Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat je kan doen is cassette en drie of vier kettingen kopen,
Deze elke 1000km wisselen bij de racer of meten. Deed ik vroeger bij de MTB, zo heb ik 15K op een hele set gehaald op de MTB, Daar wisselde ik elke 500km
je kan alles na de 1.0 makkelijk doorrijden, dat minder schakelen ed valt echt wel mee. Alleen moet je daarna in die set niets meer vernieuwen dat heeft geen zin en geeft dan vaak problemen. zo haal je op een setje op je racer zomaar de 20K of meer.
Deze elke 1000km wisselen bij de racer of meten. Deed ik vroeger bij de MTB, zo heb ik 15K op een hele set gehaald op de MTB, Daar wisselde ik elke 500km
je kan alles na de 1.0 makkelijk doorrijden, dat minder schakelen ed valt echt wel mee. Alleen moet je daarna in die set niets meer vernieuwen dat heeft geen zin en geeft dan vaak problemen. zo haal je op een setje op je racer zomaar de 20K of meer.
Vroeger, veel vroeger, reed ik tot mijn ketting brak.Smeren gebeurde raar of zelden.
Later werd de ketting vervangen toen ze begon door te trappen.(+*na twee seizoenen.)
Nu meet ik ze op(door al die berichten die je er hier over leest) maar draai dan toch nog wel een tijdje door..Banden conti's werd twee seizoenen mee gereden (ongv.13000k en nog wat verder in het derde seizoen, maar aangezien ze dan begonnen met uitrafelen ze in seizoen 3 toch maar vervangen. Ik besef dat mijn manier niet door iedereen zal goedgekeurd worden.
Het loopvlak kon nog veel meer K kunnen bollen. Oh ja, ooit een kransje van 19 moeten vernieuwen.
Later werd de ketting vervangen toen ze begon door te trappen.(+*na twee seizoenen.)
Nu meet ik ze op(door al die berichten die je er hier over leest) maar draai dan toch nog wel een tijdje door..Banden conti's werd twee seizoenen mee gereden (ongv.13000k en nog wat verder in het derde seizoen, maar aangezien ze dan begonnen met uitrafelen ze in seizoen 3 toch maar vervangen. Ik besef dat mijn manier niet door iedereen zal goedgekeurd worden.
Het loopvlak kon nog veel meer K kunnen bollen. Oh ja, ooit een kransje van 19 moeten vernieuwen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Probeer eens een kmc ketting altijd shimano gebruikt maar kmc gaat veel langer mee.
Na elke rit ga ik met oude badhandoek over ketting en smeer dan met olie van nevoil .
Van wax ben ik afgestapt voor rit weer goed afpoetsen .
Rij tienduizend kilometer per jaar door weer en wind kom met 3 kettingen en een blok seizoen door
Na elke rit ga ik met oude badhandoek over ketting en smeer dan met olie van nevoil .
Van wax ben ik afgestapt voor rit weer goed afpoetsen .
Rij tienduizend kilometer per jaar door weer en wind kom met 3 kettingen en een blok seizoen door
ridley orion schreef: ↑13 feb 2018 07:29 Probeer eens een kmc ketting altijd shimano gebruikt maar kmc gaat veel langer mee.
Na elke rit ga ik met oude badhandoek over ketting en smeer dan met olie van nevoil .
Van wax ben ik afgestapt voor rit weer goed afpoetsen .
Rij tienduizend kilometer per jaar door weer en wind kom met 3 kettingen en een blok seizoen door
+1
Heel goed
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
KMC kettingen slijten net zo hard.
Dat ze langer mee kijken te gaan komt doordat de toleranties bij KMC nagenoeg 0 zijn. een nieuwe shimano of sram ketting staat al op 0.25, waar de meeste KMC kettingen op 0,0 beginnen.
Rijd je vervolgens die ketting ook tot na 0,75 op heb je met het monteren van een nieuwe sneller kans op overslaan. Op de racer gaat het nog wel, maar nieuwe KMC kettingen zijn extreem gevoelig voor chainsuck. Daarnaast rijd je de relatief zachte Sram bladen er sneller mee aan gort.
Een KMC kan inderdaad langer meegaan als je hem tot 1.0 oprijd echter is de slijtage gelijk of sneller dan shimano.
Dat ze langer mee kijken te gaan komt doordat de toleranties bij KMC nagenoeg 0 zijn. een nieuwe shimano of sram ketting staat al op 0.25, waar de meeste KMC kettingen op 0,0 beginnen.
Rijd je vervolgens die ketting ook tot na 0,75 op heb je met het monteren van een nieuwe sneller kans op overslaan. Op de racer gaat het nog wel, maar nieuwe KMC kettingen zijn extreem gevoelig voor chainsuck. Daarnaast rijd je de relatief zachte Sram bladen er sneller mee aan gort.
