BRM 400 Amsterdam - Het Gewest Holland 20-4-2019 (Pasen)
Tsja, ik ken grotendeels de buurt en was dus niet op voorhand positief gestemd over de route. Een vooroordeel dus maar wel uitgekomen in mijn beleving. In de velomobiel leek het wel of alle klinkers en drempels van het gewest waren uitgezocht, Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben. Durgerdam, Monnickendam, Volendam, Hoorn en Enkhuizen, niet om vrolijk van te worden toch? Door de duinen bij Den Helder in het Donder kon me ook niet bekoren. Vanaf Bergen slecht wegdek tot de pont en het kopje? Het is wel 15 jaar geleden maar dat het wegdek zo slecht was? En dan vanaf Katwijk naar de Pannenkoek, ik vond het een drama route. Daarna in de vroeg zondagmorgen lekker overal door rood kunnen rijden op de kruisingen met de grote wegen. Het gewest Holland is te vol voor een mooie nachtrit, misschien is de wereld wel te vol.
Ik heb het echt totaal niet zo ervaren. Leuke,kleine mooie en rustige weggetjes. Duinen was toch ook allemaal prima wegen?Theo222 schreef: ↑22 apr 2019 18:57 Tsja, ik ken grotendeels de buurt en was dus niet op voorhand positief gestemd over de route. Een vooroordeel dus maar wel uitgekomen in mijn beleving. In de velomobiel leek het wel of alle klinkers en drempels van het gewest waren uitgezocht, Ben benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben. Durgerdam, Monnickendam, Volendam, Hoorn en Enkhuizen, niet om vrolijk van te worden toch? Door de duinen bij Den Helder in het Donder kon me ook niet bekoren. Vanaf Bergen slecht wegdek tot de pont en het kopje? Het is wel 15 jaar geleden maar dat het wegdek zo slecht was? En dan vanaf Katwijk naar de Pannenkoek, ik vond het een drama route. Daarna in de vroeg zondagmorgen lekker overal door rood kunnen rijden op de kruisingen met de grote wegen. Het gewest Holland is te vol voor een mooie nachtrit, misschien is de wereld wel te vol.
Paar keer klinkerwegen,maar vond dat vrij kort en niet hinderlijk.
Met de Ardennen als referentie vondt ik de wegen heel goed. Met 32mm banden ging het prima, ik had amper het gevoel dat de wegen slecht waren. Behalve toen me een racefietster met een slakkegang tegenkwam op het Kopje, zij reed bergaf, ik bergop. De snelheid verschilde geloof ik niet zoveel
De ervaringen met de route zullen heel erg van je snelheid afhangen. met een eindtijd van zo'n 24u30 kwam ik precies goed aan op de stempelposten om nog te kunnen stempelen en eten te kunnen krijgen. OK, niet altijd luxe. 2x Mc Donalds op een 400 is zo'n beetje de max voor me. Maar de uitsmijter bij het pont en de pannekoek in 's Gravezande waren ok. Enkhuizen zelfs prima.
De ervaringen met de route zullen heel erg van je snelheid afhangen. met een eindtijd van zo'n 24u30 kwam ik precies goed aan op de stempelposten om nog te kunnen stempelen en eten te kunnen krijgen. OK, niet altijd luxe. 2x Mc Donalds op een 400 is zo'n beetje de max voor me. Maar de uitsmijter bij het pont en de pannekoek in 's Gravezande waren ok. Enkhuizen zelfs prima.
Noord-Holland is voor mij ook bekend en ik had de route -uiteraard- ook hier en daar ietsje anders gelegd (die gekke omweg bij Castricum?). Maar op de fiets vond ik het wegdek ook meer dan prima hoor (op een stalen fiets met 35mm banden dan he). De route in grote lijnen overigens ook. Het stuk van Amsterdam naar Hoorn is natuurlijk fantastisch zo in de schemering en ik vond het stuk door de duinen tussen Den Helder en Callantsoog dan juist fantastisch om een keertje in het donker te doen.
Voor mij was het mijn BRM-debuut. Voor zaterdag was mijn langste rit 235 km. Het ging verbazingwekkend goed en hard in de nacht, Pas vanaf het Kopje kreeg ik het wat lastiger en begon ik uit te kijken naar een pannenkoek in 's Gravenzande. Na drie uur watertanden viel het een beetje tegen dat de zaak nog gesloten bleek. Dan nog maar een reepje. Vanaf Zoetermeer heb ik echt op mijn tandvlees gereden maar dankzij een groep sterke mannen toch de finish gehaald. De heenreis vanuit Alkmaar heb ik ook gefietst, op de terugweg toch maar in de trein gaan zitten.
Al met al een hele intense en bijzondere ervaring zo. Voor een 600 pas ik nog eventjes maar dit smaakt zeker naar meer!
Voor mij was het mijn BRM-debuut. Voor zaterdag was mijn langste rit 235 km. Het ging verbazingwekkend goed en hard in de nacht, Pas vanaf het Kopje kreeg ik het wat lastiger en begon ik uit te kijken naar een pannenkoek in 's Gravenzande. Na drie uur watertanden viel het een beetje tegen dat de zaak nog gesloten bleek. Dan nog maar een reepje. Vanaf Zoetermeer heb ik echt op mijn tandvlees gereden maar dankzij een groep sterke mannen toch de finish gehaald. De heenreis vanuit Alkmaar heb ik ook gefietst, op de terugweg toch maar in de trein gaan zitten.
Al met al een hele intense en bijzondere ervaring zo. Voor een 600 pas ik nog eventjes maar dit smaakt zeker naar meer!
Mooie foto's Ivo.
Dat is dan wel weer het voordeel van jouw tempo Ivo, dat je wat meer opties onderweg hebt om iets anders te drinken dan water en eten wat je mee hebt.
Goed bij Den Helder hadden we nog kunnen stoppen bij de McDonalds (niet gedaan) maar daarna hadden we pas eerste mogelijkheid bij McDonalds Zoetermeer. (kwamen we net na openingstijd)
Dat was wel weer jammer van deze route, dat het allemaal vrije controles waren en geen 24u tankstations oid zoals ritten vanuit Boekelo bijvoorbeeld.
Maar dat is denk meer iets dat Nederland niet veel open heeft in de nacht.
Kwa route had ik hem eerste deel nog niet ingeladen, omdat ik dacht dat ik de route wel kon dromen zegmaar.
Tot ik na Hoorn opeens mensen achter mij hoor roepen 'volgens mij rijden we verkeerd'
Geen idee waarom route niet gewoon langs het water liep, was volgens mij maar paar km meer ?
Dus iets verder maar de dijk af en terug naar de route.
Huisduinen was lekker slalom, kan mij voorstellen dat dat stuk met Velomobiel niet echt heel prettig is.
Paar plekken was ook even spannend toen er zand op fietspad lag, waar je dan met 40 per uur doorheen glijd want remmen is op zo'n moment niet slim.
Rond Castricum was toch prima ? Door duinen mag in de nacht niet dus je zal ergens door bebouwing moeten fietsen.
Rond en na Scheveningen had ik wel even het idee dat we rondjes aan het fietsen waren, steeds weer afslagen ed.
En ook erg veel verkeersdrempels.
Stuk tussen 's Gravenzande en Zoetermeer ben ik niet echt bekend, maar ook daar weer veel afslagen en door bebouwing, vraag me af of dat niet handiger kan ?
Dat is dan wel weer het voordeel van jouw tempo Ivo, dat je wat meer opties onderweg hebt om iets anders te drinken dan water en eten wat je mee hebt.
Goed bij Den Helder hadden we nog kunnen stoppen bij de McDonalds (niet gedaan) maar daarna hadden we pas eerste mogelijkheid bij McDonalds Zoetermeer. (kwamen we net na openingstijd)
Dat was wel weer jammer van deze route, dat het allemaal vrije controles waren en geen 24u tankstations oid zoals ritten vanuit Boekelo bijvoorbeeld.
Maar dat is denk meer iets dat Nederland niet veel open heeft in de nacht.
Kwa route had ik hem eerste deel nog niet ingeladen, omdat ik dacht dat ik de route wel kon dromen zegmaar.
Tot ik na Hoorn opeens mensen achter mij hoor roepen 'volgens mij rijden we verkeerd'
Geen idee waarom route niet gewoon langs het water liep, was volgens mij maar paar km meer ?
Dus iets verder maar de dijk af en terug naar de route.
Huisduinen was lekker slalom, kan mij voorstellen dat dat stuk met Velomobiel niet echt heel prettig is.
Paar plekken was ook even spannend toen er zand op fietspad lag, waar je dan met 40 per uur doorheen glijd want remmen is op zo'n moment niet slim.
Rond Castricum was toch prima ? Door duinen mag in de nacht niet dus je zal ergens door bebouwing moeten fietsen.
Rond en na Scheveningen had ik wel even het idee dat we rondjes aan het fietsen waren, steeds weer afslagen ed.
En ook erg veel verkeersdrempels.
Stuk tussen 's Gravenzande en Zoetermeer ben ik niet echt bekend, maar ook daar weer veel afslagen en door bebouwing, vraag me af of dat niet handiger kan ?
Het stuk van Scheveningen tot Zoetermeer is bedacht door een lokale organisator daar. Ik vond dat ook het minste stuk van de route, toen ik hem voorreed. Hopelijk kan dat volgend jaar anders.DDX schreef: ↑22 apr 2019 22:35 ...
Rond en na Scheveningen had ik wel even het idee dat we rondjes aan het fietsen waren, steeds weer afslagen ed.
En ook erg veel verkeersdrempels.
Stuk tussen 's Gravenzande en Zoetermeer ben ik niet echt bekend, maar ook daar weer veel afslagen en door bebouwing, vraag me af of dat niet handiger kan ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 500
- Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
- Locatie: Groningen
Er is vast nog wel wat te verbeteren aan deze route (wat mij betreft: meer door de duinen en minder woonwijken), maar ik vond 'm wel fijn en je moet natuurlijk ook bedenken dat deze route even snel uit de grond is gestampt toen rijkswaterstaat ineens doodleuk aankwam met "oh ja, de afsluitdijk gaat ook dicht voor fietsen".
Prima wegdek als je op soepele 42mm banden rijdt
Ik heb me duidelijk minder ingespannen dan tijdens het laatste 300km brevet uit Boekelo (die met windkracht 8 op de Oostvaardersdijk). TSS kwam een kwart lager uit met dus een derde meer afstand. Laatste 25km langs het A'dam-Rijnkanaal met wind tegen viel me (mentaal) zwaar
En Lars: je hebt niks gemist in 's Gravenzande, mijn pannenkoek was nauwelijks gaar en het beetje kaas dat er op zat was ook weinig smaakvol.
Prima wegdek als je op soepele 42mm banden rijdt
Ik heb me duidelijk minder ingespannen dan tijdens het laatste 300km brevet uit Boekelo (die met windkracht 8 op de Oostvaardersdijk). TSS kwam een kwart lager uit met dus een derde meer afstand. Laatste 25km langs het A'dam-Rijnkanaal met wind tegen viel me (mentaal) zwaar
En Lars: je hebt niks gemist in 's Gravenzande, mijn pannenkoek was nauwelijks gaar en het beetje kaas dat er op zat was ook weinig smaakvol.