Shimano GRX
Shimano heeft het wiel weer uitgevonden. Een hoop poeha, maar geen 12 speed.....
Mij ontgaat hier de meerwaarde ook. Het is leuk bedacht, maar ik vind het net niks.
De 1X crank vind ik er wel mooi uitzien trouwens.
Mij ontgaat hier de meerwaarde ook. Het is leuk bedacht, maar ik vind het net niks.
De 1X crank vind ik er wel mooi uitzien trouwens.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Shimano is een trendvolger en doet dat meestal tamelijk foutloos. Het is mij iets te makkelijk om ze te betichten van een gebrek aan innovatie.
De 1x crank is voor Shimano op de weg wel degelijk nieuw.
De 1x crank is voor Shimano op de weg wel degelijk nieuw.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 nov 2018 09:34
Die 30-46 crackset lijkt me wel aardig. Ik snap dat 2.5mm verhaal niet helemaal, maar zou dat inhouden dat mijn huidige 105 r7000 voorderrie niet met die cranckset werkt? Kosten zullen niet de wereld zijn, maar toch.
Officieel en op papier werkt het niet nee.bucharestblues schreef: ↑08 mei 2019 17:00 Die 30-46 crackset lijkt me wel aardig. Ik snap dat 2.5mm verhaal niet helemaal, maar zou dat inhouden dat mijn huidige 105 r7000 voorderrie niet met die cranckset werkt? Kosten zullen niet de wereld zijn, maar toch.
Kosten zullen niet de wereld zijn, maar je kunt niet 'effe' tussen de twee cranksets switchen, mocht je dat willen afhankelijk van wat je plannen zijn. Dan zou je iedere keer ook de derailleur moeten vervangen en afstellen.
Tenzij je voor een vaste setup gaat, dan is het een eenmalige exercitie uiteraard.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Nouja, dat is dus voor gravelaars misschien net interessant.
Met weer iets lompere shifters voor meer grip van de handen op afdalingen. En de froglegs op hydraulische leidingen is ook nieuw. De bredere cranks kan je van alles van vinden, het zal je niet in de weg zitten en net wat meer marge geven voor frames en banden, al was dat niet iets dat onwijs beperkend was dacht ik.
En verder lekker uitwisselbaar qua weg en mtb cassettes.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bredere cranks kan voor sommige mensen een uitkomst zijn. Ik krijg bijv. knieklachten bij moderne cranksets met een moderne Q-Factor. Ergens is een ergonomsiche grens .
Als er nu keuze is in moderner materiaal is dat voor de toekomst interesant.
Als er nu keuze is in moderner materiaal is dat voor de toekomst interesant.
Vaak is de voorderailleur toch echt de beperkende factor voor wat bredere banden op 622 velgen.
Ik vind het juist een ideale mix tussen mtb en weg, perfect dus voor gravel en cross. Eigenlijk de eerste disc groepsets waar ik warm van wordt want de combinatie schijfremmen en (smalle) wegbandjes heb ik nooit begrepen.
Ik vind het juist een ideale mix tussen mtb en weg, perfect dus voor gravel en cross. Eigenlijk de eerste disc groepsets waar ik warm van wordt want de combinatie schijfremmen en (smalle) wegbandjes heb ik nooit begrepen.
Campagnolo Ultra Dork
Ik zit te kijken of ik dit als super compact kan gebruiken op de weg. Of heeft Shimano daar al een andere optie voor? Op de weg zou ik het wel willen combineren met velgremmen.
Nope. De enige opties waren AbsoluteBlack ovale kettingbladen op je cranks of iets compleet anders (bijvoorbeeld FSA met ook een andere bb). Dit is nieuw voor Shimano.
Keuze is begrijpelijk ivm extra ruimte voor banden, maar het blijft jammer dat de FD vervangen moet worden en je niet zomaar heen en weer kunt wisselen tussen compact en sub compact.
Lijkt prima te kunnen. Kettinglijn is wel ietsje anders, dus mogelijk heb je inderdaad die andere voorderrie nodig. Door die andere kettinglijn verlies je deels het voordeel van het kleinere voorblad (omdat je ketting minder efficient is op de grotere achterkettingwielen). Je krijgt er dan wel die 30T voor terug, dus als dat je doel is....
Geen 12 speed, maar 11 en zelfs 10 vind ik prijzenswaardig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig