Frankrijk (Cevennes) in september
Hallo,
Wij gaan in september 3-4w op vakantie naar Frankrijk/Spanje (Girona). Beetje rondtrekken, camperen, fietsen mee. Je kent het wel.
Mijn vrouw fietst ook, maar vindt ritjes van 2u (af en toe 3u) in de bergen vaak lang zat. Vaak combineren wij dan een ritje van 2u samen en dat ik dan nog 1 of 2u extra er aan vast plak. Of dat ik ochtends alleen even 2u de bergjes op knal en dan de rest van de dag nog wat anders doen. Ik rij dan liever geen ritten van 5-6u solo om te voorkomen dat mijn vrouw de hele dag wat bij de tent zit, op mij te wachten.
Wij zijn ook wel eens bij Barcelonnette geweest, prachtig fietsgebied, maar door het hooggebergte niet veel wegen, waardoor een rondje al snel 100km+ wordt.
De Vecors lijkt ons erg mooi, net als de Ardeche en hoe is de Cevennes? Ik zie veel wegen, dus veel combinaties qua rondjes mogelijk. Hoe is de Ardeche en Cevennes in September? Mijn ervaring is dat in juli/augustus het erg warm kan zijn in deze gebieden...
Alvast bedankt voor tips!
Wij gaan in september 3-4w op vakantie naar Frankrijk/Spanje (Girona). Beetje rondtrekken, camperen, fietsen mee. Je kent het wel.
Mijn vrouw fietst ook, maar vindt ritjes van 2u (af en toe 3u) in de bergen vaak lang zat. Vaak combineren wij dan een ritje van 2u samen en dat ik dan nog 1 of 2u extra er aan vast plak. Of dat ik ochtends alleen even 2u de bergjes op knal en dan de rest van de dag nog wat anders doen. Ik rij dan liever geen ritten van 5-6u solo om te voorkomen dat mijn vrouw de hele dag wat bij de tent zit, op mij te wachten.
Wij zijn ook wel eens bij Barcelonnette geweest, prachtig fietsgebied, maar door het hooggebergte niet veel wegen, waardoor een rondje al snel 100km+ wordt.
De Vecors lijkt ons erg mooi, net als de Ardeche en hoe is de Cevennes? Ik zie veel wegen, dus veel combinaties qua rondjes mogelijk. Hoe is de Ardeche en Cevennes in September? Mijn ervaring is dat in juli/augustus het erg warm kan zijn in deze gebieden...
Alvast bedankt voor tips!
de Cevennes zijn prachtig! niet hoog, lange rustige beklimmingen, rustige dorpjes. ik herinner me wel af en toe matig asfalt. het weer in september ken ik niet goed maar je zal relatief veel schaduw van bomen hebben.
Klinkt goed. Hoeft wmb ook niet hoog. Klimmen van 20-30minuten vind ik leuk zat. Hebben ook wel ritten gedaan met klimmen van een uur maar dan zie je elkaar wel erg lang niet.
Inderdaad een prachtig gebied met heerlijke stille wegen. Ik heb goede ervaringen met de omgeving van Meyrueis (Mont Aigoual) en ook met Largentiere (in de buurt van Aubenas).
Je kunt vanuit beide plaatsen prachtige lange en korte rondjes fietsen.
Je kunt vanuit beide plaatsen prachtige lange en korte rondjes fietsen.
-
- Forum-lid
Tsja, op deze vraag moet ik als Cevennes fan wel reageren
Ik/wij heb meerdere keren aan de west kant Nant, in het midden Saint Roman de Tousque en aan de oost kant Sant Jean du Gard gezeten. Het midden en het oosten bevallen mij het meest. Het is midden gebergte tot 1000 en zelfs 1600 meter Mont Aigoual. De kleinere wegen zijn super rustig. In de zomer kan het een behoorlijke bakoven zijn, met temperaturen van 30-40 graden in de dalen. Veel ongerepte natuur, vaak geen bereik van je mobieltje! De klimmetjes duren idd tussen 20-30 minuten met 5-8-12% stijging. Genoeg wegen om leuke rondjes te maken. Veel Nederlandse Tim Krabbe fans die hun rondjes rijden.
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Laatst gewijzigd door mont aigoual op 26 apr 2019 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Ik heb 2 weken in augustus bij Florac in de buurt gezeten. Het is daar heerlijk rustig fietsen. Fietspaden kun je uiteraard vergeten op een paar stroken na, maar het verkeer houdt rekening met je. Kwaliteit van de wegen is prima.
Het kan er in de dalen (soort van Gorges) lekker heet worden en inderdaad is het mobiele netwerk niet overal 100%.
Het wegennet is niet heel uitgebreid, maar je kunt je routes aardig varieren. Mijn langste rit was 111 km met 2270 hm. De kortste 20 km met 500 hm. Wel met een klimmetje van 20%.
Het kan er in de dalen (soort van Gorges) lekker heet worden en inderdaad is het mobiele netwerk niet overal 100%.
Het wegennet is niet heel uitgebreid, maar je kunt je routes aardig varieren. Mijn langste rit was 111 km met 2270 hm. De kortste 20 km met 500 hm. Wel met een klimmetje van 20%.
older Budweiser
Overigens: het blijft een berggebied. Dus ik heb twee jaar terug gezeten, toen was het 12 graden in augustus. Dus het kan er ook gewoonweg koud en nat zijn. Was 5 dagen lang pet, rest van de 14 was het heerlijk. Inderdaad prachtig fietsen, rustig, niet te hoog.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Dat is overal zo. Niets zo onzeker als het weer. Gelukkig zijn wij met z'n 2en en hoeven we niets te reserveren. Kunnen dus 3-4w gaan en staan waar we willen.
In Meyrueis zit je heel centraal om mooie tochten te doen, ook een leuk stadje met een paar gezellige café's en restaurantjes. De tarn is ook bereikbaar.
We verbleven er een week met een fiets reisorganisatie (30-tal fietsers) en zeer mooie ritten te doen met af en toe pittig klimwerk. We reden er een 6-tal gevarieerde ritten van een 85 tot 120 kms lang, dus keuze genoeg.
Enig nadeel is dat je tijdens de beklimmingen je in het zweet in de beschutte kloven werkt door de warmte en je eens boven een ijskoude wind kunt hebben op de causses (hoogvlakten).
Maar echt een mooie streek. Wij logeerden er half juni.
We verbleven er een week met een fiets reisorganisatie (30-tal fietsers) en zeer mooie ritten te doen met af en toe pittig klimwerk. We reden er een 6-tal gevarieerde ritten van een 85 tot 120 kms lang, dus keuze genoeg.
Enig nadeel is dat je tijdens de beklimmingen je in het zweet in de beschutte kloven werkt door de warmte en je eens boven een ijskoude wind kunt hebben op de causses (hoogvlakten).
Maar echt een mooie streek. Wij logeerden er half juni.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. ![👻](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f47b.svg)
![😳](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f633.svg)
![🤬](//cdn.jsdelivr.net/gh/twitter/twemoji@latest/assets/svg/1f92c.svg)
-
- Forum-lid
- Contact
September en oktober zijn statistisch gezien de droogste maanden in het centraal massief (dat geldt trouwens voor een groot gedeelte van FR). De temperatuur is niet meer zo hoog als in juli - augustus en de vakantiedrukte is ook over. Kortom: vaak perfecte fietsomstandigheden.
Qua keuze is het hele centraal massief goed, van de Auvergne, waar wij wonen, of zuidelijker, de Ardeche,de Cevennes, of de Herault.
Qua keuze is het hele centraal massief goed, van de Auvergne, waar wij wonen, of zuidelijker, de Ardeche,de Cevennes, of de Herault.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ik zou niet reserveren. Kom er net vandaan (Anduze), en weer was zeker oke maar niet perfect. Heul veul woeiiiiii.
Als buiten seizoen gaat is er daar altijd wel een plek te vinden. Mooi fietsen daar, geen meter vlak. Weinig echt steile stukken, heel veel 5-7% wat gewoon fijn klimmen is.
Wegen zijn zoals gezegd rustig, asfaltkwaliteit is redelijk. Heel veel grof asfalt, wat ik persoonlijk mateloos irritant vind (rolt niet, microtrillingen). Dus minimaal 25mm bandjes op relatief lage druk zou ik adviseren.
Wel leuk op die rustige wegen is dat je nog wel eens grof wild spot oid.
Als buiten seizoen gaat is er daar altijd wel een plek te vinden. Mooi fietsen daar, geen meter vlak. Weinig echt steile stukken, heel veel 5-7% wat gewoon fijn klimmen is.
Wegen zijn zoals gezegd rustig, asfaltkwaliteit is redelijk. Heel veel grof asfalt, wat ik persoonlijk mateloos irritant vind (rolt niet, microtrillingen). Dus minimaal 25mm bandjes op relatief lage druk zou ik adviseren.
Wel leuk op die rustige wegen is dat je nog wel eens grof wild spot oid.
Less is bore