Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Plaatsing van het zadel

luckyloser
Forum-lid

luckyloser 10 mar 2010 13:17

Toen ik gisteren mijn trainingsrondje maakte merkte ik dat ik redelijk ver naar voren op mijn zadel zat (op het dunne gedeelte) daardoor blijft een aantal centimeters aan de achterkant van het zadel ongebruikt.

Ik probeerde mij meer op het achterste gedeelte te centreren, ervan uitgaande dat dit een betere techniek is, maar kwam er toch steeds achter dat ik onbewust weer op het voorste deel van het zadel beland.

Nu zijn mijn vragen:
- wat is de beste plaatsing op het zadel?
- is er een duimregel of zoiets dergelijks hoe ver het zadel vanaf het stuur geplaatst moet zijn? met een bepaalde hoek?

cotborg
Forum-lid

cotborg 10 mar 2010 20:38

Ik heb hetzelfde probleem. de oorzaak is niet zo makkelijk aan te wijzen. Het heeft te maken met je hele houding. Lengte van de stuurpen, afstand stuurpen/zadel, zelfs de lengte van je cranks kunnen van invloed zijn.
In eerste instantie zou je geneigd zijn om je zadel wat naar voren te schuiven (richting stuurpen) maar dit hielp i.i.g. voor mijzelf niet.
Ik zou je adviseren om in eerste instantie je fiets af te stellen volgens de basisregels. Hier zijn verschillende manieren voor. Afhankelijk van wat voor soort fiets moet je framemaat bv tussen de 0,5 en 0,7x je binnenbeenlengte zijn.

Er zal ongetwijfeld op dit forum over geschreven zijn. anders zijn er boeken/intetnet sites in overvloed die dit beschrijven.

(later toegevoegd: hier vind je ook een en ander http://www.fiets.nl/faq.asp?catid=1)

Als dit niet helpt zou ik naar een "echte" fietsenmaker gaan. Zo eentje die zelf fietsen in elkaar last.

"SNEL" in utrecht is er bv zo eentje. En daar kunnen ze je perfect opmeten en een gedegen advies geven.

succes!

emx5
Forum-lid

emx5 11 mar 2010 13:53

Voor framehoogte (center-center) wordt algemeen aangenomen: binnenbeenlengte x 0.65, voor de zadelhoogte (as van het crankstel-bovenkant zadel): binnenbeenlengte x 0.885
Aan de eerste waarde zal je niets meer kunnen veranderen aangezien het over een bestaande fiets gaat. De tweede norm zou ik eens nazien.
Verder zou ik nazien of het zadel horinzontaal staat.
Of het zadel in horizontale richting al dan niet verplaatst dient te worden kan je volgende regel toepassen: wanneer je op je fiets zit bij een horizontale stand van een crank en vastgeklikte voet een touwtje met een gewicht aan (schietlood) juist achter de knieschijf houden, dit touw moet in principe door de as van het pedaal gaan.
Dit zijn algemene regels waar je kan mee starten, later kan je nog altijd aanpassingen doen. Indien de settings van jou fiets veel afwijken van bovenstaande zou ik dit aanpassen, slecht 1 of 2 mm per keer, dit i.v.m. kwetsuren.
Natuurlijk speelt ook de lengte van je stuurpen een rol, misschien is deze te lang en heb je daardoor de neiging om naar voor op je zadel te schuiven.
Veel succes.

luckyloser
Forum-lid

luckyloser 12 mar 2010 09:04

Oke bedankt voor jullie tips, ik ga het van het weekend eens uitproberen!

Plaats reactie