Wielrenners in de Media (Geenstijl)
De vraag is ook een beetje, wat gaan we daar dan precies aan doen?
- Groepen van 10 fietsers of meer de mogelijkheid geven zich als één voertuig (bij gebrek aan kennis van de juiste term) te gedragen en daarmee bv buiten de bebouwde kom op de hoofdweg mag rijden, en zodat een dergelijke groep niet 'doorgestoken' kan worden door ander verkeer? Niet mijn voorkeur maar heeft wel wat voordelen. Vraagt naast verandering in regelgeving ook enorme gedragsverandering/bewustwording bij andere verkeersdeelnemers (en nieuwe verkeersregels druppelen al zo slecht door...)
- Groepen van een dergelijke grote aanspreken op hun gedrag en omvang? In veel gebied is met 20 man op pad gaan gewoon niet te doen. Dan neem je als fietsgroep, toerclub en/of betrokken sponsoren en verantwoordelijken, gewoon niet je verantwoordelijk naar jezelf, de deelnemers en andere weggebruikers.
- Toch maar handhaven? Er is al zo weinig handhaving, en regels stellen maakt dat er alleen maar meer regels overtreden worden en meer irritatie op de weg komt. Ik weet het niet..
- Groepen van 10 fietsers of meer de mogelijkheid geven zich als één voertuig (bij gebrek aan kennis van de juiste term) te gedragen en daarmee bv buiten de bebouwde kom op de hoofdweg mag rijden, en zodat een dergelijke groep niet 'doorgestoken' kan worden door ander verkeer? Niet mijn voorkeur maar heeft wel wat voordelen. Vraagt naast verandering in regelgeving ook enorme gedragsverandering/bewustwording bij andere verkeersdeelnemers (en nieuwe verkeersregels druppelen al zo slecht door...)
- Groepen van een dergelijke grote aanspreken op hun gedrag en omvang? In veel gebied is met 20 man op pad gaan gewoon niet te doen. Dan neem je als fietsgroep, toerclub en/of betrokken sponsoren en verantwoordelijken, gewoon niet je verantwoordelijk naar jezelf, de deelnemers en andere weggebruikers.
- Toch maar handhaven? Er is al zo weinig handhaving, en regels stellen maakt dat er alleen maar meer regels overtreden worden en meer irritatie op de weg komt. Ik weet het niet..
Zo'n bewustwordingscampagne lijkt me een mooi begin, al mag dat inderdaad ook op andere weggebruikers gericht zijn. En toch ook handhaven, al zal dat natuurlijk altijd incidenteel blijven. De regels zijn er al, en ze zijn in de meeste gevallen prima volgens mij.
In dit specifieke geval waren er ook geen nieuwe regels nodig, de mensen konden prima op het fietspad fietsen, ik heb geen enkel idee waarom ze dat niet deden. Een andere groep van dezelfde omvang lukt het ook prima.
Gedragsverandering is moeilijk, maar er zullen toch altijd een paar man in zo'n groepje zitten die het ook niet helemaal oké vinden? Laat die hun mond eens opentrekken. Of wielrenners onderling als je ze tegenkomt bij het stoplicht o.i.d.
Uiteindelijk hebben alle wielrenners een slechte naam door dit soort gedrag van een minderheid.
In dit specifieke geval waren er ook geen nieuwe regels nodig, de mensen konden prima op het fietspad fietsen, ik heb geen enkel idee waarom ze dat niet deden. Een andere groep van dezelfde omvang lukt het ook prima.
Gedragsverandering is moeilijk, maar er zullen toch altijd een paar man in zo'n groepje zitten die het ook niet helemaal oké vinden? Laat die hun mond eens opentrekken. Of wielrenners onderling als je ze tegenkomt bij het stoplicht o.i.d.
Uiteindelijk hebben alle wielrenners een slechte naam door dit soort gedrag van een minderheid.
Strava
-
- Forum-lid
- Berichten: 1671
- Lid geworden op: 21 dec 2012 18:50
Die ook nog extra alert zijn. Hoe vaak ik wel niet een aanrijding met fietsers ed heb voorkomen door altijd ver vooruit te kijken.
Bianchi Oltre xr3 Ultegra di2/Scope R4D/Deda Alanera Dcr.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
Factor Ostro VAM Dura-Ace di2/Black Inc.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Gisteren beleefde ik voor de tweede keer een bijna doodervaring. Op een vrij stille polderweg in het Delfland reed een zwarte auto me met hoge snelheid tegemoet. Ik ging zo ver als mogelijk aan de kant; de weg is net breed genoeg voor een auto en een fietser weet ik uit ervaring. Maar voordat ik het besefte nam de auto meer vaart en stuurde naar links, mij nog meer de kant in drukkend. Ik moest van de weg af. De berm mag amper die naam hebben en is meer een waterkant die steil naar beneden loopt. Ik schampte met m'n linkerarm de zijspiegel, kwam in een richel terecht tussen wegdek en de schuine kant van de berm. Met meer geluk dan wijsheid kon ik een plons in de sloot vermijden of een val op 't asfalt voorkomen. Toen ik uit de richel kon sturen en weer op 't wegdek kwam, kon ik omkijken naar een auto die met moordende snelheid uit het zicht verdween.
12 jaar geleden werd ik na een aanrijding voor dood achtergelaten tijdens een steenkoude winteravond. Twee weken later wist ik de dader te achterhalen door op hetzelfde tijdstip in mijn auto een witachtige bestelauto te volgen op dezelfde weg op nagenoeg hetzelfde tijdstip; het bleek een oudere vrouw te zijn die na een wekelijkse bridgeavond wat kaartgenoten thuisbracht (te veel gedronken ?) ....
Aangifte gedaan, de dader aangemeld bij de politie, die me later vertelde dat er niet meer dan geldboete was uitgedeeld.
In wat voor wereld leven we .... ?
12 jaar geleden werd ik na een aanrijding voor dood achtergelaten tijdens een steenkoude winteravond. Twee weken later wist ik de dader te achterhalen door op hetzelfde tijdstip in mijn auto een witachtige bestelauto te volgen op dezelfde weg op nagenoeg hetzelfde tijdstip; het bleek een oudere vrouw te zijn die na een wekelijkse bridgeavond wat kaartgenoten thuisbracht (te veel gedronken ?) ....
Aangifte gedaan, de dader aangemeld bij de politie, die me later vertelde dat er niet meer dan geldboete was uitgedeeld.
In wat voor wereld leven we .... ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
De vraag was retorisch. In deze wereld is de mens in een wielerkloffie vogelvrij verklaard : op 't fietspad wordt ie niet gepruimd door bejaarden die elektro gaan, door scholieren die op hun 3 inch schermpje met oordoppen koekeloeren, door echtparen die coûte que coûte naast elkaar moeten blijven rijden, en op de weg is ie overgeleverd aan frustrado's, tattoo's, criminé's, zuipschuiten, BBQ-wienies, Ego's, Paashazen, en alle overige idioten die ik vergeten ben ....
Dit soort situaties tref ik ook regelmatig als ik iemand mij op een smal weggetje met hoge snelheid tegemoet rijd of een groot voertuig dan stop ik omwille lijfsbehoud maar even aan de kant. Niet dat iedereen dat moet doen. Ieder zijn eigen keuze maar mijn leven is het wel waard denk ik dan maar
Je ziet wel langzamerhand vaker dat enkelen inderdaad geen centimeter aan de kant gaan als ze je tegenmoet komen rijden. Als oud vrachtwagenchauffeur... merk ik ook op....dat je tegenwoordig erg veel bestuurders hebt, die niet goed kunnen inschaten hoe breed hun eigen auto is en daarom overdreven naar links (ze zijn bang om rechts in de berm te komen) blijven rijden. En iedereen heeft tegenwoordig een rijbewijs.Dat geeft ook, dat er heel veel slechte(totaal geen inzicht) chauffeurs tussen zitten en die al moeite hebben om alleen al te Kunnen rijden(auto besturen en schakelen e.d)...... laat staan ook kunnen inschatten of ze genoeg ruimte overlaten voor de andere verkeerdeelnemers en er zijn ook veel die in allerlei gemoedstoestanden zijn >zoals opgefokt/drugs/drank/bergen stress/aggresieve klanten met stoornissen e.d. , die achter het stuur zitten.
Dat had je vroeger nauwelijks.
10 miljoen mensen... met een rijbewijs zijn er nu ongeveer.Kun je nagaan.
Je moet maar denken dat je de enige bent die normaal is in het verkeer(dat zei mijn vader vroeger altijd al,tegen mij als jongen). Dat is een absolute levenswijsheid.
Maar inderdaad heel soms wordt je gewoon van de weg gedrukt. Ik rijd dan gelijk maar het gras in als ik het niet vertrouw. Doe ik ook met achteropkomend groot verkeer als traktoren en vrachtwagens en auto's met caravans e.d.
Defensief fietsen is wel nodig op die smalle landwegen en velen denken nu eenmaal niet zoals jij zelf denkt.
Dat had je vroeger nauwelijks.
10 miljoen mensen... met een rijbewijs zijn er nu ongeveer.Kun je nagaan.
Je moet maar denken dat je de enige bent die normaal is in het verkeer(dat zei mijn vader vroeger altijd al,tegen mij als jongen). Dat is een absolute levenswijsheid.
Maar inderdaad heel soms wordt je gewoon van de weg gedrukt. Ik rijd dan gelijk maar het gras in als ik het niet vertrouw. Doe ik ook met achteropkomend groot verkeer als traktoren en vrachtwagens en auto's met caravans e.d.
Defensief fietsen is wel nodig op die smalle landwegen en velen denken nu eenmaal niet zoals jij zelf denkt.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Welke weg in 't delfland gaat 't om? Ben wel benieuwd of we dezelfde bestuurder daar vaker tegen komen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Na de hele winter onverhard te hebben gereden, moet ik altijd weer even wennen aan auto's, landbouwvoertuigen en alles wat op de fietspaden begeeft. Dat doet mij soms overwegen om de zomer ook door te gravelen. Af en toe asfalt is echter ook wel eens fijn. Voordeel is wel dat ik niet zo huiverig ben om het asfalt even te verlaten om meer afstand te creëren.
Los daarvan kan ik mij goed voorstellen dat je flink geschrokken bent.
Los daarvan kan ik mij goed voorstellen dat je flink geschrokken bent.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Ik zou misschien wel overwegen om aangifte te doen. Als die idioot vaker dat soort acties uithaalt op een vaste route zou er iets mee gedaan kunnen worden. Als je het niet meld weet je zeker dat er niets gedaan wordt.
Als ik jou was zou ik subiet stoppen met fietsen.Klein_Verzet schreef: ↑21 apr 2019 11:28De vraag was retorisch. In deze wereld is de mens in een wielerkloffie vogelvrij verklaard : op 't fietspad wordt ie niet gepruimd door bejaarden die elektro gaan, door scholieren die op hun 3 inch schermpje met oordoppen koekeloeren, door echtparen die coûte que coûte naast elkaar moeten blijven rijden, en op de weg is ie overgeleverd aan frustrado's, tattoo's, criminé's, zuipschuiten, BBQ-wienies, Ego's, Paashazen, en alle overige idioten die ik vergeten ben ....