgen willen gebruiken voor woon-werk.
Momenteel steken hier een Continental Mountain King vooraan en Cross King achteraan, beiden tubeless.
Deze wil ik vervangen door 2 Race Kings (ook tubeless).
Hoe ga ik hiervoor best te werk?
Gezien er nog wel wat vloeistof in de banden zit wil ik er geen knoeiboel van maken
Momenteel steken hier een Continental Mountain King vooraan en Cross King achteraan, beiden tubeless.
Deze wil ik vervangen door 2 Race Kings (ook tubeless).
Hoe ga ik hiervoor best te werk?
Gezien er nog wel wat vloeistof in de banden zit wil ik er geen knoeiboel van maken
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
Als je bedoelt er geen knoeiboel ervan te maken zou ik eerst de vloeistof verwijderen bijv. met een grote (50ml) injectiespuit en daarna een doekje/sponsje voor het restant vloeistof.Den Deze schreef: ↑20 apr 2019 01:18 Ik zou mijn oude mtb (26") met ZTR Crest-velgen willen gebruiken voor woon-werk.
Momenteel steken hier een Continental Mountain King vooraan en Cross King achteraan, beiden tubeless.
Deze wil ik vervangen door 2 Race Kings (ook tubeless).
Hoe ga ik hiervoor best te werk?
Gezien er nog wel wat vloeistof in de banden zit wil ik er geen knoeiboel van maken
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Goedendag, ik heb dit topic al even doorgespit maar zit toch nog met een paar vragen.
Door de aankoop van mijn nieuwe fiets ben ik de tubelesswereld binnen gerold. Ik heb nu Giant PR2 velgen met Gavia ac1 tubes.
-Allereerst wat raden jullie mij aan om mee te nemen tijdens het fietsen om een lekke band te repareren? ik zie latex busjes, ik hoor over binnenbanden, pluggen, plakstrips......
-Daarnaast heb ik het gevoel dat de banden snel druk verliezen. Iedere keer voordat ik ga fietsen pomp ik de banden op tot 7/7.5 bar. Na 1 dag heb ik al 1/2/3 bar druk verlies... wat te doen? (fiets is 2 maanden oud)
Toen ik met binnenbanden reed pompte ik mijn banden 1 x per 2 weken op..
Bedankt in vooruit
Door de aankoop van mijn nieuwe fiets ben ik de tubelesswereld binnen gerold. Ik heb nu Giant PR2 velgen met Gavia ac1 tubes.
-Allereerst wat raden jullie mij aan om mee te nemen tijdens het fietsen om een lekke band te repareren? ik zie latex busjes, ik hoor over binnenbanden, pluggen, plakstrips......
-Daarnaast heb ik het gevoel dat de banden snel druk verliezen. Iedere keer voordat ik ga fietsen pomp ik de banden op tot 7/7.5 bar. Na 1 dag heb ik al 1/2/3 bar druk verlies... wat te doen? (fiets is 2 maanden oud)
Toen ik met binnenbanden reed pompte ik mijn banden 1 x per 2 weken op..
Bedankt in vooruit
Giant TCR Advanced 1
Gavia ac1 tubes.? Je zal wel tubeless bedoelen. Enfin als de banden voorzien zijn van latex dan ben je in 90% van de gevallen beschermd tegen lekrijden. Dus geen 100% bescherming en dan neem je dus voor de zekerheid een binnenband mee voor het geval dat . . . .DeeJeeEric schreef: ↑20 apr 2019 22:26 Goedendag, ik heb dit topic al even doorgespit maar zit toch nog met een paar vragen.
Door de aankoop van mijn nieuwe fiets ben ik de tubelesswereld binnen gerold. Ik heb nu Giant PR2 velgen met Gavia ac1 tubes.
-Allereerst wat raden jullie mij aan om mee te nemen tijdens het fietsen om een lekke band te repareren? ik zie latex busjes, ik hoor over binnenbanden, pluggen, plakstrips......
-Daarnaast heb ik het gevoel dat de banden snel druk verliezen. Iedere keer voordat ik ga fietsen pomp ik de banden op tot 7/7.5 bar. Na 1 dag heb ik al 1/2/3 bar druk verlies... wat te doen? (fiets is 2 maanden oud)
Toen ik met binnenbanden reed pompte ik mijn banden 1 x per 2 weken op..
Bedankt in vooruit
Dat je tubelessbanden meer druk verliezen dan banden met binnenbanden is een bekend fenomeen, doch niet verontrustend. Voor goed fiets resultaat lijkt het mij geen probleem om vooraf de bandendruk te controleren cq. op te pompen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het kan zijn dat de combinatie Continental sealant met CO2 de bescherming tegen lekrijden vermindert.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Tubeless verliest misschien iets sneller druk dan banden met een butyl binnenband, maar minder snel dan banden met een latex binnenband of tubes. Hoe breder de (tubeless) band hoe lager de druk waarmee je rijdt, hoe minder de druk terugloopt in de tijd. Ik weeg 74 kg, rijd met 28 mm tubeless banden op ca. 5 bar en dat is genoeg voor mijn snelheid, bochtenstabiliteit en comfort. Een keer in de twee weken pomp ik lucht bij, omdat de druk dan tot ca. 4 bar teruggelopen is, waarmee overigens ook nog goed te rijden is (nog meer comfort op klinkers). Ik heb zowel een reserve bandje, als een dynaplug racer repair kit pluggen bij mij, die ik beide overigens nooit in de afgelopen 2 jaar nodig heb gehad.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Mijn dank is groot voor jullie antwoorden. Ik zal voortaan een binnenband meenemen voor het geval dat.
Ik denk overigens dat de banden (tubeless idd;) zijn voorzien van latex. wanneer ik lucht eruit laat spuit er wit spul uit, ik neem aan dat dit de latex is (en nee niet iets anders
Ik denk overigens dat de banden (tubeless idd;) zijn voorzien van latex. wanneer ik lucht eruit laat spuit er wit spul uit, ik neem aan dat dit de latex is (en nee niet iets anders
Giant TCR Advanced 1
Mijn Conti banden op de crosser verliezen bijna geen druk, de gravel banden (Challenge Gravel Grinder TLR) verliezen ook vrij snel hun druk. Het is helemaal geen probleem, gewoon elke keer oppompen voor vertrek (doe ik sowieso altijd)
De Speci banden op mijn MTB verloren ook altijd veel lucht (wel al een tijdje geleden want ik rij nu nog zo zelden met de MTB dat ik daar maar binnenbanden in heb gestoken)
De Speci banden op mijn MTB verloren ook altijd veel lucht (wel al een tijdje geleden want ik rij nu nog zo zelden met de MTB dat ik daar maar binnenbanden in heb gestoken)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13750
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als je TL banden droog rijd verliezen ze wel druk, met vloiestof bij mij bijna niet (michelin, schwalbe, conti MTB en schwalbe racert)
Een nieuwe band wil wel eens druk verliezen in het begin. Hang je nieuwe banden altijd even uit, goed ontvetten met remmenrijniger, dan houd de vloiestof beter. Bij een racert 30/40ml erin bij een 29 mtb 60/90.
De eerste keer doe ik de hogere hoeveelheden er gaat altijd wat tussen de wang en velgwand zitten.
Op mijn pekel fiets heb ik eens per maand bijgepompt verloor net een halve bar in die tijd.
Op mijn zomerfietsjes check ik het elke rit, maar de rvaring leert dat je TL amper hoeft bij te pompen met vloeistof, als je maar juist monteert lieft met montage vloesitof of zeepsop.
Een compressor is wel aan te raden voor thuis, maargoed voor de beetje doe het zelver is dat eigenlijk een must, na het wassen de onderdelen goed droogblazen, ik merk dat ik hem toch veel gebruik voor allerlei zaken,
Voor onderweg gewoon een biba mee als je toch lek mocht rijden. Met de racer is het me nog nooit gelukt.
Een nieuwe band wil wel eens druk verliezen in het begin. Hang je nieuwe banden altijd even uit, goed ontvetten met remmenrijniger, dan houd de vloiestof beter. Bij een racert 30/40ml erin bij een 29 mtb 60/90.
De eerste keer doe ik de hogere hoeveelheden er gaat altijd wat tussen de wang en velgwand zitten.
Op mijn pekel fiets heb ik eens per maand bijgepompt verloor net een halve bar in die tijd.
Op mijn zomerfietsjes check ik het elke rit, maar de rvaring leert dat je TL amper hoeft bij te pompen met vloeistof, als je maar juist monteert lieft met montage vloesitof of zeepsop.
Een compressor is wel aan te raden voor thuis, maargoed voor de beetje doe het zelver is dat eigenlijk een must, na het wassen de onderdelen goed droogblazen, ik merk dat ik hem toch veel gebruik voor allerlei zaken,
Voor onderweg gewoon een biba mee als je toch lek mocht rijden. Met de racer is het me nog nooit gelukt.