Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Aluminium Zadelpen en Carbon Frame

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 06 apr 2011 23:37

Goedendag,

Ik heb het volgende:
Ik heb een Ridley Orion full carbon met een Alu zadelpen.
In eerste instantie was ik geadviseerd om de zadelpenklem (4ZA; inbus 4mm) aan te draaien tot 8NM; dit heb ik dus gedaan......

Bij de FM kreeg ik te hroen dat dit maximaal 6Nm mag zijn.....dus weer terug gezet. Ben nu bang dat ik schade heb aangericht. Met carbon schijn je al voorzichtig te moeten zijn, vandaar de momentsleutel maar dan moet je deze ook goed instellen.....:)

Kreeg ook te horen dat je bij een Alu pen in een carbon frame GEEN pasta hoeft te gebruiken, wellicht wat vet (witte smeervet voor bouten ed, absoluut geen vaseline oid). Bij carbon pen in carbon frame wel pasta. Ik lees hier nogal wat tegenstrijdige berichten over....

Wat denken jullie, kan carbon tegen een stootje; 8NM ipv 6NM en wat vinden jullie van het pasta verhaal?

Groeten,

Ser

Ps: heb twee foto's ter verduidelijking; zoals je ziet zie je bij de ridley de lasnaad wel erg duidelijk in dit licht........:rolleye: Jammer........

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 06 apr 2011 23:39

Foto 2:

bikingme
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 24 mar 2011 22:05

bikingme 06 apr 2011 23:46

Schade? Nee de goedkopere momentsleutels zijn toch nooit geijkt en daar houden ze rekening mee. Pasta is prima te gebruiken en zou ik er ook in doen. Als onderweg je zadelpen zakt zal je hem toch snel te strak draaien. Carbonpasta zal de kans hierop kleiner maken en het kan sowieso geen kwaad. Doen dus!

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 07 apr 2011 00:08

Ai, volgens mij ben je niet helemaal goed bezig.
Op mijn Ridley X-fire heb ik zo'n zelfde zadelpenklem en ik heb hem op 4 Nm vaststaan en dat voldoet prima. Bovendien altijd montagepasta gebruiken. In dit geval Tacx carbon montagepasta. Als je montagepasta gebruikt hoef je de klem namelijk ook minder vast te zetten.

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 07 apr 2011 00:23

jasperr schreef:Ai, volgens mij ben je niet helemaal goed bezig.
Op mijn Ridley X-fire heb ik zo'n zelfde zadelpenklem en ik heb hem op 4 Nm vaststaan en dat voldoet prima. Bovendien altijd montagepasta gebruiken. In dit geval Tacx carbon montagepasta. Als je montagepasta gebruikt hoef je de klem namelijk ook minder vast te zetten.


En dat is ook een alu pen in een carbon frame?
Ik zal jullie advies opvolgen en de tacx montagepasta gebruiken.........

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 07 apr 2011 00:59

Tacx carbon montagepasta kan je zelfs voor staal, aluminium én carbon gebruiken.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 apr 2011 03:44

Hoi,
Sergio76 schreef:
jasperr schreef:Ai, volgens mij ben je niet helemaal goed bezig.
Op mijn Ridley X-fire heb ik zo'n zelfde zadelpenklem en ik heb hem op 4 Nm vaststaan en dat voldoet prima. Bovendien altijd montagepasta gebruiken. In dit geval Tacx carbon montagepasta. Als je montagepasta gebruikt hoef je de klem namelijk ook minder vast te zetten.


En dat is ook een alu pen in een carbon frame?
Ik zal jullie advies opvolgen en de tacx montagepasta gebruiken.........


Doe dat vooral en dan zal je merken dan zelfs 4 Nm kracht op je pen al behoorlijk veel is.

Ciao, :)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 07 apr 2011 10:30

Met een watervaste stift streepje zetten op je zadelpen, dan weet je of je zadel zakt bij minder vast zetten.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 07 apr 2011 10:58

Gewoon tacx carbonpasta gebruiken en op 4 nm vastzetten.

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 07 apr 2011 22:14

Moet ik hiervoor de zadelpen en binnekant van de buis goed schoonmaken en dan de pen ligt insmeren met de pasta? Monteren, aandraaien tot 4Nm en klaar?

Heb de pasta al besteld aangezien ik geen tijd heb om bij de FM langs te rijden; FuturumShop.nl
Vandaag besteld morgen binnen.....
Kan ik zaterochtend een ritje gaan maken. Wat een gezeik om een zadelpenklem...:D

Groet

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 11 apr 2011 16:46

Tacx carbonpasta gebruikt en op 4NM aangedraaid. Zondag lekkere rit gemaakt en alles oke!!

Bedankt voor de tip!

Thanx

Plaats reactie