Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ketting loopt niet soepel bij terugtrappen

Gebruikersavatar
bongo
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 aug 2007 23:42

Gebruikersavatar bongo 12 mar 2010 10:33

Om effe recalcitrant te zijn..je moet naar voren trappen en niet naar achteren :-)
goede wielrenners hebben altijd tegenwind

flostijn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:50

flostijn 12 mar 2010 10:35

en de laatste...de schakel waar HG op staat, staat net niet op de foto....
Flostijn
Red Bull Pro-SL

flostijn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:50

flostijn 12 mar 2010 12:03

Hier volgen nog drie foto's. De eerste is vanaf de achterzijde. De tweede is als ik terugtrap. Deze foto is wazig, maar je ziet dan dat de ketting naar beneden loopt alsof deze wordt tegengehouden door de cassette of derailleur.
De derde foto is het resultaat. Ketting loopt eraf.
Flostijn
Red Bull Pro-SL

flostijn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:50

flostijn 12 mar 2010 12:04

Foto 2, wazig maar je ziet wat ik bedoel...
Flostijn
Red Bull Pro-SL

flostijn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:50

flostijn 12 mar 2010 12:05

Foto #3 de ketting ligt eraf
Flostijn
Red Bull Pro-SL

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 mar 2010 12:27

Ik heb het vermoeden dat je 1 ringetje vergeten te monteren bent bij het plaatsen van cassette, en wel het laaste ringetje (is een quasi doorschijnend bij ultegra) tussen je spaken en je eerste (eigenlijk grootste) tandwiel achteraan.
Als je gewoon aan het wiel draait doet dit niks en zal het gewoon bollen, maar probeer heel de cassete maar eens achteruit te draaien (neem het wiel er eens helemaal uit en draai dan de cassette achteruit). Veel kans zal dit niet gemakkelijk gaan. (moet in principe zo vlot gaan dat als je hier een draai aan geeft het een paar toeren blijft doen).

Ketting te breed lijkt me sterk, maar kan uiteraard. Zou dan toch eerder denken aan vastgelopen derailleurwieltjes (spuit er is goed op met kruipolie)

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 mar 2010 12:37

Ik heb het vermoeden dat je ketting veel te lang is.

De foto zijaanzicht met de ketting op het kleinste kransje, grote blad.
De derailleur wieltjes horen in een loodrechte lijn boven elkaar te staan. (hartlijn wieltjes)
FacebookS3RSSite

flostijn
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2009 10:50

flostijn 12 mar 2010 12:41

Hmm, ik heb een Easton body met de ultegra cassette. Ik heb wel een hele dunne metalen ring geplaatst (dus eigenlijk de eerste handeling als je de cassette er weer opzet). Moet er dan nog 1 tussen? Ketting te dik lijkt met eigenlijk ook stug, want dan zou ik niet goed kunnen schakelen....ik ga zaterdag de handel nog maar eens demonteren....ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd!!
Flostijn
Red Bull Pro-SL

roel78
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mei 2007 11:01

roel78 12 mar 2010 12:52

Ik heb ook het idee dat mijn fiets te veel weerstand heeft bij het terugdraaien van de trappers. Ik heb een UltegraSL compact met Easton EA70 wielen. Ik vermoed echter dat het in de crank zit. Heb alleen niet veel zin om die er helemaal af te halen :-(

Om te kijken of de ketting te lang is probeer ik altijd om de ketting van het grootste blad (voor) te trekken. Als het goed is gaat hij er niet veel vanaf. Als je het een hele tand-lengte af kan trekken is de ketting te lang.

Er zijn vast ook methodes die meer nauwkeurig zijn.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 12 mar 2010 12:59

Ketting om je grootste blad en grootste kransje, waarbij je de derailleur overslaat.
Strak trekken en 2 schakels erbij optellen.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1644
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 12 mar 2010 13:01

Staan de stelschroefjes wel goed afgesteld?
Lijkt erop je der. tever naar buiten komt met de ketting op het kleinste tandwiel.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

sto3mp3n
Forum-lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 14 jan 2009 01:13

sto3mp3n 12 mar 2010 13:27

Flostijn schreef:Hmm, ik heb een Easton body met de ultegra cassette. Ik heb wel een hele dunne metalen ring geplaatst (dus eigenlijk de eerste handeling als je de cassette er weer opzet). Moet er dan nog 1 tussen? Ketting te dik lijkt met eigenlijk ook stug, want dan zou ik niet goed kunnen schakelen....ik ga zaterdag de handel nog maar eens demonteren....ik hou jullie op de hoogte. Nogmaals dank voor het meedenken. Wordt gewaardeerd!!


Op volgende link is het duidelijker denk ik:
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 608752.pdf

Ik bedoelde dat je ringetje 17 misschien vergeten bent. (dacht toch dat dit een soort plastiek ringetjes was maar kan me vergissen). Misschien heb jij daar ringetjes 2 geplaatst? (dat is idd een heel dun ijzeren ringetje)
Zoal ik al zei kan je het heel eenvoudig testen door je wiel er uit te nemen en dan eens een goeie draai (achteruit) te geven aan je cassette. Die moet dan vlot een aantal toeren maken.

Plaats reactie