Elektrische vouwfiets (single speed) vs Brompton met 3 versnellingen?
Hallo,
ik wist even niet waar ik deze vraag moest stellen, m'n excuses als het op de foute plaatst is gesteld. Ik zit namelijk met een dilemma.
Ik sta op het punt om een vouwfiets te kopen en zit te twijfelen tussen 2 modellen:
Vouwfiets A is een elektrische vouwfiets, je kan er met een volledig opgeladen batterij 25 à 30km mee rijden met een maximum snelheid van 25km/u. De afmetingen zijn als volgt ->
Niet gevouwen (l x b x h:
125 x 55 x 105 cm
Gevouwen:
76 x 16 x 60 cm
Gewicht:
10.6kg
Vouwfiets B is een doorsnee Brompton (non-electric) M type met 3 versnellingen:
Afmetingen zijn gelijkaardig met die van boven maar de Brompton weegt gemiddeld 12kg en is iets breder wanneer het gevouwen is, +- 30cm.
Mijn voorkeur gaat eerder naar deze elektrische fiets maar langs de andere kant vraag ik mij af in welke mate 3 versnellingen belangrijk is? Voor- en nadelen?
Ik wil deze fiets voornamelijk voor de volgende doeleinden gebruiken: woon-werkverkeer (5km heen en 5km terug, af en toe eens een fietstocht van maximaal 20-25km en natuurlijk op vakantie (eerder kleine afstanden van maximaal 5 à 10km).
Wie o wie heeft raad?
ik wist even niet waar ik deze vraag moest stellen, m'n excuses als het op de foute plaatst is gesteld. Ik zit namelijk met een dilemma.
Ik sta op het punt om een vouwfiets te kopen en zit te twijfelen tussen 2 modellen:
Vouwfiets A is een elektrische vouwfiets, je kan er met een volledig opgeladen batterij 25 à 30km mee rijden met een maximum snelheid van 25km/u. De afmetingen zijn als volgt ->
Niet gevouwen (l x b x h:
125 x 55 x 105 cm
Gevouwen:
76 x 16 x 60 cm
Gewicht:
10.6kg
Vouwfiets B is een doorsnee Brompton (non-electric) M type met 3 versnellingen:
Afmetingen zijn gelijkaardig met die van boven maar de Brompton weegt gemiddeld 12kg en is iets breder wanneer het gevouwen is, +- 30cm.
Mijn voorkeur gaat eerder naar deze elektrische fiets maar langs de andere kant vraag ik mij af in welke mate 3 versnellingen belangrijk is? Voor- en nadelen?
Ik wil deze fiets voornamelijk voor de volgende doeleinden gebruiken: woon-werkverkeer (5km heen en 5km terug, af en toe eens een fietstocht van maximaal 20-25km en natuurlijk op vakantie (eerder kleine afstanden van maximaal 5 à 10km).
Wie o wie heeft raad?
Een electrische fiets die lichter is dan een gewone (nou, ja....) vouwfiets. Daar moet toch meer achter zitten. Beiden zelfde wiel/bandmaten? Drie versnellingen is wel lekker, indien je geen ondersteuning hebt.
Voor een fietstocht koop je geen vouwfiets.
Voor een fietstocht koop je geen vouwfiets.
Ja beiden 16 inch aan wielmaat.
Ik zei af en toe hé. Om de 2 weken of 1x per maand.
De elektrische vouwfiets is trouwens (deels) gemaakt van carbon.
De kwaliteit van Brompton is boven iedere twijfel verheven. De onbekende e-bike heeft een onbekende kwaliteit. Hoe stijf is dat frame en vooral het vouwmechanisme? Uitproberen dus!
Het betreft een V'lec Cycles Pocket+
Ik heb er een testrit mee gedaan bij Thomas Cycles in West-Vlaanderen. Kwaliteit is subliem,zie vouwmechanisme in de link onderaan:
https://we.tl/t-j81yeAm6wA?src=dnl
Verder voeg ik nog een pdf files erbij, zij bijlage:
https://docdro.id/GQR6BnL
Mijn twijfel gaat er vooral om, in hoe verre ik die 3 versnellingen wel of niet zal missen. De kwaliteit van V'lec is naar mijn inziens wel meer dan degelijk.
De afmetingen nogmaals:
PS: V'lec heeft ook een variant met 3 versnellingen maar deze weegt dan 12,7kg. Maar die wil ik dan weer niet, iets te duur en helaas iets te zwaar. Mocht ik een Brompton kopen dan zal het ongetwijfeld een tweedehands model zijn.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Brompton verrassend goed en vlot fietst. Op en uitvouwen gaat super simpel.
Als je woon/werk verkeer doet met openbaar vervoer weegt dat op den duur wel mee.
Als de fiets buiten moet blijven op het werk en je hebt er geen zicht op zou ik er niet aan beginnen. Iedereen wil er een hebben.
Als je woon/werk verkeer doet met openbaar vervoer weegt dat op den duur wel mee.
Als de fiets buiten moet blijven op het werk en je hebt er geen zicht op zou ik er niet aan beginnen. Iedereen wil er een hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=NrZmqYubw5E
Het lijkt mij maar een klein motortje voor echte ondersteuning. Het is allemaal wel erg licht uitgevoerd. Ik heb zo mijn twijfels over de duurzaamheid. Ook moet je ervan uitgaan dat de opgegeven afstanden lang niet altijd zult halen.
In principe heb je op een e-bike op het vlakke geen versnellingen nodig maar als je ook woon-werkverkeer wilt doen zou ik toch voor de bewezen kwaliteit van Brompton gaan.
Het lijkt mij maar een klein motortje voor echte ondersteuning. Het is allemaal wel erg licht uitgevoerd. Ik heb zo mijn twijfels over de duurzaamheid. Ook moet je ervan uitgaan dat de opgegeven afstanden lang niet altijd zult halen.
In principe heb je op een e-bike op het vlakke geen versnellingen nodig maar als je ook woon-werkverkeer wilt doen zou ik toch voor de bewezen kwaliteit van Brompton gaan.
Campagnolo Ultra Dork
Heb zelf een Brompton en gebruik hem ook om even snel naar de stad te gaan en op vakanties. Oer solide en makkelijk opvouwbaar. Mijn keuze viel, zeker met het oog op de vakanties, op de 6-speed.
De ervaring is wel dat het anders "trapt" dan een fiets met grote wielen en dan vindt je met de 6-speed wel makkelijker in heuvelachtige omgevingen de goede 'tret'.
Wanneer ik op pad ben en moet ergens in een stad zijn dan parkeer ik de auto buiten het centrum en pak dan de fiets. Heb voorop een drager waarop een (foto)tas kan. Easy pieci. Geen geleuter met P-plaats zoeken en tarieven die zo langzamerhand nergens meer op slaan.
De ervaring is wel dat het anders "trapt" dan een fiets met grote wielen en dan vindt je met de 6-speed wel makkelijker in heuvelachtige omgevingen de goede 'tret'.
Wanneer ik op pad ben en moet ergens in een stad zijn dan parkeer ik de auto buiten het centrum en pak dan de fiets. Heb voorop een drager waarop een (foto)tas kan. Easy pieci. Geen geleuter met P-plaats zoeken en tarieven die zo langzamerhand nergens meer op slaan.
...
Die tarieven "die zo langzamerhand nergens meer op slaan" zorgen er wel voor dat mensen oplossingen zoeken zoals u. Gevolg is veel minder gerij in de stad, veel aangenamer om te fietsen en te wandelen, stukken gezonder enzovoort.
En terecht, want een meerderheid is te beroerd om een stukkie te lopen of te fietsen om bij een winkel te komen.
Bij 2 supermarkten in mijn dorp gaan er steevast "mensen" parkeren OP een plek waar NP staat , scheelt wel 12 meter lopen....
Bij 2 supermarkten in mijn dorp gaan er steevast "mensen" parkeren OP een plek waar NP staat , scheelt wel 12 meter lopen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Gister middag nog een 'dame' in een dikke Beemer midden voor de winkel in een voetgangers gebied geparkeerd.
Omstanders maakten daar gewag van en 'madam' blies me toch even hoog van de toren.
Met als gevolg dat een van hen de politie belde en even later zat er een dikke bon op.....ha, ha...
Was allemaal zeer vermakelijk.
Omstanders maakten daar gewag van en 'madam' blies me toch even hoog van de toren.
Met als gevolg dat een van hen de politie belde en even later zat er een dikke bon op.....ha, ha...
Was allemaal zeer vermakelijk.
...