Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon - Ultegra 6700 - 2000,-

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 13 mar 2010 20:41

FJD schreef:Goed, het lijstje is weer verder uitgedund en er is een extra optie bijgekomen. De meting leverde weinig spectaculairs op, ik ben een gemiddeld persoon. Goede binnenkomer zullen we maar denken...

Op dit moment nog drie serieuze opties over;

Jan Janssen Sonic op Fullcrum 5 voor 1975,-
Koga Team edition voor 1875,-
Sensa Lombardia Special voor 1875,-

De eerste twee opties zijn officieel iets duurder maar de rekening van t meten wordt er nog afgetrokken dus vandaar ;)

Alle fietsen zijn volledig carbon en volledig ultegra dus daar geen verschil. De Koga is wat langer waardoor bochten iets lastiger worden maar comfort hoger. Ik ben toch al een laffe haas in bochten dus geen echt minpunt wmb.

Iemand nog goede argumenten of wordt t nu een gevoelskwestie? :)

Proefritje en koop wat je gevoel zegt.
What makes the boat go faster?

stinus
Forum-lid

stinus 13 mar 2010 21:59

het blijft altijd een gevoelskwestie...
Die Jan Jansen en die Koga zijn wel "mooie" merken met traditie van kwaliteit... En Koga geeft 10 jaar garantie op carbon frames en dat is wel redelijk uniek!

elboutero
Forum-lid

elboutero 13 mar 2010 22:23

Koga nemen! Stukken mooier dan de Jan Janssen en veel meer merk dan de Sensa
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 13 mar 2010 22:54

Ik ben er van overtuigd dat wanneer men blind zou kunnen testen men niet het verschil zou voelen tussen 90% van de carbonnen frames die je op dit moment kan kopen.

De grootste factoren in de verklaring van de verschillen die men ervaart tussen 'frames' (=afgemonteerde fietsen) zijn IMO voornamelijk de bandjes, bandendruk, wielen, afmontage (zadelpen, stuur(pen)) en zadel.

Wat denk je nu te voelen als je bij een FM een testrit maakt? Wat ben je aan het testen? Zitten er dezelfde wielen in? Zelfde bandjes? Zelfde bandendruk zoals je gewend bent? Zelfde stuur en stuurlint? Zadel? Zadel-bracket-stuur-geometrie is exact gelijk aan je eigen fiets? Enfin, punt is wel duidelijk. :D

Als je niet de echte extremen opzoekt, kies je een frame(set) IMO op basis van geometrie (hij moet passen zonder al te veel kunstgrepen), en je moet 'm vooral erg mooi vinden!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 mar 2010 22:59

Ik heb van mijn Lombardia de vork gisteren op de weegschaal gelegd. Die was niet 550 gram zoals in de fiets stond, maar 699... Vork vervangen door een EC90SL, die weegt ingekort 330 gram. Dat stuurt wel eventjes anders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tiest
Forum-lid HC

tiest 13 mar 2010 23:00

Mwa, ligt eraan hoe je kunt testen. word de fiets vanuit de showroom op straat gezet dan mis je nogal wat puntjes. Worden de banden op druk gezet, fiets relatief op maat gezet en krijg je de juiste pedalen om hem vervolgens een weekend lang uit te mogen proberen dan krijg je toch wel een goede indruk en zul je wel verschil merken. Het ligt er ook aan hoe gevoellig je voor zaken bent. Ik ken mensen die het verschil tussen aksiums en lightweights niet zullen merken terwijl andere de bandendruk op de milibar nauwkeurig willen hebben.

ikkenie
Forum-lid

ikkenie 14 mar 2010 09:16

'T is zoals eerder reeds aangehaald een gevoelskwestie.
Voor mijn was het liefde op het eerste gezicht :D , Koga dus en niks anders.
Nog geen minuut spijt van men 'gevoel'.
Succes met je keuze ... ben benieuwd wat het zal worden !!!:d

stinus
Forum-lid

stinus 14 mar 2010 16:22

ikkenie schreef:'T is zoals eerder reeds aangehaald een gevoelskwestie.
Voor mijn was het liefde op het eerste gezicht :D , Koga dus en niks anders.
Nog geen minuut spijt van men 'gevoel'.
Succes met je keuze ... ben benieuwd wat het zal worden !!!:d

+1 :D

fjd
Forum-lid

fjd 14 mar 2010 19:44

Ik neig stiekem toch ook wel naar de Koga. Ding ademt een bepaald soort van klasse. Doet me wat denken aan de Audi reclame met vader/zoon & de trein; nothing to prove. De fiets heeft alle capaciteiten om met de beste mee te gaan maar heeft geen behoefte om dat van de daken te schreeuwen.

De Sensa is maar een fractie goedkoper en spreekt qua merk toch net wat minder aan en de JJ vind ik weinig meerwaarde bieden tov de Koga.

Klein extratje;
http://p1.pinkbike.com/photo/3169/pbpic3169358.jpg
maar ik denk hier budget-technisch niet mee uit te gaan komen :P
Hoe harder je fietst, hoe eerder je thuis bent.

Plaats reactie