Tubeless
En mocht je een klapband krijgen, heb je ook minder kans (tenminste als velgen ech tubless ready zijn) dat je buitenband van de velgrand loslaat.
Dus minder kans dat je wiel/band vastslaat.
Fietsmaatje is zo eens over de kop gevlogen inafdaling omdat buitenband bij remmen vastliep.
Fietsmaatje is zo eens over de kop gevlogen inafdaling omdat buitenband bij remmen vastliep.
Tja, logisch als de ventielen op 12H staan na het rijden blijft er altijd een beetje sealant in het ventiel achter wat eruit komt als je het ventiel op die positie oppompt. Verder is het niet verstandig om met een te lage druk te gaan rijden omdat anders het raakvlak met de weg breder wordt dan het loopvlak van de band waardoor de zijwand van de band kan worden geperforeerd. Deze zijwand bevat normaal gesproken geen bescherming tegen lekrijden. Tevens heb je die druk nodig om perforaties binnen de tijd om door te rijden te kunnen dichten.Philippos schreef: ↑21 jun 2019 08:34 Sinds kort tubeless aan het uitproberen. Na installatie, wielen de hele avond zitten draaien, zodat het spul goed verspreid. Goed, niet de hele avond maar wel vaak. Ik merkte de volgende dagen dat ik meer lucht verloor dat met een binnenband. Niet dat de band plat ging, maar er ging zeker 1 bar uit in een korte, vond ik tenminste, periode. Na drie ritten lijkt dit redelijk over te zijn.
De Mavic app zegt, dat ik met mijn ongeveer 82kg totaal gewicht (berijder+fiets+kleding en acc), 6 om 5,6 bar moet aanhouden. Mwah, met binnenbanden reed ik op 5,5 om 5. Ik heb ze nu op 5 om 4,5 staan. Zou nog minder kunnen denk ik, dat bekijken we de komende periode.
Over de voor mij bekende klinkerwegen rijdt het wel aangenamer. Snelheidswinst, wat soms aangehaald wordt, dat lijkt mij een beetje subjectief. Weinig wind vandaag en de helft van de rit achter een brommer aan gereden, ja ik was sneller op werk vandaag
Vraagje:
Als ik mijn banden oppomp en de pomp los van het ventiel haal, komt er regelmatig een beetje sealant nevel mee naar buiten en is het mondstuk van mijn pomp nat met een beetje sealant restant. Bij het oppompen heb ik de ventielen altijd boven. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
Verder zegt mijn app dat iemand van 72kg op ong. 7,2 bar moet gaan rijden met een 23 mm (biba)band. Tubeless banden kunnen ong. één bar minder worden opgepompt en dat betekent dus 6,2 bar. Bij 25 mm zegt mijn app ong. 0,5 bar minder en bij 28 mm ong. één bar minder dan bij 23 mm.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Met tubelessbanden heb je geen kans op een klapband, dat is alleen mogelijk met een oververhitte binnenband. Wel heb je kans bij plotseling lekrijden (groot lek) dat de band los komt van de velgrand vooral ook als de passing bij een TLR onvoldoende is.DDX schreef: ↑21 jun 2019 17:59 En mocht je een klapband krijgen, heb je ook minder kans (tenminste als velgen ech tubless ready zijn) dat je buitenband van de velgrand loslaat.
Btw; Er zijn verhalen bekend dat de tubelessband alleen met een kniptang kon worden los gemaakt van de TLR velg terwijl anderen spreken van het met de hand kunnen monteren/demonteren op een TLR velg. Deze laatste vormen dan ook een risico.
Neemt niet weg dat een tubelessband op een niet TLR velg zich verhoudt als een gewone (biba)band bij lekrijden en dus uit de velgrand springt zodra de druk tot onder de ong. 2 bar is afgenomen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Goed punt. Ik zal er op letten en kijken of er verbetering in zit. Thanks!
Zover zijn we nog niet gelukkig, dat de zijwanden te laag komen
Druk nodig om het gat te dichten, klinkt logisch maar waar ligt de ondergrens. Ik zal dat wel tzt ervaren
-
- Forum-lid HC
Dat hangt heel erg van het gat af. Bij de MTB kost een echt gat/scheurtje me meestal wel een halve bar voordat het gat dicht is. Dat is op de MTB teveel en moet je toch vaak bijpompen.
Kleine dorentjes merk je op de MTB amper ik ben wel eens vier dorens tegen gekomen en band nog op gelijke spanning.
Ik rijd sinds dit jaar latex biba,s op mijn andere set, waarom mag ik daar niet mee de bergjes in????
Hitte? het is hier nu ook 30 graden....
Kleine dorentjes merk je op de MTB amper ik ben wel eens vier dorens tegen gekomen en band nog op gelijke spanning.
Ik rijd sinds dit jaar latex biba,s op mijn andere set, waarom mag ik daar niet mee de bergjes in????
Hitte? het is hier nu ook 30 graden....
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Helder thanks, rijd met schijven en in de bergen meestal tubeless maar dit setje altijd wel bij me voor reserve.
Het ging vandaag beetje mis met tubeless, na afloop van mn rit toen ik rustig naar huis ging merkte ik dat achterband wat zachter was. 3 bar ofzo vermoed ik.
Achteraf had ik gewoon lekker naar huis moeten rijden daarmee.
Maar dacht pomp wel even bij.
Ventielkern zat niet helemaal lekker vast. (niet zelf vaster gedraaid, was zo gemonteerd door wheeltec)
Dus die kwam eruit bij loshalen pompje.
En toen plof, band sprong bovenop uit velgrand.
Ja en dat krijg je dus niet meer ok met een handpompje.
Dus maar binnenbandje erin, was nog even flink m'n best doen om buitenband er weer om te krijgen.
(enve wielen icm schwalbe pro one)
Merkte daarna dat er hoppel in band zat, maar geen zin meer om dat te fixen dus zo maar naar huis gereden (20km)
Ventielkern zat niet helemaal lekker vast. (niet zelf vaster gedraaid, was zo gemonteerd door wheeltec)
Dus maar binnenbandje erin, was nog even flink m'n best doen om buitenband er weer om te krijgen.
Merkte daarna dat er hoppel in band zat, maar geen zin meer om dat te fixen dus zo maar naar huis gereden (20km)
Een veelfietser als jij heeft geen CO2? Serieuze vraag. Moet toegeven, heb ook pas na 14 jaar fietsen de overstap gemaakt maar zou NOOIT meer terug willen.
Overigens vandaag zelf 170 km door de Eifel gefietst met mijn tubeless setup, geen centje pijn. Een waarneembaar verschil in rij-eigenschappen is er alleen op slecht wegdek en klinkers vind ik.
Overigens vandaag zelf 170 km door de Eifel gefietst met mijn tubeless setup, geen centje pijn. Een waarneembaar verschil in rij-eigenschappen is er alleen op slecht wegdek en klinkers vind ik.
Ventielen met losse kern moet je nooit met een handpompje met slang oppompen, komt herhaaldelijk voor dat bij het losdraaien van het slangetje de ventielkern los komt.! Maar idd een CO2 patroon is wel handig voor onderweg maar vergeet ook niet het handpompje.DDX schreef: ↑23 jun 2019 21:00 Het ging vandaag beetje mis met tubeless, na afloop van mn rit toen ik rustig naar huis ging merkte ik dat achterband wat zachter was. 3 bar ofzo vermoed ik.
Btw, dat de tubelessband loskomt van de TLR velg komt door een verkeerde passing (ondanks dat het veel moeite kostte om de band erop te krijgen) waarvoor ik een paar posts hiervoor al melding maakte.
Het is mij meerdere malen al opgevallen dat een tubelessband met biba gemonteerd een hobbel heeft welke moeilijk/niet weg te krijgen is.
Waarom pompje? Waar heb je dat voor nodig?
Hahaha, die Havana, ik had het je al jaren terug eens gezegd.
Maar wacht maar als je de ellende tegenkomt die nu DDX heeft gehad, dan praat misschien je wel anders. Btw, wat je m.i. ook met een gewone buitenband met biba kan overkomen, toch!