Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 28 mei 2019 18:49

De band met biba was een uitdaging maar heeft zichzelf uiteindelijk opgelost door...... een regenbui. Eigenwijs als ik ben maar gewoon gaan rijden met die "pepernoot" in de hoop dat het wel zou zetten. Zelfs over kasseitjes deed ie dat echter niet. Tot ik een kwartiertje in de regen reed en ik plots geen oneffenheid meer voelde. Mijn theorie is dat het water de band in de rand heeft doen schieten (zoals bij tubeless bandjes het zeepsop kan helpen).

Laat overigens onverlet dat ik ook met tubeless banden op de 2WayFit Shamals de laatste setjes grote problemen ondervind om ze te laten zetten (met zeepsop, compressor en zonder ventielkern). Geen idee waarom dat is. Overweeg een Schwalbe Tire Booster omdat mijn compressor iets van 8 bar geeft, een Tire Booster tot 10 bar kan.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2019 19:18

Joseba schreef: 28 mei 2019 18:49 De band met biba was een uitdaging maar heeft zichzelf uiteindelijk opgelost door...... een regenbui. Eigenwijs als ik ben maar gewoon gaan rijden met die "pepernoot" in de hoop dat het wel zou zetten. Zelfs over kasseitjes deed ie dat echter niet. Tot ik een kwartiertje in de regen reed en ik plots geen oneffenheid meer voelde. Mijn theorie is dat het water de band in de rand heeft doen schieten (zoals bij tubeless bandjes het zeepsop kan helpen).

Laat overigens onverlet dat ik ook met tubeless banden op de 2WayFit Shamals de laatste setjes grote problemen ondervind om ze te laten zetten (met zeepsop, compressor en zonder ventielkern). Geen idee waarom dat is. Overweeg een Schwalbe Tire Booster omdat mijn compressor iets van 8 bar geeft, een Tire Booster tot 10 bar kan.
Het is niet die hoge druk maar meer de hoeveelheid luchtstroom per minute wat de band laat zetten. Een compressor met 24liter voorraadvat is daarbij de standaard. Een tubelessband heeft m.i. niet zoveel druk nodig om zich in de velg te zetten (ploppen) met 2 bar moet het al lukken. Als je je band laat leeglopen merk je vanzelf wel bij welke druk de band uit zijn zetting valt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 mei 2019 20:12

Als je de band goed met zeepsop of liever montage vloeistof monteert dan gaat ie vanzelf goed.
Op een bar of 6 en dan beetje met je hand zie je hem langzaam in de juiste positie komen.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 28 mei 2019 20:17

Dan zal ik wel iets niet goed doen. Ik heb de compressor er op en de lucht blaast mooie zeepbelletjes tussen band en velg. Maar ploppen ho maar....

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 28 mei 2019 20:28

Ook niet als je bv als je ernaar kijkt. Ik snap dat dat opzich niet helpt :-)

Maar zie je dan niet de band langzaam zetten, dat heb ik vaak wel.
Of een beetje met je hand de band draaien? alsof je een handdoek uitvringt

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 29 mei 2019 07:29

Of nog een laagje velgtape aanbrengen zodat de ruimte tussen de band en het velgbed zo klein wordt dat er geen of weinig lucht kan ontsnappen.

9-W
Forum-lid

Gebruikersavatar 9-W 02 jun 2019 03:41

stijndevries schreef: 26 mei 2019 10:59 Volgende maand ga ik met vrienden naar Schotland, sinds eind maart rij ik tubeless en dat bevalt me tot nu toe heel goed. Alleen wat heb ik nodig mocht ik toch ineens lekrijden? Reserve binnenband is voldoende of kan ik beter voor een reparatiekit als https://www.futurumshop.nl/lezyne-tubel ... wart.phtml dit gaan?
Ik heb eenzelfde vraag. Op mijn racefiets met gewone clinchers neem ik altijd 1 of 2 binnenbanden mee, met CO2 patronen & pompje om ze opgepompt te krijgen als ik lek rijd.

Nou heb ik ook tubeless wielen met 35 mm Panaracer Gravelking SK erop. Nemen jullie een reserve binnenband mee als jullie op pad gaan of is het vertrouwen zo groot dat er geen backup nodig is?

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 02 jun 2019 08:29

Ik steek nog steeds een biba in het radiovakje van de koersbroek, voor het geval een lek toch niet goed dicht....

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 02 jun 2019 11:05

Murphy's law: "Anything that can go wrong, will go wrong"
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 02 jun 2019 16:19

Joseba schreef: 02 jun 2019 08:29 Ik steek nog steeds een biba in het radiovakje van de koersbroek, voor het geval een lek toch niet goed dicht....
Ik ook hoor, altijd een biba mee.

DJDennis
Forum-lid

DJDennis 04 jun 2019 20:15

Zojuist de mavic yksion pro ust banden gemonteerd op mn velgen. Dat ging toch een stuk makkelijker dan de shwalbe pro one's. Daarbij had ik hulp nodig van een bandenlichter, de bandelichter was zelfs nodig bij het opleggen van één kant zo strak waren ze. Bij het afhalen van de banden drie bandenlichters nodig. En geduld. Wat een crime was dat.

De mavics lijken een stuk soepeler hieldraad te hebben. Met een normale fietspomp in 1 keer op spanning gebracht. Velgen zijn bontrager aeolus pro 50mm.

De pro one's hadden 5000 km gelopen sinds eind januari en de achterband was aan vervanging toe. De voorband ging nog wel maar heb ik gelijk maar mee vervangen.

Ik ben benieuwd hoe de mavics voelen. De pro one's fietsten wel goed als ze eenmaal gemonteerd waren :D

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 jun 2019 20:31

DJDennis schreef: 04 jun 2019 20:15 Zojuist de mavic yksion pro ust banden gemonteerd...............
Ik ben benieuwd hoe de mavics voelen. ...............
Wij ook.
Laat het hier even weten als je wil.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie