Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Zo... vandaag 100km gefietst. Ter voorbereiding had ik de tubeless bandjes een half uur van te voren nog even goed opgepompt, 7.5 bar. Op moment van vertrekken nog even aan de bandjes gevoeld en verdorie, achterband zacht, schat zo 30/50% druk verlies. Nog een keer opgepompt en daar waar het putje/gaatje/slijtindicator zit hoorde ik de lucht eruit sissen.
Vloeken en tieren. Heb de band eraf gewipt (gelukkig nog thuis) maar Man man man wat een bende met die latex prut. Zo goed als mogelijk vluchtig schoongemaakt en er een binnenband ingedrukt, even op pompen en klaar was Kees. Voor mij geen tubeless meer. binnenkort ook in de voorband een biba drukken. Reed overigens heerlijk, en bandje achter is nog lekker hard.
Vloeken en tieren. Heb de band eraf gewipt (gelukkig nog thuis) maar Man man man wat een bende met die latex prut. Zo goed als mogelijk vluchtig schoongemaakt en er een binnenband ingedrukt, even op pompen en klaar was Kees. Voor mij geen tubeless meer. binnenkort ook in de voorband een biba drukken. Reed overigens heerlijk, en bandje achter is nog lekker hard.
Giant TCR Advanced 1
Als je de band met het gaatje waar je de lucht eruit hoorde sissen gewoon naar beneden had gedraaid had de latex zijn werk gedaan en het gaatje gedicht.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Zaterdag onderweg naar de start van de brm400 gesis uit achterband, gaatje ging niet dicht...
Snel gestopt en een dynaplug erin geprikt en wat lucht erbij gepompt.
Daarna ruim 400km gereden zonder problemen en na afloop amper te zien waar de plug zit.
Niet meest prettige moment om lek te rijden, maar gelukkig doet zo'n plug prima z'n werk.
En vanavond maar nieuwe achterband erop, want zag ook al wat slijtage plekjes waar canvas beetje zichtbaar is, 4000km ofzo ermee gereden.
Snel gestopt en een dynaplug erin geprikt en wat lucht erbij gepompt.
Daarna ruim 400km gereden zonder problemen en na afloop amper te zien waar de plug zit.
Niet meest prettige moment om lek te rijden, maar gelukkig doet zo'n plug prima z'n werk.
En vanavond maar nieuwe achterband erop, want zag ook al wat slijtage plekjes waar canvas beetje zichtbaar is, 4000km ofzo ermee gereden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Want binnenbandjes gaan niet lek?
Maar er zat dus sealant in je band al? Was dat al bij aflevering van de fiets? of heeft fietsenmaker die vers in gestopt?DeeJeeEric schreef: ↑22 apr 2019 19:59 Zo... vandaag 100km gefietst. Ter voorbereiding had ik de tubeless bandjes een half uur van te voren nog even goed opgepompt, 7.5 bar. Op moment van vertrekken nog even aan de bandjes gevoeld en verdorie, achterband zacht, schat zo 30/50% druk verlies. Nog een keer opgepompt en daar waar het putje/gaatje/slijtindicator zit hoorde ik de lucht eruit sissen.
Vloeken en tieren. Heb de band eraf gewipt (gelukkig nog thuis) maar Man man man wat een bende met die latex prut. Zo goed als mogelijk vluchtig schoongemaakt en er een binnenband ingedrukt, even op pompen en klaar was Kees. Voor mij geen tubeless meer. binnenkort ook in de voorband een biba drukken. Reed overigens heerlijk, en bandje achter is nog lekker hard.
Wanneer sealant al een paar maanden in de banden zit, functioneert het ook niet altijd optimaal meer. Verse sealant functioneert meestal wel ok (ook de minder goede niet race sealants) bij nieuwe banden, tenzij het een groot gat is door een steentje of glas, etc.
gisteren moeten stoppen omdat er een bobbel op mijn voorband kwam tijden het rijden. gestopt om wat lucht uit de band te doen, maar bleef hetzelfde.
bandje er af gehaald en wat een klotezooi die vloeistof, hong helemaal vol. Allemaal goed en wel als je ergens kunt stoppen waar er geen grind/stof/gras is.
wat is er volgens mij gebeurd: er is iets scherp door de band gegaan, maar buitenband was direct gedicht en tussen de lagen rubber was er nog een lek en daar heeft de vloeistof zich gevuld met bubbel als resultaat.
gelukkig had ik mijn sleutels bij om de band langs binnen wat open te 'snijden' zodat de vloeistof er uit kon.
binnenbandje er op en ik kon weer verder.
voor mij ook geen tubeless meer.
zal allemaal wel goed werken, maar probleem zoals hierboven is toch niet handig. als je dan onderweg een bandje moet leggen hang je van onder tot boven vol en dat is een klotemiserie :-p
bandje er af gehaald en wat een klotezooi die vloeistof, hong helemaal vol. Allemaal goed en wel als je ergens kunt stoppen waar er geen grind/stof/gras is.
wat is er volgens mij gebeurd: er is iets scherp door de band gegaan, maar buitenband was direct gedicht en tussen de lagen rubber was er nog een lek en daar heeft de vloeistof zich gevuld met bubbel als resultaat.
gelukkig had ik mijn sleutels bij om de band langs binnen wat open te 'snijden' zodat de vloeistof er uit kon.
binnenbandje er op en ik kon weer verder.
voor mij ook geen tubeless meer.
zal allemaal wel goed werken, maar probleem zoals hierboven is toch niet handig. als je dan onderweg een bandje moet leggen hang je van onder tot boven vol en dat is een klotemiserie :-p
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25
Op de mtb rij ik al jaren tubeless, maar twijfelde over de racefiets (daar zitten wel tlr wielen op).
Om eens uit te proberen heb ik op mijn gravelracer 40mm Goodyear connector tubeless banden op DtSwiss cr1600 tbl wielset gemonteerd. Zat met compressortje vlot dicht, maar blijft op voorwiel duidelijk druk verliezen na een nacht (van 3 naar 1.5 bar) Latex bijgevuld, geschud, gedraaid, gereden, maar echt op druk blijven lukt niet (achterwiel wel)
Dus band eraf, latex rommel schoonspoelen en met "light" biba er weer op.
Probleem opgelost....en ik voel totaal geen verschil in "comfort" of "souplesse" . Ook niet bij lage druk offroad rond 2bar. Wel is de tubelessband een stuk steviger en zwaarder en daardoor wrsch ook al lekbestendiger. Intussen is de rommel er achter ook weer uit en vervangen door light biba. Totale wielset is er 100gr zwaarder door geworden.(light biba's min latex/tl ventielen) en ik kan weer kliedervrij bandjes wisselen. Reserve biba had ik toch al bij me.
Conclusie voor mij :
Zelfs met 2-3 bar in 40mm banden voel ik geen verschil tussen tubeless of niet tubeless.
Gewichts verschil tubeless of light biba's is er niet (tlr banden zijn vaak zelfs zwaarder)
Lek rijden doe ik sowieso nauwelijks...maar met steviger banden wrsch nog minder.
Ik vind tubeless banden merkbaar stugger en juist minder comfortabel rijden als niet tl versies bij dezelfde druk.
Onderweg biba wisselen doe ik liever als evt geklieder met latex/plug en bijpompen.
Om eens uit te proberen heb ik op mijn gravelracer 40mm Goodyear connector tubeless banden op DtSwiss cr1600 tbl wielset gemonteerd. Zat met compressortje vlot dicht, maar blijft op voorwiel duidelijk druk verliezen na een nacht (van 3 naar 1.5 bar) Latex bijgevuld, geschud, gedraaid, gereden, maar echt op druk blijven lukt niet (achterwiel wel)
Dus band eraf, latex rommel schoonspoelen en met "light" biba er weer op.
Probleem opgelost....en ik voel totaal geen verschil in "comfort" of "souplesse" . Ook niet bij lage druk offroad rond 2bar. Wel is de tubelessband een stuk steviger en zwaarder en daardoor wrsch ook al lekbestendiger. Intussen is de rommel er achter ook weer uit en vervangen door light biba. Totale wielset is er 100gr zwaarder door geworden.(light biba's min latex/tl ventielen) en ik kan weer kliedervrij bandjes wisselen. Reserve biba had ik toch al bij me.
Conclusie voor mij :
Zelfs met 2-3 bar in 40mm banden voel ik geen verschil tussen tubeless of niet tubeless.
Gewichts verschil tubeless of light biba's is er niet (tlr banden zijn vaak zelfs zwaarder)
Lek rijden doe ik sowieso nauwelijks...maar met steviger banden wrsch nog minder.
Ik vind tubeless banden merkbaar stugger en juist minder comfortabel rijden als niet tl versies bij dezelfde druk.
