Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De reden dat twee lagen geadviseerd heeft te maken met doorslag op het spaakgat. Zeker bij niet carbon velgen zijn deze randen vaak scherp. Het heeft niets met passing of luchtdichtheid te maken.
Twee of meer lagen kunnen wel helpen de band makkelijker op te pompen
Ik schuur de binnenkant van een velg altijd licht op. Op de MTB plak ik altijd eerst een laag met galsvezeltape alleen over de gaten en dan notubes erover 1 laag. Op de racer doe ik het zelfde.
Je zal niet de eerste zijn die ongeloffelijk op zijn plaat gaat omdat de tape bij een spaakgat scheurt.
Twee of meer lagen kunnen wel helpen de band makkelijker op te pompen
Ik schuur de binnenkant van een velg altijd licht op. Op de MTB plak ik altijd eerst een laag met galsvezeltape alleen over de gaten en dan notubes erover 1 laag. Op de racer doe ik het zelfde.
Je zal niet de eerste zijn die ongeloffelijk op zijn plaat gaat omdat de tape bij een spaakgat scheurt.
Leuk weetje,
Fabio Jakobsen won gister de etappe op wielen met tubeless banden
http://www.cyclingnews.com/news/jakobse ... ess-tyres/
Fabio Jakobsen won gister de etappe op wielen met tubeless banden
http://www.cyclingnews.com/news/jakobse ... ess-tyres/
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
60ml is inderdaad iets teveel (kan geen kwaad natuurlijk). 30-40ml zou ruim voldoende moeten zijn.
Heb zelf nog niet meegemaakt dat sealant gaat klonteren, voor mijn gevoel verdwijnt/verdampt het gewoon met de tijd of gaat het zich hechten aan de binnenkant van de buitenband. Meestal zijn bij mij de bandjes na een jaar wel op en heb ik tussentijds 1x wat sealant bijgevuld.
Ik zou me er dus geen zorgen over maken tenzij je er een jaar niet op rijdt.
Heb zelf nog niet meegemaakt dat sealant gaat klonteren, voor mijn gevoel verdwijnt/verdampt het gewoon met de tijd of gaat het zich hechten aan de binnenkant van de buitenband. Meestal zijn bij mij de bandjes na een jaar wel op en heb ik tussentijds 1x wat sealant bijgevuld.
Ik zou me er dus geen zorgen over maken tenzij je er een jaar niet op rijdt.
Leuk om te lezen. Op mijn racefiets rijd ik gewoon met binnenband, Vredestein Senso All Weather. Ik ben geen fijnproever en vind dit prima rijden, vooral ook omdat lekrijden zeer zeldzaam is (afgezien van de sporadische interactie met gaten in de weg). Deze banden hebben 120 TPI en er zijn natuurlijk veel soepelere banden, maar die zijn ook lekgevoeliger.gringo schreef: ↑17 mei 2019 14:43 Leuk weetje,
Fabio Jakobsen won gister de etappe op wielen met tubeless banden
http://www.cyclingnews.com/news/jakobse ... ess-tyres/
Klopt het dat je met tubeless banden beter beschermd bent, dus dat het risico op meer lekrijden met soepelere banden wordt afgedekt door de latex in de band? Heb je binnen het tubeless banden gamma ook de keuze van zeer robuste banden tot heel soepele banden?
Zeker. Zie bijv.
https://www.bicyclerollingresistance.co ... =7&minpr=7
Van hele snelle banden met "mindere" lekbestendigheid tot minder snelle banden met hoge lekbestendigheid
https://www.bicyclerollingresistance.co ... =7&minpr=7
Van hele snelle banden met "mindere" lekbestendigheid tot minder snelle banden met hoge lekbestendigheid
Overigens klopt dat artikel niet, want Gilbert won in zijn tijd bij FDJ ook al meerdere koersen met tubeless. En ik neem toch aan dat ook IAMCycling wel eens een koers won (die reden ook tubeless).
Ik vermoed overigens dat het ook te maken heeft met het feit dat tubewielen voor schijven vrijwel niet bestaan en dat de mecaniciens geen goesting hebben om die zelf te gaan spaken.
Ik vermoed overigens dat het ook te maken heeft met het feit dat tubewielen voor schijven vrijwel niet bestaan en dat de mecaniciens geen goesting hebben om die zelf te gaan spaken.
Roval, Bontrager en Enve hebben zeker tubewielen met schijfremmen, standaard op het schap liggen. Daarmee dek je al de helft van het peleton af (en zeker de teams die nu al met schijfremmen rijden).
Ik denk dus niet dat het aan luie mecaniciens ligt.
Ik denk dus niet dat het aan luie mecaniciens ligt.
Heb een nieuw setje carbon tubeless wielen deze week. Omdat ik geen tubeless bandjes meer had liggen heb ik er een paar gewone vouwbandjes omgelegd met een biba. Bandjes op 7 bar gezet en nu valt het me op dat als ik de wielen ronddraai er een een hoogteverschil in de band zichtbaar is. Het zit niet in de wielen, velghoogte is gewoon constant t.o.v. de remblokken. Maar kijk ik onder de remhoef door dan zie ik duidelijk een halve cm hoogteverschil op de band. Het lijkt er op dat als ik de wielen van de zijkant bekijk de band op sommige plekken dieper in de velg ligt dan de rest.
Kan je uberhaupt met normale vouwbandjes op een tubeless ready velg rijden? Wat is er hier aan de hand.. ?
Kan je uberhaupt met normale vouwbandjes op een tubeless ready velg rijden? Wat is er hier aan de hand.. ?
Als je het topic daarop doorzoekt zal je meerdere keren vinden dat daar melding van wordt gemaakt, ook door mij. Alleen betreft het tubelessbanden die met een biba worden gemonteerd. Kan alleen zeggen dat bij montage eerst op ong. 1 à 2 bar, alvorens de band op druk te pompen, moet worden gekeken of de randen aan de zijkant van de band evenwijdig met de velg lopen en dan met duim en handpalm de wand van de band opwerken. Gewone vouwbanden met biba heb ik geen probleem mee gehad, die vielen altijd goed bij mij maar ik rijd met gewone velgen, dus geen tubeless ready.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kunt ze monteren met zeepsop of montage vloeistof, meestal gaat het dan goed!
Sommige tubeless velgen hebben een vrij krappe passing.
Sommige tubeless velgen hebben een vrij krappe passing.