Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Mavic vastzittende spaak nippels

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 27 mei 2019 20:01

Maar gebeurt het ook echt dat dat de velg onbruikbaar maakt?

Walter

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 mei 2019 08:12

Ik hoor hier iedereen over staal en rvs. Volgens mij is de spaak en nippel alu.

De spaken gaan vooral vastzitten door zweet en pekel. Maar ook door vuil etc.Ik heb het bij crossmaxen ook wel gehad. Meestal bleef het spaakgat wel goed. Maar een mavic velg vevangen kostje je altijd een aantal nieuwe spaken.

Eerst goed inspuiten met wd 40 en kruip olie en dit twee drie keer doen en pas na een paar dagen beginnen met draaien.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 28 mei 2019 10:38

Zonder te weten welk materiaal het is heeft speculeren over oplossingen weinig zin...
We hebben nu gehad :
RVS, meest waarschijnlijk., mogelijk ferritisch RVS , dat laat wel eens roestsporen zien
Gewoon staal, zeer onwaarschijnlijk, die zijn altijd gegalvaniseerd en dat is onmiskenbaar.,
Alu komt sporadisch voor, Wd40 en kruipolie doen helemaal nix op alu-oxide.,
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 28 mei 2019 10:41

wasbeer2006 schreef: 28 mei 2019 08:12 Maar een mavic velg vevangen kostje je altijd een aantal nieuwe spaken.
Dat is zeker niet altijd zo.

De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.

Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.

Als je dus met kruipolie gaat werken moet je vooral ook wat onder de nippel laten lopen en niet alleen het schroefdraad doen.

Zie: http://www.maatwielen.nl/Uitleg/uitleg1.html

Groeten,

Hans
Laatst gewijzigd door Maatwielen op 04 jun 2019 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2019 11:42

Het is mij toen opgevallen dat het alleen de spaken in het achterwiel zijn die vast komen te zitten door de contactcorrosie.
Bijlagen
2016-04-13 15.03.51.jpg
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

royvanheesbeen
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2012 17:23

royvanheesbeen 29 mei 2019 08:46

Dank allen voor de reacties.
Gisteren nog even gekeken met een fietsenmaker (lastig om de velg goed te zien bij de Cosmics) en zowel de velg als de spaken hebben veel contact erosie. Ik ga nog een laatste poging wagen om de spaken te spannen en een enkele te vervangen indien nodig, maar vrees dat de velgen toch echt op zijn aan het einde van het jaar...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13753
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 mei 2019 09:40

Maatwielen schreef: 28 mei 2019 10:41
De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.

Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.

[/quote]

Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)

Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan?? ;)

Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 29 mei 2019 10:49

wasbeer2006 schreef: 29 mei 2019 09:40
Maatwielen schreef: 28 mei 2019 10:41
De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.

Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.
Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)

Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan?? ;)

Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.
[/quote]

Ja, ik doe dat uiteraard ook. Ik denk niet dat Mavic dat nu ook doet, helaas. Zulke suggesties vindt men vaak sympathiek, maar er iets mee doen is iets anders.

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 29 mei 2019 10:50

Maatwielen schreef: 29 mei 2019 10:49
wasbeer2006 schreef: 29 mei 2019 09:40
Maatwielen schreef: 28 mei 2019 10:41
De nippels gaan trouwens niet zozeer vastzitten in het schroefdraad in de velg (dat gebeurt ook wel) maar vaker aan de spaak zelf. Onder de nippel, die om de spaak heen draait, dringt namelijk vuil en op den duur zit de nippel muurvast aan de spaak.

Ik heb Mavic al enkele malen verteld dat ze tussen de nippel en spaak wat vet moeten doen.

Dat klopt inderdaad. de spaak gaat vaak vastzitten in de nippel, waardoor ik vaak de nippel kapot draaide (waren crossmax wielen)

Heeft mavic nog iets met het laatste gedaan?? ;)

Ik deed dat zelf bij terugplaatsen wel, de nippel opschuiven en vet eronder.
Ja, ik doe dat uiteraard ook. Ik denk niet dat Mavic dat nu ook doet, helaas. Zulke suggesties vindt men vaak sympathiek, maar er iets mee doen is iets anders.

Groeten,

Hans

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6130
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 mei 2019 11:12

Ik heb toen ook Mavic Frankrijk over het contacterosie probleem aangeschreven. Als antwoord daarop kreeg ik van Codagex België de garantievoorwaarden opgestuurd. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ervanheel
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 31 jul 2014 11:23

ervanheel 07 jun 2019 21:30

Herkenbaar probleem. Mijn Cosmic SLE achterwiel afgelopen week bij het "proberen" kapot gedraaid. Nippels zaten muurvast. 1 spaak gebroken, de spaak ernaast een scheur in de velg. (waarschijnlijk zat er al een onzichtbaar haarscheurtje). Volgens mij komt die corrosie ook omdat er heel makkelijk water in die velgen van de Cosmic blijft staan. Als je je fiets afspoelt met een tuinslang hoor je dat al en kan het best even duren voordat het water uit de velg is gelopen.

Voor mij dubbel pech, had net mijn lagers vervangen en een hubdoctor unit op de naaf freehub gezet :-/

Plaats reactie