Een KMC kan inderdaad langer meegaan als je hem tot 1.0 oprijd echter is de slijtage gelijk of sneller dan shimano.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Even een oud topic weer een beetje onder het stof vandaan halen.
Ik heb inmiddels zo rond de 3500a4000km gefietst op mijn cassette. Inmiddels ben ik toe aan een nieuwe ketting, maar de fm geeft aan dat ik dan gelijk de hele cassette moet vervangen ivm inslijten ketting. Maar volgens mij is de cassette nog prima en zou alleen een nieuwe ketting moeten volstaan? Ik lees hier op het forum in elk geval vaak dat een cassette 2a3 kettingen kan overleven..
De cassette Hij schakelt in elk geval nog supersoepel en trapt niet door.
Wat is jullie mening over de slijtage aan de cassette? En kan hier zo nog een andere ketting op?
Groet,
Chris
Ik heb inmiddels zo rond de 3500a4000km gefietst op mijn cassette. Inmiddels ben ik toe aan een nieuwe ketting, maar de fm geeft aan dat ik dan gelijk de hele cassette moet vervangen ivm inslijten ketting. Maar volgens mij is de cassette nog prima en zou alleen een nieuwe ketting moeten volstaan? Ik lees hier op het forum in elk geval vaak dat een cassette 2a3 kettingen kan overleven..
De cassette Hij schakelt in elk geval nog supersoepel en trapt niet door.
Wat is jullie mening over de slijtage aan de cassette? En kan hier zo nog een andere ketting op?
Groet,
Chris
1. Dat soort slijtage is niet van een fotootje te zien, al ziet die er niet slecht uit.
2. om de cassette langer te laten leven wissel je om de 1000 km van ketting (twee of drie), niet na 4000 km.
2. om de cassette langer te laten leven wissel je om de 1000 km van ketting (twee of drie), niet na 4000 km.
Wat klimmer zegt klopt.
Elke ongeveer 1000 km een andere ketting erop, weer lekker schoonmaken en de twee of drie kettingen gaan veel langer mee en de cassette zeker.
In jou geval zou ik een nieuwe ketting proberen en zien hoe het gaat.
Als het niet goed loopt kun je de cassette altijd nog doen.
Je moet natuurlijk niet te lang wachten.
Elke ongeveer 1000 km een andere ketting erop, weer lekker schoonmaken en de twee of drie kettingen gaan veel langer mee en de cassette zeker.
In jou geval zou ik een nieuwe ketting proberen en zien hoe het gaat.
Als het niet goed loopt kun je de cassette altijd nog doen.
Je moet natuurlijk niet te lang wachten.
Met een kettingtool is dat niet nodig.
Ik vervang mijn ketting telkens wanneer er 0.75 (soms net iets minder)
In de zomer (indien geen regen zoals vorig jaar) gaat de ketting soms tot 4000 km mee, in de winter haal ik soms net 1000km (zeker als het zo nat is als afgelopen winter), de cassette slijt nauwelijks en gaat erg makkelijk meer dan 20.000km mee (2 jaar)
Ik gebruik altijd Ultegra (soms 105) kettingen en Squirt om te smeren. Ik zou echt geen zin hebben om kettingen te liggen wisselen.
Als je de ketting blijft doorrijden dan gaat je cassette er natuurlijk mee aan. Als je wacht totdat je doortrapt dan is de cassette ook aan vervanging toe. Preventief onderhoud is (bijna) altijd goedkoper dan wachten tot er iets kapot gaat.
Ik vervang mijn ketting telkens wanneer er 0.75 (soms net iets minder)
In de zomer (indien geen regen zoals vorig jaar) gaat de ketting soms tot 4000 km mee, in de winter haal ik soms net 1000km (zeker als het zo nat is als afgelopen winter), de cassette slijt nauwelijks en gaat erg makkelijk meer dan 20.000km mee (2 jaar)
Ik gebruik altijd Ultegra (soms 105) kettingen en Squirt om te smeren. Ik zou echt geen zin hebben om kettingen te liggen wisselen.
Als je de ketting blijft doorrijden dan gaat je cassette er natuurlijk mee aan. Als je wacht totdat je doortrapt dan is de cassette ook aan vervanging toe. Preventief onderhoud is (bijna) altijd goedkoper dan wachten tot er iets kapot gaat.
Dank voor de info!
Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, dus die slijtage door regen, zand en modder zal wel meevallen. Ik denk dat ik het gewoon maar ga testen met een nieuwe ketting en als dat echt niet gaat zet ik er wel een nieuwe cassette op.
En ik schaf even een kettingtool aan, kost weinig en is altijd handig .
Groet,
Chris
Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, dus die slijtage door regen, zand en modder zal wel meevallen. Ik denk dat ik het gewoon maar ga testen met een nieuwe ketting en als dat echt niet gaat zet ik er wel een nieuwe cassette op.
En ik schaf even een kettingtool aan, kost weinig en is altijd handig .
Groet,
Chris