Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

JayKay.1
Forum-lid
Berichten: 160
Lid geworden op: 03 mei 2014 16:37

JayKay.1 07 mei 2019 14:18


Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 mei 2019 17:08

Voor een riem moet je wel het frame kunnen openen. Dat kan niet op ieder frame, zo snel te zien ook niet op deze pinnacle.
Denk aan de ketting spanner: het baanfiets principe (horizontale dropout) is de beste.
Deze met de excentrische trap as kan ok zijn, maar altijd gevoelig voor vuil en kraken, je past ook de framegeometrie aan bij het spannen van je ketting. Sorry voor het verpesten, heb het 5jaar dagelijks 50km mogen gebruiken en ik zou het niet snel weer kiezen.

Gebruikersavatar
hotrod
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 10 aug 2007 01:06
Locatie: Uitgeest

Gebruikersavatar hotrod 07 mei 2019 17:19

havana schreef: 07 mei 2019 13:42 Zijn er eigenlijk gravelframes die geschikt zijn voor riemaandrijving?
Santos heeft iets, wat er op lijkt:

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/ ... cross-lite

Het is natuurlijk eigenlijk een MTB met een vaste voorvork en een Rohloff naaf.

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 07 mei 2019 17:20

Een beetje hipster maar als je echt een naaf wil, dan een bombtrack hook.
Of als je creatief bent een trek crockett deze..... edit: zonder riem dan heh maar wel met hub
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16911
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mei 2019 18:56

Laten bouwen door Bart. Een Santos is waarschijnlijk duurder en voor het gewicht hoef je het niet te doen als voor een IGH gaat.
Campagnolo Ultra Dork

dale c
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 feb 2013 09:21

dale c 08 mei 2019 11:19

Zijn er eigenlijk gravelframes die geschikt zijn voor riemaandrijving?
https://www.shandcycles.com/bikes/stoater-rohloff/
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 mei 2019 11:35

Die fiets zal wel lekker stabiel zijn, lange achtervork en luie balhoofdhoek.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

TomDoes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2019 17:29

TomDoes 08 mei 2019 11:56

JeroenK schreef: 03 mei 2019 10:09 Iemand ervaring met de Koga Colmaro Allroad? Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?

Verder op m'n shortlist:
- Stevens Vapor (al zit die echt aan de bovenzijde van m'n budget)
- Ridley X-trail

Ervaringen zijn welkom.
Ik heb nu een maand de alu X-trail 105 met 2 fulcrum 7db wielsets (1 met 28mm gp5000 banden voor mijn rondjes op de weg en een met 40mm gravelking sk banden voor andersoortige ritten). Qua 1x11 kan ik je dus niks vertellen, ik ben vooral erg blij met de veelzijdigheid die ik heb ik dankzij de verschillende wielsets. Ik heb bewust de 105 groepset gekozen omdat ik maar een enkele fiets wilde hebben om zowel op de weg als daarbuiten te fietsen. Afhankelijk van de rit die ik wil maken heb ik in een paar minuten een andere fiets

w1ll14m
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 mar 2009 22:48

w1ll14m 08 mei 2019 20:10

JeroenK schreef: 03 mei 2019 10:09 Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?
Tussenstappen op de vlakke weg: niets houd je tegen om de cassette te wisselen voor een vlakke 12-25 (Shimano 45euro) of 11-26 (SRAM 48euro).
Dat is precies 't eerste wat ik gedaan heb met mijn TCX; de 11-32 eraf gehaald, en een vlakke cassette gemonteerd.

Voor vacanties in de bergen kun je de 11-32 altijd weer terug plaatsen (met een ketting die net zo oud/jong is).

William

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 08 mei 2019 21:07

JeroenK schreef: 03 mei 2019 10:09 Iemand ervaring met de Koga Colmaro Allroad? Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?

Verder op m'n shortlist:
- Stevens Vapor (al zit die echt aan de bovenzijde van m'n budget)
- Ridley X-trail

Ervaringen zijn welkom.
Grootste nadeel is dat er geen 40-42mm banden in passen. Heb je niet altijd nodig, maar je beperkt wel erg de inzet offroad.

Gebruikersavatar
LongTallErne
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27

Gebruikersavatar LongTallErne 08 mei 2019 21:31

w1ll14m schreef: 08 mei 2019 20:10
JeroenK schreef: 03 mei 2019 10:09 Ik sta op het punt een gravel racer te kopen en ik ben erg gecharmeerd van de Colmaro Allroad. Ook de 1x 11 filosofie spreekt me aan... maar zijn de tussenstappen niet te groot? Vooral op de vlakke weg?
Tussenstappen op de vlakke weg: niets houd je tegen om de cassette te wisselen voor een vlakke 12-25 (Shimano 45euro) of 11-26 (SRAM 48euro).
Dat is precies 't eerste wat ik gedaan heb met mijn TCX; de 11-32 eraf gehaald, en een vlakke cassette gemonteerd.

Voor vacanties in de bergen kun je de 11-32 altijd weer terug plaatsen (met een ketting die net zo oud/jong is).

William
Voor in de polder lijkt me dat prima maar als je tegen Zuid-Limburg aan woont is dat toch weer een ander verhaal..... ik zie ook niks in de 1x11 (12) ….
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 10 mei 2019 20:18

Na een aantal jaren te hebben gemountainbiked over de lokale routes had ik dit wel een beetje gezien. Om nu een uur in de auto te gaan zitten voor een nieuwe uitdaging zag ik niet zitten.
Ik ben daarom overgestapt naar het cyclocrossen wat weer een hele nieuwe uitdaging was en wat ik nog steeds leuk vind. Ook de lokale routes zijn een stuk boeiender op een crosser.
Aangezien ik graag wat grotere afstanden wilde gaan fietsen bleek ook de crosser niet echt de fiets te zijn. Rug en nekklachten van de extreme zit maakt het geen pretje. Ook de klappen die je verwerkt zijn vermoeiend.
Nu ook uitgekomen op het 'gravel-racen', met een cyclocross tintje dat dan wel weer.
IMG_20190509_195015.jpg
Ik ben voor een Cube Cross Race C62 SL Teamline gegaan. De houding is wat meer endurance zodat ik vrij aangenaam kan zitten. Voor het uurtje knallen geef ik nog wel de voorkeur aan mijn Focus Mares.

Ik heb het standaard fraaie carbon crankstel vervangen voor een Rotor 3D24 met Power2Max spider en c-bear bracket. En Brian heeft voor mij een mooi setje carbon wielen gespaakt. Met 24mm intern en 40c (42mm) Maxxis Rambler's veel volume en heerlijk smooth. Wel een beetje krap met 2mm ruimte aan beide kanten. De 35mm hoge velgen zijn echter zo stijf dat ik me er geen zorgen over maak.
In de winter gaan de el cheapo wielen er onder met smalle bandjes zodat er nog wat speling over is voor modder.
IMG_20190509_195044.jpg
Ik ben er super blij mee. Gaan we nog veel plezier mee beleven.

Plaats reactie