Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik zeg 1 ding, de reactie van haar man zegt genoeg! Die heeft zich er al bij neergelegd en was iig een paar uur van haar verlost toen ze een artikel naar de krant ging sturen
Ook een brief naar de krant sturen.
Het blijft een lastig punt... ik rij met regelmaat (op de veluwe) een kilometer of 5 over een 60km weg door het bos, terwijl er een 20tal meter naast een smal fiets/schelpenpad kronkelt met veel bochten en gaten. Dit is omgeving vierhouten waar veel ouderen fietsen en de weg niet veel gebruikt word, Ongeveer 1 of 2, max 5 passages van auto's.
De meeste wielrenners zullen begrijpen waarom je op de weg fietst, de bejaarden op het fietspad zijn je dankbaar omdat zij niet ingehaald of gepasseerd worden op het smalle fietspad. Ik heb 1x gemerkt dat een auto bewust heel dicht langs me heen reed en verder nooit geen getoeter oid. Toch weet ik dat er mensen zijn die vinden dat je daar niet hoort en eigenwijs bent enz enz.
Mijns inziens zou een onderdeel van het (auto) rijbewijs moeten zijn dat de cursisten uitgelegt word waarom een wielrenner er soms voor kiest om op de weg te fietsen, dat een wielrenner niet zo heel snel kan remmen als dat het er uitziet. Waarvoor de signalen voor, tegen, achter en armgebaren bedoeld zijn.
Waarom men soms in een waaier rijdt, niet dat men de regels moet aanpassen of dat het ineens wel acceptabel is dat men de hele weg gebruikt... maar dat men zich iets meer kan inleven waarom sommige weggebruikers andere keuzes dan verwacht maken.
De meeste wielrenners zullen begrijpen waarom je op de weg fietst, de bejaarden op het fietspad zijn je dankbaar omdat zij niet ingehaald of gepasseerd worden op het smalle fietspad. Ik heb 1x gemerkt dat een auto bewust heel dicht langs me heen reed en verder nooit geen getoeter oid. Toch weet ik dat er mensen zijn die vinden dat je daar niet hoort en eigenwijs bent enz enz.
Mijns inziens zou een onderdeel van het (auto) rijbewijs moeten zijn dat de cursisten uitgelegt word waarom een wielrenner er soms voor kiest om op de weg te fietsen, dat een wielrenner niet zo heel snel kan remmen als dat het er uitziet. Waarvoor de signalen voor, tegen, achter en armgebaren bedoeld zijn.
Waarom men soms in een waaier rijdt, niet dat men de regels moet aanpassen of dat het ineens wel acceptabel is dat men de hele weg gebruikt... maar dat men zich iets meer kan inleven waarom sommige weggebruikers andere keuzes dan verwacht maken.
Deze kwam ik tegen, wel toepasselijkhopjes schreef: ↑03 jul 2019 14:58 Het blijft een lastig punt... ik rij met regelmaat (op de veluwe) een kilometer of 5 over een 60km weg door het bos, terwijl er een 20tal meter naast een smal fiets/schelpenpad kronkelt met veel bochten en gaten. Dit is omgeving vierhouten waar veel ouderen fietsen en de weg niet veel gebruikt word, Ongeveer 1 of 2, max 5 passages van auto's.
De meeste wielrenners zullen begrijpen waarom je op de weg fietst, de bejaarden op het fietspad zijn je dankbaar omdat zij niet ingehaald of gepasseerd worden op het smalle fietspad. Ik heb 1x gemerkt dat een auto bewust heel dicht langs me heen reed en verder nooit geen getoeter oid. Toch weet ik dat er mensen zijn die vinden dat je daar niet hoort en eigenwijs bent enz enz.
Mijns inziens zou een onderdeel van het (auto) rijbewijs moeten zijn dat de cursisten uitgelegt word waarom een wielrenner er soms voor kiest om op de weg te fietsen, dat een wielrenner niet zo heel snel kan remmen als dat het er uitziet. Waarvoor de signalen voor, tegen, achter en armgebaren bedoeld zijn.
Waarom men soms in een waaier rijdt, niet dat men de regels moet aanpassen of dat het ineens wel acceptabel is dat men de hele weg gebruikt... maar dat men zich iets meer kan inleven waarom sommige weggebruikers andere keuzes dan verwacht maken.
Waarom moet een beginnend automobilist leren dat wielrenners op de weg rijden omdat ze zo nodig zo snel mogelijk willen rijden met een voertuig dat niet zo geschikt is om 30+km/te rijden op alle fietspaden?
Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Campagnolo Ultra Dork
Waaiers op de openbare weg vind ik sowieso een domme bezigheid. Totale stompzinnigheid eigenlijk. Want je loopt hele grote risico’s.
Maar verder kan een stukje instructie over andere weggebruikers zoals wielrenners/ruiters/landbouwvoertuigen natuurlijk helemaal geen kwaad.
Maargoed de gemiddelde wielrenner zal als uitschot worden beschouwd (en behandeld) of die nou op de weg of op het fietspad zit.
Maar verder kan een stukje instructie over andere weggebruikers zoals wielrenners/ruiters/landbouwvoertuigen natuurlijk helemaal geen kwaad.
Maargoed de gemiddelde wielrenner zal als uitschot worden beschouwd (en behandeld) of die nou op de weg of op het fietspad zit.
Vanuit de eigen groep zal altijd de andere groep de schuld krijgen. Fietsers wijzen naar automobilisten en/of motorrijders en andersom. En ook onderling weten we er weg mee: kijk maar naar de opmerkingen over ouderen of scholieren. Kortom, iedere verkeersdeelnemer is eigenlijk hetzelfde: hij doet aan alle regels (doet dus niets fout) en houdt rekening met alle andere verkeersdeelnemers maar die ánder, die doet maar wat en begint ook nog eens gelijk te schelden.
Wat overigens wel eens zou mogen is een betere kennis bijbrengen van borden want er zijn heel wat mensen (jawel, ook "wielrenners") die het verschil niet kennen tussen een verplicht en een niet-verplicht fietspad.
Wat overigens wel eens zou mogen is een betere kennis bijbrengen van borden want er zijn heel wat mensen (jawel, ook "wielrenners") die het verschil niet kennen tussen een verplicht en een niet-verplicht fietspad.
Een wielrenner alleen of samen zal wel meevallen.
In een groep lijkt wel of iedereen moet wijken voor hen en lappen ze als dominante groep menig regel aan hun laars is mijn opinie (gebaseerd op enkele negatieve ervaringen en bijna botsingen)
In een groep lijkt wel of iedereen moet wijken voor hen en lappen ze als dominante groep menig regel aan hun laars is mijn opinie (gebaseerd op enkele negatieve ervaringen en bijna botsingen)
Heb je goed gelezen?! Ik fiets soms op de weg ipv op het fietspad omdat dat veiliger is voor de andere fietsers op het fietspad. Daarvan mag iedereen vinden wat die wil, maar dat is MIJN mening en gevoel. Dus maak ik de keuze om op de weg te fietsen ipv op het fietspad.Ernie C. schreef: ↑03 jul 2019 15:23 Waarom moet een beginnend automobilist leren dat wielrenners op de weg rijden omdat ze zo nodig zo snel mogelijk willen rijden met een voertuig dat niet zo geschikt is om 30+km/te rijden op alle fietspaden?
Uitleg geven waarom er in waaiers wordt gereden slaat al helemaal nergens op. Ik snap ook waarom autocoureurs in een bocht de gehele breedte van de baan gebruiken maar dat betekent niet dat ik mij kan inleven in iemand die dat doet op de openbare weg.
Helemaal met je eens, Maar ik denk dat er mede-weggebruikers zijn die denken dat ze dat doen om elkaar in te halen, danwel om ander verkeer bewust op te houden ipv dat je op die manier bij zijwind uit de wind zit.RVV schreef: ↑03 jul 2019 15:40 Waaiers op de openbare weg vind ik sowieso een domme bezigheid. Totale stompzinnigheid eigenlijk. Want je loopt hele grote risico’s.
Maar verder kan een stukje instructie over andere weggebruikers zoals wielrenners/ruiters/landbouwvoertuigen natuurlijk helemaal geen kwaad.
Maargoed de gemiddelde wielrenner zal als uitschot worden beschouwd (en behandeld) of die nou op de weg of op het fietspad zit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32
Heb ik ook over na gedacht, maar voelt een beetje als mijzelf verlagen tot hetzelfde niveau. Ik ben niet iemand die gaat bekvechten en zijn gelijk haalt door de ander geen ruimte te geven (letterlijk).
Verder denk ik nog steeds dat er vanuit wielrenners een beetje begrip naar andere weggebruikers en vice versa zou helpen. Waaier rijden is leuk, maar onverstandig op een niet afgesloten bochtig parcour.
Maar fietsen op het fietspad dat ik ontwijk is evenmin verstandig, blijkt uit ervaring. Mevrouw uit de vorige situatie had eens door mijn bril moeten kijken. Wat is de afweging en beweegreden van een iemand. Iets over pluralisme...
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..