Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 02 mei 2019 16:02

Opvallend is dat Ellen van Lange gisteren aangaf achter de uitspraak van het CAS te staan. Saillant vind ik daarbij dat Van Lange in 1992 al net zo snel de 800m liep als Semeya in 2017.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 02 mei 2019 16:38

+1 voor enzzo. Ik stoor mij ook al langer over o.a. het 'waanzinnig' taalgebruik.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 mei 2019 16:47

Zelfs al heb je een natuurlijke hematocriet van 50+ mag je toch ook niet aan wedstrijden deelnemen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jorisb
Forum-lid

jorisb 02 mei 2019 16:54

Nu is Ellen van Langen niet helemaal objectief als atletenmanager, dat is in ieder geval wat Nelli Cooman suggereerd, omdat ze voor atlethes heeft die tegen Semenya lopen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 02 mei 2019 17:32

Je kunt het nooit goed doen hierbij.
Omdat vrouwen fysiek niet kunnen opboxen tegen mannen hebben ze hun eigen klasse. Maar als er dan mensen zijn die een soort van beiden zijn, leidt dit tot een zeer complexe discussie: wanneer ben je vrouw voor de vrouwencategorie?

Wat er nu gebeurt riekt naar oneerlijke concurrentie omdat het verschil tussen mannen en vrouwen kennelijk ook in belangrijke mate afhangt van testosteron en de spierontwikkeling die daaruit komt.
Dat is imho iets totaal anders dan bij Usain Bolt en Pieter vd Hoogenband die een natuurlijk voordeel hebben die niets te maken heeft met de klasse waarin ze uit kunnen komen.

codex
Forum-lid

codex 02 mei 2019 17:55

Zij(Semeya) heeft er niet voor gekozen om zo te worden geboren.

Hier in Friesland is iedereen, door een paar dokumentaires op de friese tv, zeer goed op de hoogte van het leven van Foekje Dillema.
Exact met dezelfde genetische afwijking geboren.

Haar leven is verwoest door de man (bestuurder aletiek bond)van Fannie Blankers- Koen met zijn nare insuinaties.(ze was geen vrouw!).Foekje is daarna van schaamte en teleurstelling een zeer terug getrokken leven gaan lijden in een dorpje hier.

Kortom... laat dat meisje Semeya haar atletiek uitoefenen en een voorbeeld zijn voor alle zo geboren meiden in de hele wereld en bespaar haar net zoń droevig teruggetrokken leven als Foekje.

Anno 2019 is het niet meer zo "gemakkelijk"om100% om iemand man of vrouw te noemen. Je zit met veel transgenders en kinderen die gedurende hun jonge leven van geslacht veranderen.Moeten we die dan allemaal gaan weigeren mee te doen. De natuur laat nu eenmaal kinderen worden geboren die niet 100% perfect zijn.

Trouwens de echte testosteron loopsters kwam uit het voormalig Oost Blok.(jaren 70/80 en 90 tig)
Die zaten zo vol met ingebracht testosteron dat sommige atletes noodgedwongen (na hun carrierre) een geslachtsveranderende opraties moesten ondergaan.(vrouw>Man).

Waar praten we over.

Leren we nu nooit iets.

sge
Forum-lid

sge 02 mei 2019 19:46

zolang een ieder helemaal eerlijk zou zijn zou ik het voor een deel met je eens zijn, maar helaas leven wij niet in een roze wereld. De mensheid is helaas zo dat zodra er ergens geld te halen valt , leugens en bedrog nogal snel naar voren komen. Hierdoor is het hebben van een genetische afwijking of spelen dat je dit hebt niet te scheiden,dus helaas ook voor deze groep zal ooit een appart hokje komen.
codex schreef: 02 mei 2019 17:55 Zij(Semeya) heeft er niet voor gekozen om zo te worden geboren.

Hier in Friesland is iedereen, door een paar dokumentaires op de friese tv, zeer goed op de hoogte van het leven van Foekje Dillema.
Exact met dezelfde genetische afwijking geboren.

Haar leven is verwoest door de man (bestuurder aletiek bond)van Fannie Blankers- Koen met zijn nare insuinaties.(ze was geen vrouw!).Foekje is daarna van schaamte en teleurstelling een zeer terug getrokken leven gaan lijden in een dorpje hier.

Kortom... laat dat meisje Semeya haar atletiek uitoefenen en een voorbeeld zijn voor alle zo geboren meiden in de hele wereld en bespaar haar net zoń droevig teruggetrokken leven als Foekje.

Anno 2019 is het niet meer zo "gemakkelijk"om100% om iemand man of vrouw te noemen. Je zit met veel transgenders en kinderen die gedurende hun jonge leven van geslacht veranderen.Moeten we die dan allemaal gaan weigeren mee te doen. De natuur laat nu eenmaal kinderen worden geboren die niet 100% perfect zijn.

Trouwens de echte testosteron loopsters kwam uit het voormalig Oost Blok.(jaren 70/80 en 90 tig)
Die zaten zo vol met ingebracht testosteron dat sommige atletes noodgedwongen (na hun carrierre) een geslachtsveranderende opraties moesten ondergaan.(vrouw>Man).

Waar praten we over.

Leren we nu nooit iets.

Ernsto Rudolfo
Forum-lid

Ernsto Rudolfo 02 mei 2019 20:02

Het enige "positieve" uit die Semenya zaak is miz. dat een ieder nog eens duidelijk wordt welk een effectief dopingmiddel anabole steroiden(synthetische varianten van natuurlijk testosteron) zijn.
Daarom wordt het ook op grote schaal toegepast, oa, in het wielrennen. Door de steeds slimmere toedieningsmethodes is detectie vrijwel onmogelijk. Frustratie CAS?

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 02 mei 2019 20:20

Door de steeds slimmere toedieningsmethodes is detectie vrijwel onmogelijk
Heb je daar iets meer info over? Ik was altijd in de veronderstelling dat deze middelen juist heel lang detecteerbaar blijven. Dus het geval Betsema van onlangs is dan misschien helemaal niet zo vreemd?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Karl66
Forum-lid

Karl66 02 mei 2019 20:53

Enzzo schreef: 02 mei 2019 15:35
Carl, veel respect voor uw visie maar waarom weer die "rare opmerking"? Die bijkomende bemerkingen doen niks ter zake en zijn echt niet nodig.
Even een zijstapje off topic; (niet persoonlijk naar Karl66) Bovenstaand voorbeeld is inderdaad wel iets wat vaak gebeurt op dit forum en door veel verschillende leden, termen als "wat een onzin", "waar haal je dat nu weer vandaan", "rot toch op" en andere formuleringen die doen vermoeden dat je iemand heel erg in de verdediging hebt gedwongen terwijl het meestal gewoon een algemene discussie betreft.
Het is wat hard, direct, persoonlijk, intimiderend, om niet te zeggen onbeleefd om zo te reageren op berichten die een algemeen karakter hebben.

Misschien is dit een heel erg Nederlandse manier van reageren? Ik zie het in elk geval niet op andere Nederlandstalige forums waar ik actief ben. Of misschien is het gewoon iets van deze tijd maar ik kan er in elk geval slecht aan wennen.
En jij vindt het niet beledigend en onrespectvol om bij iemand als Caster Semenya af te vragen of ze wel echt een vrouw is. Iemand als Foekje Dillema is op een schandalige manier door de KNAU behandeld. Als je het nou over hard, direct, persoonlijk, intimiderend om niet te zeggen keihard onbeleefd hebt, dan is het wel door over iemand die het waarschijnlijk al moeilijk genoeg heeft als het om haar vrouwelijkheid gaat, te vragen of ze eigenlijk wel een vrouw is.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 02 mei 2019 22:30

inderdaad Karl, soms is het verhaal, zoals hier eerder al een paar post over geplaatst zijn, niet zo zwart-wit dan jij en ik ook wel zouden willen. Als zij denkt en voelt dat zij een vrouw is, goed voor haar, maar zij heeft mannelijke kenmerken die haar meer dan wschlk (om niet te zeggen) fysieke eigenschappen geven die je enkel bij mannen aantreft.
Wanneer is voor jou een vrouw een vrouw en een man een man?
Dat zij die heisa niet leuk vindt begrijp ik wel maar als dat een criterium moet of mag zijn om wetten en reglementen te maken?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Karl66
Forum-lid

Karl66 02 mei 2019 23:34

Nee, want de discussie gaat niet over de vraag of ze een vrouw is. De vraag is of ze vanwege haar testosterongehalte bij de vrouwen mee mag doen. Dat jij toch de vraag stelt of ze wel een vrouw is, dat is onnodig grof, kwetsend en beledigend. Ze is een vrouw en daar gaat deze discussie dan ook niet over.

De mondiale vereniging van artsen is ook mordicus tegen deze regel van de IAAF: https://www.nu.nl/sport-overig/5872956/ ... egels.html
De reden, het gaat in tegen een aantal belangrijke ethische waarden.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie