Gravel-racers
Zeer mooie fietsen, die Open UP. Op Instagram zie je exemplaren die in zeer mooie kleuren gespoten zijn. Kwaliteit zal ook wel top zijn. Maar zoals alles wat uit de geest van Gerard Vroomen komt: veel te duur (zie ook Cervelo, 3T Strada, 3T Torno LTD trapstel,...)
Onlangs een focus mares ultegra gekocht. Is eigenlijk een crosser, maar wil hem gaan gebruiken voor gravel, winterfiets op de weg en bikepacking. Heb er nu 28mm racebanden op gemonteerd voor een bikepack avontuur op de weg binnenkort. Voor gravel komen er nog g-one 35mm.
Is deze fiets er geschikt voor? Ik vraag me ook af wat het verschil tussen een crosser en een gravelbike is
Is deze fiets er geschikt voor? Ik vraag me ook af wat het verschil tussen een crosser en een gravelbike is
Een crosser kan prima voor gravel doeleinden dienen. De juiste banden kiezen voor je ondergrond en tadaaa.
Hier een trek boone: canti+challenge dune
Misschien heeft een 'typische' gravel fiets : meer ruimte voor nog bredere banden, luiere stuurhoek, lager bb, langere achterbrug, wat allemaal zonde is. En voor sommige ideaal is.
Gravel is nogal breed, vanaf een koersfiets met 28mm banden tot bikepacking mtb met een jones stuur en vaste vork.
Hier een trek boone: canti+challenge dune
Misschien heeft een 'typische' gravel fiets : meer ruimte voor nog bredere banden, luiere stuurhoek, lager bb, langere achterbrug, wat allemaal zonde is. En voor sommige ideaal is.
Gravel is nogal breed, vanaf een koersfiets met 28mm banden tot bikepacking mtb met een jones stuur en vaste vork.
Thnx. Stuurhoek hoeft van mij niet luier. Deze is 71 graden en daarmee lui genoeg tov van mijn racer met 74. Bracket is wel 2cm hoger.TKMP schreef: ↑11 jun 2019 06:11 Een crosser kan prima voor gravel doeleinden dienen. De juiste banden kiezen voor je ondergrond en tadaaa.
Hier een trek boone: canti+challenge dune
Misschien heeft een 'typische' gravel fiets : meer ruimte voor nog bredere banden, luiere stuurhoek, lager bb, langere achterbrug, wat allemaal zonde is. En voor sommige ideaal is.
Gravel is nogal breed, vanaf een koersfiets met 28mm banden tot bikepacking mtb met een jones stuur en vaste vork.
Sinds dit weekend staat er dan eindelijk ook bij mij een gravelbike in de schuur (in de woonkamer mag niet, daar staat al een Bianchi en meer mag helaas niet ).
Na veel zoekwerk op het internet en ook veel voorbeelden en ideeën uit dit forum ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de knalgele Ridley X-Trail 105. De blauwe versie trok me niet echt samen met mijn toch ook al celeste Bianchi en dit valt in ieder geval wel goed op.
De eerste 100KM zit er inmiddels op en het is een bijzonder leuke aanvulling op mijn 'gewone' racefiets, Super voor de afwisseling en ik ga er ongetwijfeld veel plezier van hebben
Na veel zoekwerk op het internet en ook veel voorbeelden en ideeën uit dit forum ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de knalgele Ridley X-Trail 105. De blauwe versie trok me niet echt samen met mijn toch ook al celeste Bianchi en dit valt in ieder geval wel goed op.
De eerste 100KM zit er inmiddels op en het is een bijzonder leuke aanvulling op mijn 'gewone' racefiets, Super voor de afwisseling en ik ga er ongetwijfeld veel plezier van hebben
Ook in het Giant topic gepost, maar mocht iemand enkel hier kijken...interessante wijziging op de Revolt:
de Revolt 2020 staat op de site: https://www.giant-bicycles.com/us/bikes ... anced-2020
Deze keer is de Advanced 2 volledig 105 hydraulic, dus zonder het vreemde hybride Conduct systeem.
de Revolt 2020 staat op de site: https://www.giant-bicycles.com/us/bikes ... anced-2020
Deze keer is de Advanced 2 volledig 105 hydraulic, dus zonder het vreemde hybride Conduct systeem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 16 apr 2014 15:22
@pelep thanks voor het opmerken idd een goede kandidaat ...die Revolt 0 is wel erg gaaf..maar ook €€€€€€
Hi,
ik had afgelopen vrijdag het geluk om - net als vorig jaar - de Belgische gravelwedstrijd 'Dwars door het Hageland' #DDHH19 te kunnen volgen vanuit een volgwagen.
Dit is de Strade Bianche - like wedstrijd die nu al een paar jaar wordt georganiseerd.
Echt een speciale ervaring. Niet alleen omdat deze wedstrijd pal in mijn trainingsgebied wordt georganiseerd, maar vooral ook omdat dit toch echt wel een speciale wedstrijd is om in een volgwagen te kunnen/mogen volgen.
De termen 'hectiek' en 'stuurmanskunst' krijgen hier wel een duidelijke invulling. Volop optrekken, volledig in de remmen, op de millimeter van je voorganger rijden, renners ter hulp schieten en bijgevolg over de grasberm rijden, gestresseerd worden omdat je op de smalle strade bianche niet kan voorbijsteken om je renner met een lekke band te helpen, ...
Hierbij alvast wat sfeerbeelden.
Twee van dit jaar :
- op de dijk van de Demer in Aarschot
- Baptiste Planckaert die achtervolgt op het peloton na lekke band
en één van vorig jaar :
- Houwaart, een stofferige omgeving...
ik had afgelopen vrijdag het geluk om - net als vorig jaar - de Belgische gravelwedstrijd 'Dwars door het Hageland' #DDHH19 te kunnen volgen vanuit een volgwagen.
Dit is de Strade Bianche - like wedstrijd die nu al een paar jaar wordt georganiseerd.
Echt een speciale ervaring. Niet alleen omdat deze wedstrijd pal in mijn trainingsgebied wordt georganiseerd, maar vooral ook omdat dit toch echt wel een speciale wedstrijd is om in een volgwagen te kunnen/mogen volgen.
De termen 'hectiek' en 'stuurmanskunst' krijgen hier wel een duidelijke invulling. Volop optrekken, volledig in de remmen, op de millimeter van je voorganger rijden, renners ter hulp schieten en bijgevolg over de grasberm rijden, gestresseerd worden omdat je op de smalle strade bianche niet kan voorbijsteken om je renner met een lekke band te helpen, ...
Hierbij alvast wat sfeerbeelden.
Twee van dit jaar :
- op de dijk van de Demer in Aarschot
- Baptiste Planckaert die achtervolgt op het peloton na lekke band
en één van vorig jaar :
- Houwaart, een stofferige omgeving...