Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 mei 2019 11:27

Ik heb dit artikel gelezen, en volgens mij is het vrij simpel... De eigenaar komt uit de fietsenwereld, zal zijn netwerk wel hebben, dus vermoedelijk kan hij voor een prima prijs aan wielen, groepsets ed. komen. Heeft wellicht zijn schaapjes al redelijk op het droge (met importeur zijn/dikke werkweken etc) en kan met 1 fiets per week verkopen genoeg verdienen voor wat hij nodig heeft. Dus hij kan ontspannen doen wat hij nu doet.
En dat is een fiets leveren naar wensen van de klant in de zin van kleur en afmontage. Uiteraard moet je je marketing dan hieromheen bouwen. Vergelijking met Jos vind ik wel heul erg makkelijk (en onterecht)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mei 2019 11:59

Disclaimer: Die vergelijking met Jos is er alleen als het verhaal dat de frames van grote Europese merken afkomstig zijn van Swett zelf komt!
Campagnolo Ultra Dork

tom de groot
Forum-lid

tom de groot 31 mei 2019 18:57

Niks mis met ppz. Hij werkt ernaast nog.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 mei 2019 19:31

Ik ken iemand die een SWETT heeft en er al een tweetal jaar naar volle tevredenheid mee rondrijdt..
Hij heeft zijn Swett vooral gekocht omdat hij zelf de paintjob heeft kunnen kiezen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 31 mei 2019 22:10

Harry Jacques schreef: 30 mei 2019 21:45 Op de beurs in utecht begin maart heb ik van swett gehoord dat hun frames, ik dacht in ieder geval 2 van de 4 modellen, afkomstig zijn van een een ander erg bekend europees merk. De naam ervan zal ppz je ongetwijfeld zelf willen geven. Het zijn dus absoluut niet de goedkoopste chineese open mouldjes.
Dat denk ik dus niet:

B.v. model CFM 182, Val-Dieu, op internet gewoon als Chinees open-moldje te koop.
Volgens de site van Swett "ons topmodel".

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 31 mei 2019 22:57, 3 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 31 mei 2019 22:12

Lcsmet schreef: 31 mei 2019 19:31 Ik ken iemand die een SWETT heeft en er al een tweetal jaar naar volle tevredenheid mee rondrijdt..
Hij heeft zijn Swett vooral gekocht omdat hij zelf de paintjob heeft kunnen kiezen.
Ook de enige goede reden om Swett te kiezen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeff_dh
Forum-lid

Jeff_dh 02 jun 2019 21:39

Het frame "CFM 182", oftewel de Val-Dieu van Swett zou eigenlijk geen open mould model mogen zijn. Het frame is dan wel "gewoon als Chinees open-moldje" te koop, maar dat is ontstaan door onduidelijke en slechte afspraken en (te) goed geloof in een Chinese fabrikant.

Ik heb namelijk ZELF dit frame ontworpen, in 2013. Dit ontwerp was exclusief voor een, destijds, klein Oostenrijks merk. Zij hebben geen goede afspraken gemaakt met de Chinese fabriek, waardoor het uiteindelijk als open-mould op het web is gekomen.

Dus om het nou als "gewoon Chinees open-moldje" bestempelen gaat mij wat te ver. Intellectueel eigendom is helaas soms weinig waard in China.

Of het "open mould" frame een TOP frame is, is niet te zeggen. Wellicht is het lay-up plan aangepast of zijn er andere matten oid gebruikt.

Groet.

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 02 jun 2019 22:15

Dit frame zelf ontworpen? U bent dus eigenaar van de ontwikkeling en productie, mallen, R&D etc. Welke carbon factory doet dit allemaal in opdracht van U?
U moet een behoorlijke grote afzetmarkt en vermogen hebben om dit voor elkaar te krijgen! Is zelfs voor de grote merken wel eens een dingetje.
Welk Oostenrijks merk betreft het, Airstreeem neem ik aan, die hebben toch hun eigen designbureau in Salzburg, bent u daar deel van?
En dan gaat de Chinees ze ineens aan iedereen verkopen als open-mold?
Ik ken dit frame al veel langer en is al geruime tijd op de markt.

Jeff_dh
Forum-lid

Jeff_dh 03 jun 2019 09:08

Jaap Telder schreef: 02 jun 2019 22:15 Dit frame zelf ontworpen? U bent dus eigenaar van de ontwikkeling en productie, mallen, R&D etc. Welke carbon factory doet dit allemaal in opdracht van U?
U moet een behoorlijke grote afzetmarkt en vermogen hebben om dit voor elkaar te krijgen! Is zelfs voor de grote merken wel eens een dingetje.
Welk Oostenrijks merk betreft het, Airstreeem neem ik aan, die hebben toch hun eigen designbureau in Salzburg, bent u daar deel van?
Dit frame zelf ontworpen? > Ja

U bent dus eigenaar van de ontwikkeling en productie, mallen, R&D etc > Ik heb als externe en onafhankelijke ontwerper dit frame ontworpen. That's it.

Welke carbon factory doet dit allemaal in opdracht van U? > Jaap, wat is uw bank. rek en pincode :-) U snapt neem ik aan, dat ik sommige dingen niet kan en ga vertellen.

U moet een behoorlijke grote afzetmarkt en vermogen hebben om dit voor elkaar te krijgen! > ??? Ik ben de ontwerper, niet het merk zelf.

Welk Oostenrijks merk betreft het, Airstreeem neem ik aan, die hebben toch hun eigen designbureau in Salzburg, bent u daar deel van? > Wow, wat wilt u veel weten :-) Misschien heeft u gelijk. Ik ben een externe ontwerper die soms ingehuurd wordt voor projecten. Voor welke merken, hoe en wat, ga ik niet zeggen.

En dan gaat de Chinees ze ineens aan iedereen verkopen als open-mold? > De betekenis van ethiek is niet voor iedereen gelijk. In dit geval was het merk niet 100% eigenaar van de mal en waren de afspraken niet goed opgesteld.

Ik ken dit frame al veel langer en is al geruime tijd op de markt. > Ontworpen in 2013. En van fouten maken leer je, dus de kans dat u nog eens een "gewoon Chinees open-moldje" aantreft, welke is ontworpen in Nederland, wordt steeds kleiner.

Maar laten het weer "on-topic" houden. Volgens mij heeft Swett een mooi aanbod van goede fietsen. Het customizen is te gek, en volgens mij is de man achter Swett ook een prima kerel.

roelw
Forum-lid

roelw 03 jun 2019 09:51

Ik vind de toegevoegde waarde van een merk als Swett nog altijd niet duidelijk.
Stel ik koop een fiets van een merk met een goede prijs/kwalitietsverhouding en goede reputatie (genre Canyon, Rose,...). Zodra mijn fiets er is demonteer ik hem (of ik laat het doen). Ik breng het fame naar een lokale lakkerij (genre Colormonkey) waar ik het geheel naar eigen wens laat herspuiten). Dan monteer ik alle onderdelen terug.
Nadeel ten opzichte van Swett: iets meer werk en gedoe (demontage en montage, afspraak met lokale lakkerij,..) en geen officiële garantie meer
Voordeel ten opzichte van Swett: waarschijnlijk goedkoper, frame met een gekende reputatie en kwaliteitscontrole in plaats van made in China frame waar Swett/PPZ ook maar een inkoper is zonder invloed op de kwaliteit of productie, geen bijkoemnde tussenpersoon in de vorm van Swett/PPZ

En dan zijn er nog merken als Trek en Ridley die volledig op maat gemaakt lakwerk aanbieden op een A-merk frame (Trek Project One, Ridley Pure Line). Ongetwijfeld zie ik andere merken over het hoofd die dit ook aanbieden.

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 03 jun 2019 12:08

Jeff_dh schreef: 03 jun 2019 09:08
Jaap Telder schreef: 02 jun 2019 22:15 Dit frame zelf ontworpen? U bent dus eigenaar van de ontwikkeling en productie, mallen, R&D etc. Welke carbon factory doet dit allemaal in opdracht van U?
Dit frame zelf ontworpen? > Ja

U bent dus eigenaar van de ontwikkeling en productie, mallen, R&D etc > Ik heb als externe en onafhankelijke ontwerper dit frame ontworpen. That's it.

Welke carbon factory doet dit allemaal in opdracht van U? > Jaap, wat is uw bank. rek en pincode :-) U snapt neem ik aan, dat ik sommige dingen niet kan en ga vertellen.

U moet een behoorlijke grote afzetmarkt en vermogen hebben om dit voor elkaar te krijgen! > ??? Ik ben de ontwerper, niet het merk zelf.

Welk Oostenrijks merk betreft het, Airstreeem neem ik aan, die hebben toch hun eigen designbureau in Salzburg, bent u daar deel van? > Wow, wat wilt u veel weten :-) Misschien heeft u gelijk. Ik ben een externe ontwerper die soms ingehuurd wordt voor projecten. Voor welke merken, hoe en wat, ga ik niet zeggen.

En dan gaat de Chinees ze ineens aan iedereen verkopen als open-mold? > De betekenis van ethiek is niet voor iedereen gelijk. In dit geval was het merk niet 100% eigenaar van de mal en waren de afspraken niet goed opgesteld.

Ik ken dit frame al veel langer en is al geruime tijd op de markt. > Ontworpen in 2013. En van fouten maken leer je, dus de kans dat u nog eens een "gewoon Chinees open-moldje" aantreft, welke is ontworpen in Nederland, wordt steeds kleiner.

Maar laten het weer "on-topic" houden. Volgens mij heeft Swett een mooi aanbod van goede fietsen. Het customizen is te gek, en volgens mij is de man achter Swett ook een prima kerel.
De broers Probst hebben u ingehuurd om hun frames te ontwerpen?
Kan helemaal niet, de broers ontwerpen zelf hun prototypen en hebben contact gelegd met een Chinese producent die samen met hen de R&D/productie doen.
De Australiër Paul Farell en vriend is hun "huis" designer en carbonexpert. En U beweert de ontwerper te zijn...?

Aan uw antwoorden te zien heb ik zeer grote twijfels aan uw verhaal, sterker nog, ik geloof er geen bal van. Daarnaast bent u bewust vaag in uw antwoorden en geeft eigenlijk nauwelijks antwoorden.
Airstreeem frames worden ook verkocht onder andere merknaam, bv. A:XUS, hoezo geen open-mold?

De marketing uitspraken van u zet mij ook sterk aan het denken.
Het lijkt haast wel een bliksemafleider voor Fons, door Fons geïnitieerd... :lol:

Aan uw eerdere bijdragen te zien verkoopt u bedrukte kleding en noemt u zich ontwerper.
Uw eerste bijdrage hierover, ( uw beginnend merk met truitje van €99,- niet toegestane reclame) daarvan is door de moderator verwijderd als spam.

Succes met het trollen.
En uw echte naam is...?

Jeff_dh
Forum-lid

Jeff_dh 03 jun 2019 12:59

Wow Jaap, gaat het? Wat een aannames en beschuldigingen!
Farrell schrijf je met twee R-en....en hij is overigens Engels :-)

Tot zo ver mijn bijdrage. Tot ziens.

Plaats reactie