Onderweg biba wisselen doe ik liever als evt geklieder met latex/plug en bijpompen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31
Fiets is 2/3 maanden oud, via internet besteld, fiets was rij klaar. buitenband is nog perfect.Suntoro schreef: ↑24 apr 2019 20:09Maar er zat dus sealant in je band al? Was dat al bij aflevering van de fiets? of heeft fietsenmaker die vers in gestopt?DeeJeeEric schreef: ↑22 apr 2019 19:59 Zo... vandaag 100km gefietst. Ter voorbereiding had ik de tubeless bandjes een half uur van te voren nog even goed opgepompt, 7.5 bar. Op moment van vertrekken nog even aan de bandjes gevoeld en verdorie, achterband zacht, schat zo 30/50% druk verlies. Nog een keer opgepompt en daar waar het putje/gaatje/slijtindicator zit hoorde ik de lucht eruit sissen.
Vloeken en tieren. Heb de band eraf gewipt (gelukkig nog thuis) maar Man man man wat een bende met die latex prut. Zo goed als mogelijk vluchtig schoongemaakt en er een binnenband ingedrukt, even op pompen en klaar was Kees. Voor mij geen tubeless meer. binnenkort ook in de voorband een biba drukken. Reed overigens heerlijk, en bandje achter is nog lekker hard.
Wanneer sealant al een paar maanden in de banden zit, functioneert het ook niet altijd optimaal meer. Verse sealant functioneert meestal wel ok (ook de minder goede niet race sealants) bij nieuwe banden, tenzij het een groot gat is door een steentje of glas, etc.
Giant TCR Advanced 1
Wat is/was daarvan het merk en type tubelessband.?cva schreef: ↑26 apr 2019 07:22 gisteren moeten stoppen omdat er een bobbel op mijn voorband kwam tijden het rijden. gestopt om wat lucht uit de band te doen, maar bleef hetzelfde.
bandje er af gehaald en wat een klotezooi die vloeistof, hong helemaal vol. Allemaal goed en wel als je ergens kunt stoppen waar er geen grind/stof/gras is.
wat is er volgens mij gebeurd: er is iets scherp door de band gegaan, maar buitenband was direct gedicht en tussen de lagen rubber was er nog een lek en daar heeft de vloeistof zich gevuld met bubbel als resultaat.
gelukkig had ik mijn sleutels bij om de band langs binnen wat open te 'snijden' zodat de vloeistof er uit kon.
binnenbandje er op en ik kon weer verder.
voor mij ook geen tubeless meer.
zal allemaal wel goed werken, maar probleem zoals hierboven is toch niet handig. als je dan onderweg een bandje moet leggen hang je van onder tot boven vol en dat is een klotemiserie :-p
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik probeer mijn DT Swiss E1800 disc wielen tubeless te maken.
De band in het voorwiel houdt prima druk vast zonder antilek vloeistof.
De achterband verliest langzaam druk. Met behulp van wat water ben ik er achter gekomen dat er langzaam lucht lekt door de naad van de velg; dus daar waar beide uiteinden aan elkaar gelast zijn.
Is de las niet goed gedaan; of komt dit vaker voor en kan het geen kwaad? Als het geen kwaad kan, hoe kan ik het dan verhelpen? Het gedeelte waar het lekt zit namelijk "onder" het velglint. Is het velglint wellicht niet goed aangebracht of het ventiel niet goed genoeg aangesloten?
Alvast dank voor de reacties
De band in het voorwiel houdt prima druk vast zonder antilek vloeistof.
De achterband verliest langzaam druk. Met behulp van wat water ben ik er achter gekomen dat er langzaam lucht lekt door de naad van de velg; dus daar waar beide uiteinden aan elkaar gelast zijn.
Is de las niet goed gedaan; of komt dit vaker voor en kan het geen kwaad? Als het geen kwaad kan, hoe kan ik het dan verhelpen? Het gedeelte waar het lekt zit namelijk "onder" het velglint. Is het velglint wellicht niet goed aangebracht of het ventiel niet goed genoeg aangesloten?
Alvast dank voor de reacties
Als je zorgt dat jouw tubeless velglint is aangebracht/geplakt vanaf de randen van de velg (breed genoeg) zal jouw tubelessband zorgen voor een complete afdichting, dus ook over de lasnaad heen.!rien91 schreef: ↑04 mei 2019 18:35 Ik probeer mijn DT Swiss E1800 disc wielen tubeless te maken.
De band in het voorwiel houdt prima druk vast zonder antilek vloeistof.
De achterband verliest langzaam druk. Met behulp van wat water ben ik er achter gekomen dat er langzaam lucht lekt door de naad van de velg; dus daar waar beide uiteinden aan elkaar gelast zijn.
Is de las niet goed gedaan; of komt dit vaker voor en kan het geen kwaad? Als het geen kwaad kan, hoe kan ik het dan verhelpen? Het gedeelte waar het lekt zit namelijk "onder" het velglint. Is het velglint wellicht niet goed aangebracht of het ventiel niet goed genoeg aangesloten?
Alvast dank voor de reacties
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless