Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 12 feb 2018 15:46

Wat je kan doen is cassette en drie of vier kettingen kopen,

Deze elke 1000km wisselen bij de racer of meten. Deed ik vroeger bij de MTB, zo heb ik 15K op een hele set gehaald op de MTB, Daar wisselde ik elke 500km

je kan alles na de 1.0 makkelijk doorrijden, dat minder schakelen ed valt echt wel mee. Alleen moet je daarna in die set niets meer vernieuwen dat heeft geen zin en geeft dan vaak problemen. zo haal je op een setje op je racer zomaar de 20K of meer.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 13 feb 2018 00:33

Vroeger, veel vroeger, reed ik tot mijn ketting brak.Smeren gebeurde raar of zelden.
Later werd de ketting vervangen toen ze begon door te trappen.(+*na twee seizoenen.)
Nu meet ik ze op(door al die berichten die je er hier over leest) maar draai dan toch nog wel een tijdje door..Banden conti's werd twee seizoenen mee gereden (ongv.13000k en nog wat verder in het derde seizoen, maar aangezien ze dan begonnen met uitrafelen ze in seizoen 3 toch maar vervangen. Ik besef dat mijn manier niet door iedereen zal goedgekeurd worden.
Het loopvlak kon nog veel meer K kunnen bollen. Oh ja, ooit een kransje van 19 moeten vernieuwen. :shock:

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 13 feb 2018 07:29

Probeer eens een kmc ketting altijd shimano gebruikt maar kmc gaat veel langer mee.
Na elke rit ga ik met oude badhandoek over ketting en smeer dan met olie van nevoil .
Van wax ben ik afgestapt voor rit weer goed afpoetsen .
Rij tienduizend kilometer per jaar door weer en wind kom met 3 kettingen en een blok seizoen door

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4390
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 13 feb 2018 07:34

ridley orion schreef: 13 feb 2018 07:29 Probeer eens een kmc ketting altijd shimano gebruikt maar kmc gaat veel langer mee.
Na elke rit ga ik met oude badhandoek over ketting en smeer dan met olie van nevoil .
Van wax ben ik afgestapt voor rit weer goed afpoetsen .
Rij tienduizend kilometer per jaar door weer en wind kom met 3 kettingen en een blok seizoen door

+1
Heel goed :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13810
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 feb 2018 08:44

KMC kettingen slijten net zo hard.
Dat ze langer mee kijken te gaan komt doordat de toleranties bij KMC nagenoeg 0 zijn. een nieuwe shimano of sram ketting staat al op 0.25, waar de meeste KMC kettingen op 0,0 beginnen.

Rijd je vervolgens die ketting ook tot na 0,75 op heb je met het monteren van een nieuwe sneller kans op overslaan. Op de racer gaat het nog wel, maar nieuwe KMC kettingen zijn extreem gevoelig voor chainsuck. Daarnaast rijd je de relatief zachte Sram bladen er sneller mee aan gort.

Een KMC kan inderdaad langer meegaan als je hem tot 1.0 oprijd echter is de slijtage gelijk of sneller dan shimano.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 17 feb 2018 19:54

mao schreef: 11 feb 2018 22:07 Ik ben benieuwd of dat het ‘doortrappen’ gaat voorkomen, hou ons (mij) maar op de hoogte.
Ik heb een nieuw kettingblad gemonteerd, en het doortrappen is over.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4989
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 feb 2018 22:48

Thanks, voor de terug koppeling.👍
Zoals eerder gemeld had ik niet verwacht... weer wat geleerd.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 03 mei 2019 23:36

Even een oud topic weer een beetje onder het stof vandaan halen.

Ik heb inmiddels zo rond de 3500a4000km gefietst op mijn cassette. Inmiddels ben ik toe aan een nieuwe ketting, maar de fm geeft aan dat ik dan gelijk de hele cassette moet vervangen ivm inslijten ketting. Maar volgens mij is de cassette nog prima en zou alleen een nieuwe ketting moeten volstaan? Ik lees hier op het forum in elk geval vaak dat een cassette 2a3 kettingen kan overleven..

De cassette
Slijtage Shimano Ultegra cassette.
Slijtage Shimano Ultegra cassette.
Hij schakelt in elk geval nog supersoepel en trapt niet door.

Wat is jullie mening over de slijtage aan de cassette? En kan hier zo nog een andere ketting op?

Groet,
Chris

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 mei 2019 00:27

1. Dat soort slijtage is niet van een fotootje te zien, al ziet die er niet slecht uit.
2. om de cassette langer te laten leven wissel je om de 1000 km van ketting (twee of drie), niet na 4000 km.

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 04 mei 2019 08:13

Wat klimmer zegt klopt.
Elke ongeveer 1000 km een andere ketting erop, weer lekker schoonmaken en de twee of drie kettingen gaan veel langer mee en de cassette zeker.
In jou geval zou ik een nieuwe ketting proberen en zien hoe het gaat.
Als het niet goed loopt kun je de cassette altijd nog doen.
Je moet natuurlijk niet te lang wachten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 mei 2019 08:43

Met een kettingtool is dat niet nodig.
Ik vervang mijn ketting telkens wanneer er 0.75 (soms net iets minder)

In de zomer (indien geen regen zoals vorig jaar) gaat de ketting soms tot 4000 km mee, in de winter haal ik soms net 1000km (zeker als het zo nat is als afgelopen winter), de cassette slijt nauwelijks en gaat erg makkelijk meer dan 20.000km mee (2 jaar)

Ik gebruik altijd Ultegra (soms 105) kettingen en Squirt om te smeren. Ik zou echt geen zin hebben om kettingen te liggen wisselen.

Als je de ketting blijft doorrijden dan gaat je cassette er natuurlijk mee aan. Als je wacht totdat je doortrapt dan is de cassette ook aan vervanging toe. Preventief onderhoud is (bijna) altijd goedkoper dan wachten tot er iets kapot gaat.
Afbeelding

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 04 mei 2019 09:32

Dank voor de info!

Ik rij eigenlijk alleen met mooi weer, dus die slijtage door regen, zand en modder zal wel meevallen. Ik denk dat ik het gewoon maar ga testen met een nieuwe ketting en als dat echt niet gaat zet ik er wel een nieuwe cassette op.

En ik schaf even een kettingtool aan, kost weinig en is altijd handig :).

Groet,
Chris

Plaats reactie