Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6137
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jun 2019 12:36

Woutjedevries schreef: 14 jun 2019 05:19 Hallo.

Ik heb een vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen. Bij mijn meest recente onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat mijn velg op begint te raken. Nu wil ik volgend jaar een geheel nieuwe fiets aanschaffen en zal op deze nog een km of 3 a 4000 rijden.

Áls ik er voor kies om voor deze fiets nieuwe wielen aan te schaffen zit ik wel aan tubeless te denken. Echter, wil ik daar niet al te veel geld aan uitgeven. Mijn vraag is nu, zijn deze er in een set voor ong 300 euro of zit ik dan helemaal mis? En als ze er zijn, is de kwaliteit dan ook goed, of is goedkoop dan duurkoop?

Alvast bedankt!
Als je dan toch een nieuwe fiets wil kopen neem dan een Giant racefiets die worden standaard uitgeleverd met tubelesswielen en -banden. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28021
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2019 11:38

Bij Bakker staan diverse typen van de Dynaplug. Kan iemand de verschillen, ook in prijs, uitleggen?
Bijlagen
Schermafbeelding 2019-06-15 om 11.36.48.png

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5308
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 15 jun 2019 11:54

Er zit geen verschil in de plug zelf.
1e is groter, kan je aantal plugs in opbergen en 1 plek om plug in te doen/in je band te steken.
2e heb ik zelf, kan je aan beide kanten plug in doen en na afhalen kapje direct in band steken.
3e is met co2 plug, geen idee hoe die precies werkt icm plug is vast wel filmpje van te vinden, idee is dat je niet hoeft bij te pompen met handpomp oid.
alleen hoe lucht dan precies langs plug in band gaat zonder dat je risico hebt dat je plug compleet band in blaast.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28021
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2019 12:01

Dank, duidelijk.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 jun 2019 12:13

Die laatste met de co2 pomp, is niet echt geschikt voor race wielen. Het gaatje waar de lucht doorheen moet zit vrij hoog. Je zit dan gauw in je velg te prikken. Je moet hem er schuin in steken.

Hier heb je een artikel waar ze in beschreven worden:
https://cyclingtips.com/2017/12/dynaplu ... arbonlite/

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 903
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 15 jun 2019 21:43

Orlok schreef: 14 jun 2019 12:36
Woutjedevries schreef: 14 jun 2019 05:19 Hallo.

Ik heb een vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen. Bij mijn meest recente onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat mijn velg op begint te raken. Nu wil ik volgend jaar een geheel nieuwe fiets aanschaffen en zal op deze nog een km of 3 a 4000 rijden.

Áls ik er voor kies om voor deze fiets nieuwe wielen aan te schaffen zit ik wel aan tubeless te denken. Echter, wil ik daar niet al te veel geld aan uitgeven. Mijn vraag is nu, zijn deze er in een set voor ong 300 euro of zit ik dan helemaal mis? En als ze er zijn, is de kwaliteit dan ook goed, of is goedkoop dan duurkoop?

Alvast bedankt!
Als je dan toch een nieuwe fiets wil kopen neem dan een Giant racefiets die worden standaard uitgeleverd met tubelesswielen en -banden. ;)
Heb gehoord dat die banden echt gruwelijk slecht zijn.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 16 jun 2019 09:09

tom de groot schreef: 15 jun 2019 21:43
Orlok schreef: 14 jun 2019 12:36
Woutjedevries schreef: 14 jun 2019 05:19 Hallo.

Ik heb een vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen. Bij mijn meest recente onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat mijn velg op begint te raken. Nu wil ik volgend jaar een geheel nieuwe fiets aanschaffen en zal op deze nog een km of 3 a 4000 rijden.

Áls ik er voor kies om voor deze fiets nieuwe wielen aan te schaffen zit ik wel aan tubeless te denken. Echter, wil ik daar niet al te veel geld aan uitgeven. Mijn vraag is nu, zijn deze er in een set voor ong 300 euro of zit ik dan helemaal mis? En als ze er zijn, is de kwaliteit dan ook goed, of is goedkoop dan duurkoop?

Alvast bedankt!
Als je dan toch een nieuwe fiets wil kopen neem dan een Giant racefiets die worden standaard uitgeleverd met tubelesswielen en -banden. ;)
Heb gehoord dat die banden echt gruwelijk slecht zijn.
ik fiets nu denk ik iets van 1400 km op de bandjes van Giant, bevallen me tot nu toe prima. Dus dat ze gruwelijk slecht zijn valt wel mee.

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 16 jun 2019 13:56

tom de groot schreef: 15 jun 2019 21:43
Orlok schreef: 14 jun 2019 12:36
Woutjedevries schreef: 14 jun 2019 05:19 Hallo.

Ik heb een vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen. Bij mijn meest recente onderhoudsbeurt kreeg ik te horen dat mijn velg op begint te raken. Nu wil ik volgend jaar een geheel nieuwe fiets aanschaffen en zal op deze nog een km of 3 a 4000 rijden.

Áls ik er voor kies om voor deze fiets nieuwe wielen aan te schaffen zit ik wel aan tubeless te denken. Echter, wil ik daar niet al te veel geld aan uitgeven. Mijn vraag is nu, zijn deze er in een set voor ong 300 euro of zit ik dan helemaal mis? En als ze er zijn, is de kwaliteit dan ook goed, of is goedkoop dan duurkoop?

Alvast bedankt!
Als je dan toch een nieuwe fiets wil kopen neem dan een Giant racefiets die worden standaard uitgeleverd met tubelesswielen en -banden. ;)
Heb gehoord dat die banden echt gruwelijk slecht zijn.
Voor 60 euro heb je andere banden. Om nou een fiets niet te kopen omdat de banden slecht zouden zijn is ook weer wat. Sowieso erg persoonlijk. Onder mijn bmc zaten vittoria rubino’s Sommige zweren erbij. Ik vind het de grootste kut banden die er bestaan. Had ik daarom geen bmc moeten kopen?
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40184
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 jun 2019 15:26

Fiets niet kopen ivm banden gaat wat ver. Mavic wielen niet kopen ivm de verplichtte banden die erbij zitten is gewoon een principe ding.
Less is bore

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 16 jun 2019 18:00

daniel1975 schreef: 16 jun 2019 15:26 Fiets niet kopen ivm banden gaat wat ver. Mavic wielen niet kopen ivm de verplichtte banden die erbij zitten is gewoon een principe ding.
Om eens tubeless uit te proberen is het toch een prima set of niet? Die banden oprijden en daarna lekker er op zetten wat je zelf wilt, als je door wilt gaan met tubeless.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2990
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 18 jun 2019 22:42

Ondanks het negatieve advies van Daniel ;) 8-)

De Mavics gekocht om eens tubeless uit te proberen. Bevalt het op de lange termijn, dan laat ik mijn DT Swiss wielen herspaken met tb velgen en worden de Mavics de back-up wielen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28021
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2019 18:47

Vandaag mijn 2e tubeless avontuur aangegaan. Jaren geleden al eens aan geroken toen ik een Time kocht met tubeless wielen (Fulcrum 3 2-way fit). Destijds was ik niet overtuigd genoeg en was er maar weinig keuze in banden. Nu eens kijken hoe het me bevalt.

Het installeren was voor mij nieuw. Vooraf een aantal YouTube video's gekeken van Parktool en GCN.

Vervolgens tubeless banden, Schwalbe One 25 mm, geïnstalleerd op mijn Bora's. Die zijn officieel niet geschikt zijn maar inmiddels zijn er genoeg positieve tubeless gebruikerservaringen, waardoor ik het wel aandurf. Deze wielen hebben geen spaakgaten, dus tape was niet nodig.

Qua ventielen had ik al gelezen dat het bij de Bora's nauw komt, want de ventielgaten zijn vrij groot., Daarom gekozen voor 60 mm ventielen van Muc-off. Deze komen met drie verschillende fittingen, waardoor de kans groot is dat er wel iets bij zou zitten dat zou passen.

- ventielen gemonteerd. Standaard fitting vooraf al vervangen door een conische van één maatje groter. Dat bleek prima te werken
- banden gemonteerd. Ging niet heel lastig, wel een bandenwipper nodig maar niet extreem.
- vervolgens tóch eens geprobeerd of ze zouden ploppen zonder compressor/air booster maar dat bleek ijdele hoop. Dus het grove geschut van stal gehaald.
- het voorwiel verloor al snel lucht, dus leeg laten lopen, 30 ml sealant erin en nog eens proberen
- verloor weer lucht
- hieldraad ingespoten met zeepsop en nog eens opgepompt
- luchtdicht

Achterband nog voor het omleggen ingespoten met zeepzop en die was meteen luchtdicht. Rondje door de buurt gereden zodat de sealant goed verdeeld is en enkele uren laten zijn ze nog op druk.

Eens kijken of dat morgenochtend nog zo is.
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2019 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie