Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Herrie Derrie R8000

DeSnelsteKoerier
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 08 mei 2017 15:41

DeSnelsteKoerier 30 mei 2019 22:53

Bij mij 1x een R8050 Di2 groepset en een R8000 mechanische groepset.... beide zelf geplaatst. Beide ook fluisterstil. Snel en direct schakelend.

Geen last van geluiden, ratels of wat dan ook, met zowel Shimano als KMC kettingen. Kettingen smeer ik met Muc Off.
Altijd onderweg...

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 31 mei 2019 09:26

Gisteren kon ik mooi terecht bij mont augouial. Hij heeft de afstelling bekeken en zodanig nog wat beter afgesteld. Nu loop de ketting beter en is hoorbaar stiller.
Wel is er een te korte kabel geconstateerd die naar de achterderailleur loopt. Ik zit nu in de chat met Canyon, maar die schuiven het een beetje af. Ik heb zojuist foto's doorgestuurd en ben in afwachting van hun reactie.

Martijn bedankt voor de gezelligheid (het had zo avond kunnen worden) , jouw kennis en mooie verhalen!

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 31 mei 2019 09:28

Dat is mooi!
Kan je nog delen met ons wat de wijziging in de afstelling was?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 31 mei 2019 09:46

Stand van de achterderailleur stond niet goed. De b-screw was te ver ingedraaid.
De achterderailleur opnieuw getrimd ( goede oren is een vereiste).
Een andere olie gebruikt dan ik zelf erop deed. Zelf gebruik in Neoval, maar Martijn heeft Shimano PTFE olie die hoorbaar stiller is.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5606
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 31 mei 2019 10:54

Het is gewoon een kwestie van heel goed afstellen, op mijn C60 met SR is nauwelijks verschil te horen tussen Allez met de R8000. Nogmaals het schakelt ook gewoon perfect.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 31 mei 2019 14:06

ncornelisse schreef: 31 mei 2019 09:26 Martijn bedankt voor de gezelligheid (het had zo avond kunnen worden) , jouw kennis en mooie verhalen!
Niels, jij ook bedankt voor de gezelligheid en jou verhalen en inzichten. Altijd leuk om over de fietshobby kennis en ervaring uit te wisselen. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar, maar dan zorg ik gezien de duur ook voor wat te drinken :) . Nu totaal niet aan gedacht :shock: .

Ik denk dat het grootste deel van het lawaai inderdaad werd veroorzaakt door de bovenste derailleur wieltje, dat op de 34 T tegen het kransje aanliep. Door het indraaien van de B-screw wordt de derailleur meer naar beneden en naar achteren gedrukt, waardoor de bovenste pulley niet meer tegen de cassette aanloopt.

De 34 cassette is toch standaard zag ik op de Canyon site, dan is het raar dat de derailleur zo was afgesteld en de di2 kabel zo strak gemonteerd afgeleverd is. Een tik tegen de derailleur en de stekker plug schiet los. Dus ik denk dat Canyon dat zou moeten oppakken. Misschien zit er wel meer ruimte in de kabel, maar deze zit ergens in het frame klem, waarschijnlijk bij het bottom bracket.

Voor de rest is het vooral de ketting goed schoonhouden en blijven smeren met olie en gelijk weer aan de buitenzijde goed droog en schoon maken. Het geluid is dan zeker acceptabel en kun je genieten van je mooie Di2 Disc Canyon :like:
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 31 mei 2019 21:04

Na bijna 500 km, afstellen en squirt smeren met de r8020 groepset toch maar een Sram ketting gehaald. Zondag gaan we het horen, of hopelijk; niet meer horen.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

bever
Forum-lid
Berichten: 2228
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 31 mei 2019 21:29

ncornelisse schreef: 31 mei 2019 09:26 Gisteren kon ik mooi terecht bij mont augouial. Hij heeft de afstelling bekeken en zodanig nog wat beter afgesteld. Nu loop de ketting beter en is hoorbaar stiller.
Wel is er een te korte kabel geconstateerd die naar de achterderailleur loopt. Ik zit nu in de chat met Canyon, maar die schuiven het een beetje af. Ik heb zojuist foto's doorgestuurd en ben in afwachting van hun reactie.

Martijn bedankt voor de gezelligheid (het had zo avond kunnen worden) , jouw kennis en mooie verhalen!
mooi om te lezen dit :) Het is er wel eens minder gezellig aan toe gegaan in bepaalde topics...

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 31 mei 2019 21:43

Mij zijn met de r8000 groep een aantal dingen opgevallen mbt het geluid. (Ik gebruik de mechanische variant)

Voorheen reed ik altijd met KMC kettingen. Nu niet meer, de Shimano HG701 is veel stiller, dit lees je ook op overige fora op het internet.

Smeermiddel maakt ook een verschil. Morgan Blue maakte wat meer geluid, nu met Shimano ptfe olie is hij stil.

Afstelling is cruciaal, als de achterderrie net niet goed staat, zal hij op sommige kransjes herrie maken.

Je moet hem echt goed schoonhouden, zoals al eerder benoemd in dit topic, verwaarlozing wordt afgestraft.

Nu ik dit alles in orde lijk te hebben, is de groep echt superstil en werkt perfect. Ik heb verschillende Ultegra groepen gehad, 6500, 6700, 6800 en nu de r8000. Nieuwer vond ik niet altijd beter (met name de 10 speed vond ik tegenvallen TOV de 9 speed), maar deze nieuwe r8000 vind ik de beste tot nu toe. En dat is echt niet vanwege de 11 kransjes.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 01 jun 2019 08:22

Naar aanleiding van dit draad heb ik gisteren nog een beetje geprutst aan mijn achterderrailleur.

Ik heb de indruk dat ik de ketting een stuk stiller heb gekregen door de b schroef bijna helemaal uit te draaien.
De fiets werd geleverd met een 34-11. Ik heb nadien een 28-12 geplaatst, maar heb de b-schroef toen niet aangepast. Volgende keer een Shimano ketting proberen ipv KMC en misschien is het dan ook bij mij fluisterstil.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

m/v
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 aug 2014 11:37

m/v 12 aug 2019 12:11

Ook ik blijf problemen ondervinden met lawaai uit de aandrijflijn (R8050 groep).
Derailleur staat prima afgesteld, schakelen gaat ook gewoon super.

Maar wanneer de ketting vooraan op het buitenblad ligt dan is er steeds een storend lawaai, voornamelijk op de T13 en T14 achteraan. Vooraan op het binnenblad is echt fluisterstil zoals het hoort.
Lawaai is niet super luid maar voor een pietje precies hoort dit echt niet, mijn vorige 6870 groep liep ook gewoon fluisterstil.

Bij het doorlezen van deze topic is dat blijkbaar toch een gekend probleem, iemand al een oplossing gevonden?
Ik vraag mij af of er niet gewoon een slechte reeks derailleurs van Shimano op de markt is?
Probleem is dat die derailleurs mij toch wat te duur zijn om gewoon een nieuwe te kopen en eens te testen of dat met een andere wel soepel gaat.

Misschien eens rondhoren in de vriendengroep om er eens een derailleur (R8050 of R9150) van hen te mogen op monteren om te kijken of dat de oplossing is.

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 12 aug 2019 12:59

Drossie2 schreef: 01 jun 2019 08:22 Naar aanleiding van dit draad heb ik gisteren nog een beetje geprutst aan mijn achterderrailleur.

Ik heb de indruk dat ik de ketting een stuk stiller heb gekregen door de b schroef bijna helemaal uit te draaien.
De fiets werd geleverd met een 34-11. Ik heb nadien een 28-12 geplaatst, maar heb de b-schroef toen niet aangepast. Volgende keer een Shimano ketting proberen ipv KMC en misschien is het dan ook bij mij fluisterstil.
Ik had precies hetzelfde toen ik van 34-11 naar 28-12 ging. Andere (kortere) ketting gemonteerd maar toch constant een ratelende ketting. Met de fiets op de montagestandaard en draaiend aan de cranks viel het me op dat de ketting tussen de derailleurwieltjes leek te resoneren. Toen ik de b-schroef strakker draaide werd de resonantie minder en was het probleem verholpen.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Plaats reactie