Nieuwe cassette, ketting met ca 500km
Twee weken ofzo geleden heb ik een nieuwe ketting op mijn fiets gezet. Hij trapte door bij twee versnellingen en nu heb ik er maar een nieuwe cassette opgezet. Er zit nu een soort van ratel in. Niet zo n ratel van verkeerd afstellen? Moet ik nu een nieuwe ketting of slijt het wel in?
Als ik het goed begrijp heeft TS nu een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Een ratel zou niet moeten kloppen. Doet de ratel het op alle kransjes? Zo nee dan kan het aan het afstellen liggen. Zo ja dan zou ik even controleren of de ketting goed door de achterderailleur loopt. Niet ongebruikelijke beginnersfout is dat hij daar over een lipje (geen idee hoe dit heet) op de kooi loopt in plaats van er onderdoor.
o'7o
-
- Forum-lid
Douglas schreef: ↑26 apr 2019 05:35 Als ik het goed begrijp heeft TS nu een nieuwe cassette en een nieuwe ketting. Een ratel zou niet moeten kloppen. Doet de ratel het op alle kransjes? Zo nee dan kan het aan het afstellen liggen. Zo ja dan zou ik even controleren of de ketting goed door de achterderailleur loopt. Niet ongebruikelijke beginnersfout is dat hij daar over een lipje (geen idee hoe dit heet) op de kooi loopt in plaats van er onderdoor.
Meteen waar ik aan dacht. Zelf ook gehad. Tussen de twee derr wieltjes zit een palletje daar zit het euvel waarschijnlijk.
Als je nieuwe ketting overslaat op een oude cassette en je blijft hier mee doorrijden dan gaat dat overslaan na een tijdje wel wegzijn maar dan is ook meteen je nieuwe ketting net zo versleten als de oude ketting die je er hebt afgehaald.
Vervolgens ga je deze nieuwe ketting die je al half aan flarden hebt gereden, gebruiken op een nieuwe cassette?
Maar soit, hopelijk voor de TS is het dat palletje dat het probleem geeft. Ik heb die fout ook al gemaakt, maar gelukkig telkens reeds gemerkt tijdens de montage.
Vervolgens ga je deze nieuwe ketting die je al half aan flarden hebt gereden, gebruiken op een nieuwe cassette?
Maar soit, hopelijk voor de TS is het dat palletje dat het probleem geeft. Ik heb die fout ook al gemaakt, maar gelukkig telkens reeds gemerkt tijdens de montage.
TS is topic starter
En hoezo bij iedere omwenteling? Als je je ketting om dat palletje gelegd hebt dan loopt hij er constant tegen te schuren, niet na een omwenteling..
Lijkt mij een gevalletje verkeerde zuinigheid. Bij een nieuwe cassette monteer je normaliter altijd een nieuwe ketting. In dit geval heeft de oude versleten cassette de nieuwe ketting al 'aan flarden gereden'. Die ketting is dus beschadigd en dient vervangen te worden...
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Je zegt zelf dat je met die nieuwe ketting 1000km hebt gereden op een cassette met kransjes die overslaan. Vandaar dat je mogelijks je nieuwe ketting reeds hebt beschadigd. Dan besluit je toch maar een nieuwe cassette te nemen met die reeds beschadigde nieuwe ketting. Dus ga je je nieuwe cassette nu ook beschadigen.
Ik zou nu ook een nieuwe ketting nemen. Wat ik doe is oude halfversleten cassettes/kettingen bijhouden voor de winter dan moet ik het niet zo nou nemen met onderhoud.
Als je de ketting verkeerd door de derailleurkooi routeert dan gaat inderdaad iedere schakel tegen dat palletje wrijven met een ratelend geluid als gevolg.
Ik zou nu ook een nieuwe ketting nemen. Wat ik doe is oude halfversleten cassettes/kettingen bijhouden voor de winter dan moet ik het niet zo nou nemen met onderhoud.
Als je de ketting verkeerd door de derailleurkooi routeert dan gaat inderdaad iedere schakel tegen dat palletje wrijven met een ratelend geluid als gevolg.
Bullshit, een halfversleten cassette laat een ketting niet sneller slijten. laat staan aan flarden rijden.bluebird schreef: ↑26 apr 2019 12:44 Lijkt mij een gevalletje verkeerde zuinigheid. Bij een nieuwe cassette monteer je normaliter altijd een nieuwe ketting. In dit geval heeft de oude versleten cassette de nieuwe ketting al 'aan flarden gereden'. Die ketting is dus beschadigd en dient vervangen te worden...
Er is geen onderbouwing voor dergelijke mededelingen.
Omgekeerd wel en dat is ook goed te onderbouwen, de versleten ketting kruipt naar buiten omdat hij op een grotere steekcirkel wil gaan lopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig