Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

patrickvb
Forum-lid

patrickvb 10 jun 2019 22:33

Er zijn altijd 2 kanten aan dergelijke verhalen.
Maar uiteraard hoor/lees je in de media enkel de versie met de wielrenner(s) als bad boy(s).
Hoe vaak maak je als fietser, al dan niet in groep, bijna botsingen, bijna valpartijen, ...mee veroorzaakt door wagens of andere fietsers.

Vandalisme kan uiteraard nooit goed gepraat worden.

marcuse
Forum-lid

Gebruikersavatar marcuse 10 jun 2019 23:04

Vandaag in ieder geval weer gemerkt dat er mensen zijn die duidelijk een hekel aan wielrenners hebben. Reed met mijn dochter op een breed pad. Geen hoog tempo. Komt er een gast ons tegemoet op een snorfietsje en tijdens het passeren word er iets met .....kanker.... naar ons geroepen. Diepe zucht, en door.

marcuse
Forum-lid

Gebruikersavatar marcuse 11 jun 2019 11:14

Wielrenners hebben dus een slechte naam en dit maakt het er niet beter op:
https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-wil- ... ~a4a55767/

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 jun 2019 11:21

marcuse schreef: 11 jun 2019 11:14 Wielrenners hebben dus een slechte naam en dit maakt het er niet beter op:
https://www.ad.nl/binnenland/vrouw-wil- ... ~a4a55767/
:?: Dit is toch hetzelfde bericht als gistermiddag geplaatst was?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

marcuse
Forum-lid

Gebruikersavatar marcuse 11 jun 2019 11:23

Oh, excuus voor de dubbele post. Die heb ik dan gemist.

Sulla
Forum-lid

Sulla 11 jun 2019 12:03

Daniel1989 schreef: 10 jun 2019 22:18
Op de weg van dit incident kan dit makkelijk. Vooral om dat er op die weg geen auto’s mogen rijden muv bestemmings verkeer. Er staan twee huizen. En een manege. Er lopen op deze weg ook veel paarden. En dan is inhalen ook vrijwel onmogelijk.
Maar het is vooral een sluiproute. Naar de n weg toe.

Los daarvan is het natuurlijk een belachelijk voorval.
Je spreekt je zelf een beetje tegen.

1. het kan hier makkelijk want weinig verkeer
2. maar wel veel paarden. (waar auto's blijkbaar wel rekening mee moeten houden maar wielrenners blijkbaar weer niet????)

En het feit dat er niet veel auto's (horen te) rijden betekent toch niet dat je dan zelf alle regels aan je laars hoeft te lappen.

Misschien hoorde die vrouw daar niet te rijden, maar wellicht toch op weg naar de manege. Maar volgens de verkeersregels mogen er maar maximaal 2 fietsers naast elkaar rijden. En dan is inhalen daar toch echt totaal geen probleem. Het is geen brede weg, maar ook weer geen karrespoor.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 11 jun 2019 13:07

Ik heb even op www gezocht (ik was zelf ook benieuwd hoe het nu eigenlijk beschreven staat) naar regelgeving aangaande het "met max. 2 fietsers naast elkaar mogen rijden".
Ik kom namelijk regelmatig fietsers tegen op de weg die schijnen te denken dat het verplicht is om met zijn tweeën naast elkaar te moeten rijden, ongeacht welke situatie zich onderweg voordoet.
Op verschillende websites staat het beschreven, maar in het wetsartikel staat alleen dat het is toegestaan om met max 2 personen naast elkaar te rijden, terwijl op andere websites dan wel weer duidelijk staat dat het mag, indien je het overige verkeer niet hinder. (dat hinderen staat dan weer open voor discussie natuurlijk).

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 11 jun 2019 15:05

Er staat niets meer in de huidige wet over het naast elkaar fietsen. Op hetzelfde wegvak mag je met zoveel naast elkaar rijden als je wilt. Als je buiten je wegvak komt ben je aan het inhalen en gelden de wetsartikelen voor inhalen, Voor naast elkaar rijden op eenzelfde wegvak is volgens mij niets meer van toepassing. Vandaar ook het filteren van motoren in de file (is geen gedogen meer, maar gewoon toegestaan) ook daar meer dan een voertuig op een wegvak gewoon toegestaan. Van het hinderen van anderen is al jaren geen sprake mee in de wet, overigens.
Ach, ik zeg ook maar wat

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 11 jun 2019 16:11

ophetkantje schreef: 11 jun 2019 15:05 Er staat niets meer in de huidige wet over het naast elkaar fietsen.
Ehm, toch wel:
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Hoofdstuk 2, paraaf 1, artikel 3.2:
Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/ ... oofdstukII

ophetkantje schreef: Van het hinderen van anderen is al jaren geen sprake mee in de wet, overigens.
Niet specifiek bij het naast elkaar fietsen. Maar er is nog altijd het bekende artikel 5.
Wegenverkeerswet 1994
Hoofdstuk 2, paraaf 1, artikel 5:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... oofdstukII

Maar ook daarin blijft hinderen vaag. Als achteropkomend verkeer niet kan inhalen, is dat hinderen? Immers, het verkeer kan zich gewoon voortbewegen. Wellicht niet op de snelheid dat men zou willen... Zal dus snel afhangen van de mening van oom agent.

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 11 jun 2019 21:18

Het zijn dus niet alleen de wannabee profjes die zich niet weten te gedragen, maar ook de bijna profjes.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/247462/w ... heel-stout

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 11 jun 2019 21:58

Volgens mij praat ophetkantje precies in de richting die zijn avatar doet vermoeden. Zoals al aangegeven is de verkeerswetgeving hier heel duidelijk over.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 jun 2019 08:35

alliance_0 schreef: 11 jun 2019 21:58 Volgens mij praat ophetkantje precies in de richting die zijn avatar doet vermoeden. Zoals al aangegeven is de verkeerswetgeving hier heel duidelijk over.
Nee hoor, heb geen moment het naast elkaar rijden op de open weg willen verdedigen en praat ook niet die kant op. Heb alleen eens wat wetsartikelen gezien, maar blijkbaar niet goed genoeg gekeken, Beetje vreemd die conclusie van jou, heb nog nooit in een reactie dit soort gedrag verdedigd of goedgekeurd. Wordt een beetje gemeengoed op dit forum om mensen aan te vallen zonder enige grond of reden, Lijkt wel op de reacties op de door vele zo verafschuwde forums. Waarom zou je op de persoon reageren, reageer op de inhoud dan krijg je een stuk zinvollere en leukere discussies.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie