Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kom ongeveer op het zelfde Etap HDR is bij mij 442 gram zwaarder dan mijn mech red.
(de DA Di2 is 120 gram lichter dan etap HDR)
Het foil frame is 40 gram zwaarder dan een velgrem, de vork 10 gram lichter. Houden we +30 over.
Mijn vorige foil velgrem oud model was iets meer dan 500 gram lichter.
Mijn huidige weegt in lichtste confi met klimwielen 7.35kg en dan heb ik echt alles aangepakt. Tita bouten licht DA bracket. lichte steekassen etc. Wel met quarq en 28mm banden. Maargoed het foil frame weegt als basis frame, vork, zadelpen, stuurpen en balhoofd bijna 2100gram, een lichte addict disc 1600, maar die vond ik minder mooi, zeker in disc.
Maar zoals Daniel al aangeeft. Het is zo,n heerlijk fiets dat ik echt niet meer denk aan de 500gram.
(de DA Di2 is 120 gram lichter dan etap HDR)
Het foil frame is 40 gram zwaarder dan een velgrem, de vork 10 gram lichter. Houden we +30 over.
Mijn vorige foil velgrem oud model was iets meer dan 500 gram lichter.
Mijn huidige weegt in lichtste confi met klimwielen 7.35kg en dan heb ik echt alles aangepakt. Tita bouten licht DA bracket. lichte steekassen etc. Wel met quarq en 28mm banden. Maargoed het foil frame weegt als basis frame, vork, zadelpen, stuurpen en balhoofd bijna 2100gram, een lichte addict disc 1600, maar die vond ik minder mooi, zeker in disc.
Maar zoals Daniel al aangeeft. Het is zo,n heerlijk fiets dat ik echt niet meer denk aan de 500gram.
6-bout vs centerlock maakt geen verschil voor de positie van de remschijf. Dus zolang de schijf-diameter gelijk is moet je kunnen wisselen en hoef je geen andere remmen of rotors te kopen.
Wel kunnen er kleine verschillen zijn in de precieze positie van de schijf en zijn niet alle schijven precies even dik. Dus het kan wel zijn dan je na wisselen even de remmen opnieuw moet afstellen.
Wel kunnen er kleine verschillen zijn in de precieze positie van de schijf en zijn niet alle schijven precies even dik. Dus het kan wel zijn dan je na wisselen even de remmen opnieuw moet afstellen.
De dikte van de schijven is geen probleem, want hydraulische schijfremmen zijn zelfstellend. Aleen even de blokken goed naar buiten duwen voordat je het nieuwe wiel erin zet.
Plaats van de schijven kan/zal wel wat afwijken, dus opnieuw centreren van de remklauwen is waarschijnlijk wel nodig.
Plaats van de schijven kan/zal wel wat afwijken, dus opnieuw centreren van de remklauwen is waarschijnlijk wel nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De lockring heeft te maken met de as. De lockring die je met cassette sleutel vastzet is tot assen van 12mm.apexrider schreef: ↑25 feb 2019 13:14 Niet Ultegra, wel Dura ace vervangen door XTR rotors. Die zijn aanmerkelijk beter. Maken minder lawaai en trekken minder snel krom. Werd wel geleverd met een borgmoer die je vast moet zetten met een bracket sleutel. Die heb ik niet gebruikt omdat deze wel akelig dicht langs mijn vorkpoot liep.
De lockring die je met bracketsleutel vast zet voor 15 en dikker.
Maar let op, naven met bv preload instellingen van de lagers kunnen ook problemen geven en dan heb je de lockring nodig met de grotere opening die je met bracketsleutel vastzet.
Bij mij gaat de ring nog geen mm langs mijn vork inderdaad, maargoed er zit op dat punt ook totaal geen flex, dus bang dat de ring de vork raakt hoef je niet te zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
Alie bleedset is prima net gebuikt voor mijn disc racefiets en mtb
https://nl.aliexpress.com/item/Hydrauli ... aaad1bdf-0
en de minerale olie
https://nl.aliexpress.com/item/BIKEIN-M ... 4c4di5A9JS
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13804
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het zijn natuurlijk spullen die niet veel hoeven te kosten, dus je zou zeggen het moet kunnen.
Ik zou de olie wel gewoon van shimano nemen en anders minimaal het hele systeem leegblazen.
maar daar zou ik nooit risico mee nemen voor die paar euro.
Ik zou de olie wel gewoon van shimano nemen en anders minimaal het hele systeem leegblazen.
maar daar zou ik nooit risico mee nemen voor die paar euro.
Welke remblokken adviseren jullie voor de Shimano br 9170 icm afdaling in de Alpen .
Bij diverse webshops staat dat de l03A niet geadviseerd word bij lange afdalingen ivm oververhitting.
Maar een geschikte kan ik verder ook niet vinden.
Bij diverse webshops staat dat de l03A niet geadviseerd word bij lange afdalingen ivm oververhitting.
Maar een geschikte kan ik verder ook niet vinden.
Specialized Diverge Axs
-
- Forum-lid
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
- Locatie: De Liemers
L04C metal blokken. Toevallig ga ik die vanmiddag halen bij Rose in Bocholt om mijn voorraad aan te vullen
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014