Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Het makkelijkst gaat het wanneer je velgtape gebruikt ipv velglint.
Vaak moet je er een paar lagen inplakken, omdat er teveel speling zit tussen de band en het velgbed waardoor er telkens teveel lucht ontsnapt tijdens het op druk zetten van de band.
Door een paar laagjes te plakken voorkom je dat.
Het feit dat je band loskomt van de velgrand wanneer de lucht uit de band is, geeft al aan dat er te weinig/ te dun velglint gebruikt is.
Vaak moet je er een paar lagen inplakken, omdat er teveel speling zit tussen de band en het velgbed waardoor er telkens teveel lucht ontsnapt tijdens het op druk zetten van de band.
Door een paar laagjes te plakken voorkom je dat.
Het feit dat je band loskomt van de velgrand wanneer de lucht uit de band is, geeft al aan dat er te weinig/ te dun velglint gebruikt is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41
60ml is meer dan voldoende. Ik doe zelf ong. 40ml, waarvan bij installatie altijd wel iets verloren gaat.
Zolang je niet lek rijdt kan je zo een maand of 2-3 vooruit. Is mijn ervaring tenminste. Dus met 60ml in je band nu hoef je voorlopig niet bij te vullen gok ik.
Zolang je niet lek rijdt kan je zo een maand of 2-3 vooruit. Is mijn ervaring tenminste. Dus met 60ml in je band nu hoef je voorlopig niet bij te vullen gok ik.
Altijd onderweg...
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
Het plakken van meerdere lagen tape over elkaar heeft geen enkel nut. De band hoort luchtdicht aan te sluiten op de velg; daarin heeft het tape geen functie. De tape dient alleen om de gaten in de velg (tbv spaken en ventiel) te dichten. Het is voldoende om 1 laag tape te plakken. Alleen begin en eind van de tape laat je een paar centimeter overlappen. Op de site van Futurumshop staat een handige en duidelijke uitleg: https://www.futurumshop.nl/blog/article ... eless-bandscottpch schreef: ↑14 mei 2019 07:51 Het makkelijkst gaat het wanneer je velgtape gebruikt ipv velglint.
Vaak moet je er een paar lagen inplakken, omdat er teveel speling zit tussen de band en het velgbed waardoor er telkens teveel lucht ontsnapt tijdens het op druk zetten van de band.
Door een paar laagjes te plakken voorkom je dat.
Het feit dat je band loskomt van de velgrand wanneer de lucht uit de band is, geeft al aan dat er te weinig/ te dun velglint gebruikt is.
Eén laag tubeless tape gaat alleen op voor die van Schwalbe tubeless tape, andere zoals bijv. die van Stan's (yellow tape) hebben twee lagen nodig.redbull-erik schreef: ↑14 mei 2019 10:13Het plakken van meerdere lagen tape over elkaar heeft geen enkel nut. De band hoort luchtdicht aan te sluiten op de velg; daarin heeft het tape geen functie. De tape dient alleen om de gaten in de velg (tbv spaken en ventiel) te dichten. Het is voldoende om 1 laag tape te plakken. Alleen begin en eind van de tape laat je een paar centimeter overlappen. Op de site van Futurumshop staat een handige en duidelijke uitleg: https://www.futurumshop.nl/blog/article ... eless-bandscottpch schreef: ↑14 mei 2019 07:51 Het makkelijkst gaat het wanneer je velgtape gebruikt ipv velglint.
Vaak moet je er een paar lagen inplakken, omdat er teveel speling zit tussen de band en het velgbed waardoor er telkens teveel lucht ontsnapt tijdens het op druk zetten van de band.
Door een paar laagjes te plakken voorkom je dat.
Het feit dat je band loskomt van de velgrand wanneer de lucht uit de band is, geeft al aan dat er te weinig/ te dun velglint gebruikt is.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
Volgens de website alleen als je meer dan 3 bar in je banden wilt pompen: "When running less than 45psi a single wrap of tape is neccasary, when running greater than 45psi a double wrap of tap is required." Voor de mtb is dus ook bij Stan's één laag tape voldoende.
Maar dat was niet de moraal van mijn verhaal. Ik reageerde op de stelling van Scottpch die suggereerde dat de tape bedoeld is als opvulmiddel tussen het velgbed en de band:
Dit verhaal is dus volslagen onzin.scottpch schreef: ↑14 mei 2019 07:51 Vaak moet je er een paar lagen inplakken, omdat er teveel speling zit tussen de band en het velgbed waardoor er telkens teveel lucht ontsnapt tijdens het op druk zetten van de band. Door een paar laagjes te plakken voorkom je dat. Het feit dat je band loskomt van de velgrand wanneer de lucht uit de band is, geeft al aan dat er te weinig/ te dun velglint gebruikt is.
Vlgns mij zitten wij hier met racefietsen tubeless te rijden en niet met mtb, dus wordt er met meer dan 3bar in de road tubeless banden gereden.! Verder is het in de praktijk zo dat een band die strak in het velgbed van de velg is gemonteerd makkelijker kan worden opgepompt omdat er gewoon weg minder lucht ontsnapt tussen band en velg. Het is dus helemaal geen onzin om bij een tubeless band die teveel ruimte laat tussen het velgbed één (of zelfs meer) extra laag velgtape aan te brengen om deze makkelijker te kunnen oppompen. Dat laat onverlet dat ook deze tubeless banden, mits deze soepel genoeg zijn ook wel in de velg kunnen 'ploppen'.
De tubeless band komt los van de velg omdat de passing van de band met de tubeless ready velg niet goed is en heeft niets met te weinig/ te dun velgtape te maken. Een tubeless band komt altijd los van elke niet tubeless ready velg die eigenhandig tubeless geschikt zijn gemaakt wanneer de lucht uit de band is. Vandaar de opmerking van de fabrikanten om tubeless banden altijd met tubeless ready velgen te gebruiken.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
Oneens: de vraag van 9-W ging over 35mm brede Gravelking banden, dus voor een gravelbike. Die hoef je (mits je niet al te zwaar bent en tubeless rijdt) helemaal niet harder dan 3 bar op te pompen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
60ml is (ruim) voldoende; 40ml was ook genoeg geweest.
De sealant veroudert na verloop van tijd. Het gaat dan klonteren en verliest de dichtende werking. Het is niet de bedoeling dat je er simpelweg wat bij giet, maar je moet het oude spul helemaal verwijderen en nieuwe sealant erin doen. Na hoeveel tijd dat nodig is verschilt per merk sealant. Fabrikanten geven meestal tussen de 3 en 7 maanden op, maar dat is aan de veilige kant. Ik gebruik zelf Schwalbe Doc Blue en dat vervang ik eens per jaar (dan is het ook wel echt nodig).
Ik ging af op wat op de fles (Stan's NoTubes The Solution Tire Sealant ) stond: 40-60 mL voor banden <35 mm en 60-90 mL voor banden >35 mm. Stan wil natuurlijk dat we veel van dat spul gebruiken, dus ik begrijp dat het wat aan de hoge kant is.redbull-erik schreef: ↑14 mei 2019 15:1360ml is (ruim) voldoende; 40ml was ook genoeg geweest.
De sealant veroudert na verloop van tijd. Het gaat dan klonteren en verliest de dichtende werking. Het is niet de bedoeling dat je er simpelweg wat bij giet, maar je moet het oude spul helemaal verwijderen en nieuwe sealant erin doen. Na hoeveel tijd dat nodig is verschilt per merk sealant. Fabrikanten geven meestal tussen de 3 en 7 maanden op, maar dat is aan de veilige kant. Ik gebruik zelf Schwalbe Doc Blue en dat vervang ik eens per jaar (dan is het ook wel echt nodig).
Over een paar maanden zal ik eens met een naald in de band prikken, ik las dat dat een goede test was om te checken of de sealant nog werkt.
Dat je antwoord geeft op de vraag van @9-W neemt nog steeds niet weg van het feit dat wij hier op dit topic over Tubeless met racefietsen tubeless rijden en dan wordt er met meer dan 3 bar in road tubeless banden gereden.! Op enkele uitzonderingen na natuurlijkredbull-erik schreef: ↑14 mei 2019 14:54Oneens: de vraag van 9-W ging over 35mm brede Gravelking banden, dus voor een gravelbike. Die hoef je (mits je niet al te zwaar bent en tubeless rijdt) helemaal niet harder dan 3 bar op te pompen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18 mei 2010 11:57
Omdat je dat blijkbaar graag wilt horen, bij dezen:Orlok schreef: ↑14 mei 2019 16:26Dat je antwoord geeft op de vraag van @9-W neemt nog steeds niet weg van het feit dat wij hier op dit topic over Tubeless met racefietsen tubeless rijden en dan wordt er met meer dan 3 bar in road tubeless banden gereden.! Op enkele uitzonderingen na natuurlijkredbull-erik schreef: ↑14 mei 2019 14:54Oneens: de vraag van 9-W ging over 35mm brede Gravelking banden, dus voor een gravelbike. Die hoef je (mits je niet al te zwaar bent en tubeless rijdt) helemaal niet harder dan 3 bar op te pompen.
Lieve Orlok, JE HEBT HELEMAAL GELIJK, in bandjes (veel) smaller dan 35mm moet je (veel) meer dan 3 bar pompen. En dan is 1 laag Stan's Yellow Tape niet meer voldoende, maar moet je 2 laagjes plakken.
En als iemand het om een of andere (onzin)reden nodig vindt om nog veel meer laagjes over elkaar heen te plakken, dan is dat natuurlijk ook helemaal oké. We leven in een vrij land, hoera! (3x).