Als je Murpy tegenkomt nadat jouw laatste CO2 patroon het heeft gehad.
Tubeless
Ik neem er twee mee, en als dat niet genoeg is dan bel ik mijn vrouw of een taxi...
Ik doel hier op CO2 en niet op tubeless, waarvan akte!
Mijn eerste ervaringen met tubeless zijn goed, maar ik vind de meerwaarde beperkt. Dat komt vooral doordat ik weinig problemen had met clinchers. Ik rijd gemiddeld eens per 4000 km lek. Voor die paar lekke banden per seizoen kan je je afvragen hoe groot de meerwaarde precies is.
Dat gezegd hebbende, we zitten pas in de testfase.
Omdat je met handpompje ook een 2e (of 3e lek) kan verhelpen.
Of wat bij tubeless wel eens gebeurd beetje lucht ontsnappen voordat gat dicht is (of als je plug nodig hebt) dan hoef je maar beetje lucht bij te pompen.
En wel eens gelezen dat co2 icm sealant niet aan te raden is.
Die "hobbel" van DDX en Orlok komt meestal omdat de tubeless buitenband op 1 plek nog niet helemaal in de velg is geplopt. Dat is bijna onvermijdelijk met een handpompje, want daarmee kun je niet de luchtstoot geven die meestal nodig is om dat voor elkaar te krijgen. Die meedraaiende ventielkern vind ik ook een ramp bij de (Lezyne) pompjes, het reserve binnenbandje dat ik altijd bij me heb is daarom van Michelin, die hebben nog ventielen zonder verwijderbare kern, Maar dat is inderdaad alleen een issue als mijn CO2 patronen op zijn! Wat betreft sealant en CO2: er zijn een aantal sealants die idd niet tegen CO2 kunnen, te koud en dan gaat de sealant klonteren of zoiets. Er zijn een paar varianten (bijv. One Shot van Tune) die claimen dat het geen probleem is.
Een klein beetje lucht is bij een goede pompkop geen probleem. Zelfs die van de Action kun je gewoon doseren (drukken = gas, loslaten = geen gas). Tweede lekke band, 2e patroon. Pas bij 3e lek ben je de sjaak. Maar ja, hoe vaak gebeurt dat...DDX schreef: ↑25 jun 2019 15:09Omdat je met handpompje ook een 2e (of 3e lek) kan verhelpen.
Of wat bij tubeless wel eens gebeurd beetje lucht ontsnappen voordat gat dicht is (of als je plug nodig hebt) dan hoef je maar beetje lucht bij te pompen.
En wel eens gelezen dat co2 icm sealant niet aan te raden is.
Dat Co2 niet kan met sealant is niet relevant als je een biba steekt...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat klopt, dat ervaar ik ook. Op de MTb is het verschil vele malen groter, maar daar rijd je altijd op slecht wegdek
Wat voor mij ook het voordeel was met velgremmen, je hoeft je geen zorgen te maken om de hitte. En een klein steentje wat een lekke band bij en biba veroorzaakt staat vaak ik drie vier omwentelingen leeg. Bij tubeless duurt dat veel langer en is vooral in een afdaling een stuk veiliger.
daarnaast kan gewicht een voordeel zijn een schwalbe one 25mm heb ik van 245 en 248 gram, die blijven zonder vloeistof dicht. Die waarde ga je niet met een 25mm vouwband en biba halen dan kom je op 300gram voor een verglijkbare lekbestendige/slijtvast band.
Co2 patroon met vloeistof gaat wel alleen zet dan het ventiel niet beneden, de vloeistof kan bevriezen/klonteren maar in warm weer en een beetje met beleid erin spuiten gaat het best wel.
Ondanks het feit dat ik nog geen tubeless-expert ben, heb ik er toch een artikel over geschreven op Cyclokalender. Hierbij geholpen door twee ervaren tubeless-rijders.
Feedback is altijd welkom.
http://bit.ly/2X2Qw8M
Feedback is altijd welkom.
http://bit.ly/2X2Qw8M
Ik heb het nog niet helemaal gelezen, maar waarom kan je met een nieuwe setup niet direct ver rijden? En wat is ver?havana schreef: ↑28 jun 2019 09:05 Ondanks het feit dat ik nog geen tubeless-expert ben, heb ik er toch een artikel over geschreven op Cyclokalender. Hierbij geholpen door twee ervaren tubeless-rijders.
Feedback is altijd welkom.
http://bit.ly/2X2Qw8M
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Dat komt van Parktool.
Maar ik laat me graag corrigeren.Now we wait. The sealant needs to fully set and block any leaks. On UST systems, this may happen immediately. For other systems, it may take hours, and in some cases, days. This is because the sealant has to find and plug the leaks.
Tip om als je vloeistof in band hebt gedaan om wiel ook even op beide kanten neer te leggen (doe ik meestal 15 minuten per kant op emmer neerleggen) zodat eventuele kleine gaatjes aan zijkant ook gedicht worden.
Snap alleen je opmerkingen dat je pluggen alleen bij lage druk kan gebruiken niet ?
En meteen gaan rijden kan ook helpen voor dichten gaatjes, dan wordt vloeistof ook verspreid.
Maar dan zou ik voor zekerheid wel pompje meenemen.
Maar tip om niet direct grote rit te gaan doen (helemaal als je geen ervaring met tubeless hebt) is opzich wel een goede.
Snap alleen je opmerkingen dat je pluggen alleen bij lage druk kan gebruiken niet ?
En meteen gaan rijden kan ook helpen voor dichten gaatjes, dan wordt vloeistof ook verspreid.
Maar dan zou ik voor zekerheid wel pompje meenemen.
Maar tip om niet direct grote rit te gaan doen (helemaal als je geen ervaring met tubeless hebt) is opzich wel een goede.